Jump to content

VP290DP tiltpumpe Arco 6227 - hvilken olje


Goddis77

Recommended Posts

Jeg har fundet denne her:

http://hammerholt.dk/volvo/manuals/v_p_instruction_manual.pdf

Side 17 omtaler power trim.

 

Volvo Penta 290DP workshop manual, som jeg har hentet her på baatplassen for længe siden, omtaler ATF eller motorolie på side 169. Desværre omtaler de kun "early production drives", som de drev, hvor motorolie er brugt, uden at sætte et årstal på.

Det vigtigste er, at man ikke blander de to typer olie ...

 

Jeg har lagt manualen op i dokumentarkivet; jeg kunne heller ikke finde den igen.

Redigert av mthoms
Mission accomplished ... (see edit history)
Link to post

Takker for instruksjons manualen :smiley:

 

Har lastet ned selve manualene fra dokumentarkivet her for motor og drev tidligere, så den delen er under kontroll.

Spørsmålet er da hva en gjør. Fargen på oljen kan indikere ca fargen på motoroljen, så det kan være aktuelt å etterfylle med denne.

Hvis en skal gå over til ATF olje så må vel hele systemet tømmes da regner jeg med, siden en ikke skal blande.

Holder vel ikke å bare ta selve kammeret. Må vel ta det som er i slangene og?

Link to post

Om du skal bytte oljetype må hele systemet tømmes/flushes nøye. 

 

Men hvilken motor har du?  Type og årsmodell. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg ville også tro/formode/antage, men ikke vide med sikkerhed, at det var ATF på en 41b; især hvis det er den originale tiltpumpe, som er monteret, for den du har på billedet, er noget nyere end den jeg havde siddende originalt (min var fra 1988).

 

Man kan jo prøve sammenligne ATF, motorolie og "gammel olie" ... en lille sjat i hvert sit glas, ses på med gode øjne i godt lys ... ?

Link to post

Støtter mthoms her. 

 

Og om du finner ut at det er ATF så bør du suge opp gammel olje fra beholderen før du fyller ny. Den olja så velbrukt ut.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Det er et hydraulisk system så det er flere type olje som kan benyttes. På min siste DP var det ATF. Mener å huske at VP brukte SAE30 før de gikk over til ATF (Dexron III). I teorien så kan man benytte mer moderne oljer, som fks de grønne "servooljene" også, men hold deg til den olje du har fra før av om den fungerte bra. Skal du bytte oljetype så anbefales det å flushe som nevnt tidligere.

Link to post

Takker for innspill her.

 

Hvordan bør en gå frem for å flushe systemet tror dere? Eller må en vente til båten er på land for denne operasjonen?

 

Er godt mulig å teste oljene opp mot hverandre, men er og litt fristet til bare å bytte ut all olje med ny ATF siden den bør byttes uansett.

Link to post

Du kjenner det på lukten om det er ATF. ATF olja lukter STERKT. Motorolje lukter nesten ikke. Hypoid girolje derimot lukter også sterkt. (GL5).

For å skille ATF og motorolje holder det å sniffe litt om olja ikke er mulig å skille på farge. ATF går fra rød til svart når den er gammel og utslitt. ALdri sett den brun....

Link to post

ATF(Dexron III) er rød og mye brukt i slike systemer så mye mulig det er det i trimflapssystemet også.

Som nevnt over her, ATF-olja har en karakteristisk lukt og så er den litt "tråerer" å gni mellom fingra enn motorolje som føles glattere.

Min erfaring: Flushing kan gjøres ved at man kobler av "returslangen" fra sylinderen (la drevet være nede) og lar slangen den gå opp i en gjennomsiktig beholder. Tøm reservoaret for gammel olje, hell på ny og kjør pumpa helt til drevet butter på topp mens man etterfyller ny olje i reservoaret. Man bør(må) være to til akkurat dette. Nå husker jeg ikke hvem av slangene som er til hvilken rotasjonretning så det må du sjekke ellers så vil olja gå feil vei og da blir det grisete. I den gjennomsiktige beholderen skal du klart seg når det kommer ny frisk olje. Mener å huske at det holdt med å kjøre drevet en gang for å få all olja igjennom sylinderen, om ikke  så må du koble på slangen igjen og gjøre alt motsatt vei. Stopp prosessen når olja er byttet og koble tilbake slange. Kjør drevet noen ganger, etterfyll eller tapp av olje om nivået er feil. Blir som å flushe en automatkasse på en bil bare litt enklere.

En annen måte å flushe på er å suge opp gammel olje, helle på ny, kjøre drevet noen ganger, suge ut olje, helle på ny, osv , osv til oljen ser ren og ny ut. Ulempen med dette er at det tar lengre tid, bruker mer olje men det er en enklere jobb og som oftes uten søl.

Link to post
xr4ti skrev 26 minutter siden:

En annen måte å flushe på er å suge opp gammel olje, helle på ny, kjøre drevet noen ganger, suge ut olje, helle på ny, osv , osv til oljen ser ren og ny ut. Ulempen med dette er at det tar lengre tid, bruker mer olje men det er en enklere jobb og som oftes uten søl.

 

Jeg ville prøvd denne metoden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Pakket om begge trimsylindre på VP 290 DPE 2003 sist høst på Baluba.

Gjorde da en vurdering på hvordan det ville være å bytte trimveske uten å åpne trimsylinder. Siden det blir stående veske igjen i sylinderen og i rørene selv ved maks løft vurderer jeg det som vrient å få det skikkelig utført på vannet.

ATF Dex III skal ikke blandes med motorolje.

Det kravet vil jeg ikke klare om jeg fyller-tømmer-fyller-tømmer 10 ganger.....

Ja, det er små volumer, men det som teller er hvor mye det er av den ene vesken i forhold til den andre.... husk vesken går kun frem og tilbake,  den sirkulerer ikke.

 

Derfor konkluderte jeg med at på den andre båten (som også har VP 290 DPE 2003) så venter jeg til jeg er på land og gjør det skikkelig ifm ompakking av trimsylindre.

Da tømmer jeg tanken, tømmer slangene, fyller på tanken med ATF Dextron III, med stempel/stempelstang ute av sylinder kjører jeg trim 4 sekunder hver vei 2 ganger og systemet er da flushet når jeg da rengjør trimsylindrene så anser jeg jobben som fullgod.

 

:pray:  Tenk HSE når dette gjøres: ikke barn eller dyr i nærheten og tre gjerne en bøtte på hver sylinder for å hindre å skade noen og for å samle opp spill.

 

Link to post
xr4ti skrev for 9 timer siden:

@Brigg. Er nok det beste om det er trangt i motorrommet, vet jo ikke åssen båt dette er heller.

 

Båten er en Norline 29 fra 1991.

 

Tror jeg kjører trikset som nevnes med å suge opp oljen, fylle å ny, kjøre systemt, deretter gjenta til det er ren olje der.

Oljen lukter ikke synes jeg, så det kan bety at det er vanlig olje som er på i dag.? Tenker uansett at ATF olje skal den få.

 

Akkurat nå er det mindre enn en uke til termin på ny baby i huset + at en holder på med å fikse huset samtidig.

Blir nok lite båtkjøring denne sesongen, så mulig jeg utsetter til båten er på land. Tiden vil vise.

 

Takker for responsen hittil. Lærer mye om dingser og dangser i båten. Artig det  :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...