Goddis77 Startet 6.Juli.2019 Del på Facebook Startet 6.Juli.2019 Nivået på oljen er nesten helt på bunnen ser jeg. Usikker på hvor lenge det har vært slik. Tegn på lekkasje ett sted muligens, eller bare å etterfylle olje? Og hvilken olje benyttes her? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Juli.2019 Del på Facebook Svart 6.Juli.2019 Mest sansynlig en ATF-olje. Sjekk fargen på oljen i beholderen, er den dyp rød er det ATF. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mthoms Svart 6.Juli.2019 Del på Facebook Svart 6.Juli.2019 Det kan være almindelig motorolie ... Manualerne "tillader" begge dele. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 6.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2019 Takker for svar. Skal sjekke hva som er på nå og ta det derfra. Trangt område, så får se om jeg klarer å få meg inn der. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Juli.2019 Del på Facebook Svart 6.Juli.2019 En liten sprøyte (uten nål) er kjekk for å suge opp en slik oljeprøve. Kjøpes på apoteket. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goddis77 Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 Da har jeg sugd opp litt olje fra denne her for å se hvilken farge den har. Brukte en oppsuger for bremsevæske jeg hadde liggende. Hva tror dere, er dette dyp rød? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Juli.2019 Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 Ut fra bildet synes jeg ikke det ligner på ATF. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goddis77 Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 Ser muligens litt blålig ut synes jeg selv, men vanskelig å bedømme egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 mthoms skrev for 20 timer siden: Det kan være almindelig motorolie ... Manualerne "tillader" begge dele. Har du manual på denne her @mthoms? Prøvde å sjekke dokumentarkivet her og google litt. Fant ingen Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 7.Juli.2019 Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 (redigert) Jeg har fundet denne her: http://hammerholt.dk/volvo/manuals/v_p_instruction_manual.pdf Side 17 omtaler power trim. Volvo Penta 290DP workshop manual, som jeg har hentet her på baatplassen for længe siden, omtaler ATF eller motorolie på side 169. Desværre omtaler de kun "early production drives", som de drev, hvor motorolie er brugt, uden at sætte et årstal på. Det vigtigste er, at man ikke blander de to typer olie ... Jeg har lagt manualen op i dokumentarkivet; jeg kunne heller ikke finde den igen. Redigert 7.Juli.2019 av mthoms Mission accomplished ... (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 Takker for instruksjons manualen Har lastet ned selve manualene fra dokumentarkivet her for motor og drev tidligere, så den delen er under kontroll. Spørsmålet er da hva en gjør. Fargen på oljen kan indikere ca fargen på motoroljen, så det kan være aktuelt å etterfylle med denne. Hvis en skal gå over til ATF olje så må vel hele systemet tømmes da regner jeg med, siden en ikke skal blande. Holder vel ikke å bare ta selve kammeret. Må vel ta det som er i slangene og? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Juli.2019 Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 Om du skal bytte oljetype må hele systemet tømmes/flushes nøye. Men hvilken motor har du? Type og årsmodell. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goddis77 Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 Er en VP AD41B motor fra 91 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Jeg hadde samme motor fra samme årstall i forrige båt. Der var det brukt ATF. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mthoms Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Jeg ville også tro/formode/antage, men ikke vide med sikkerhed, at det var ATF på en 41b; især hvis det er den originale tiltpumpe, som er monteret, for den du har på billedet, er noget nyere end den jeg havde siddende originalt (min var fra 1988). Man kan jo prøve sammenligne ATF, motorolie og "gammel olie" ... en lille sjat i hvert sit glas, ses på med gode øjne i godt lys ... ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Støtter mthoms her. Og om du finner ut at det er ATF så bør du suge opp gammel olje fra beholderen før du fyller ny. Den olja så velbrukt ut. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
xr4ti Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Det er et hydraulisk system så det er flere type olje som kan benyttes. På min siste DP var det ATF. Mener å huske at VP brukte SAE30 før de gikk over til ATF (Dexron III). I teorien så kan man benytte mer moderne oljer, som fks de grønne "servooljene" også, men hold deg til den olje du har fra før av om den fungerte bra. Skal du bytte oljetype så anbefales det å flushe som nevnt tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Takker for innspill her. Hvordan bør en gå frem for å flushe systemet tror dere? Eller må en vente til båten er på land for denne operasjonen? Er godt mulig å teste oljene opp mot hverandre, men er og litt fristet til bare å bytte ut all olje med ny ATF siden den bør byttes uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Kan det være mulig at en har benyttet samme olje på flapsene som på tilten? Her er flaps enheten, og det ser da ut til å være en rødlig væske der spør du meg i hvert fall .. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Du kjenner det på lukten om det er ATF. ATF olja lukter STERKT. Motorolje lukter nesten ikke. Hypoid girolje derimot lukter også sterkt. (GL5). For å skille ATF og motorolje holder det å sniffe litt om olja ikke er mulig å skille på farge. ATF går fra rød til svart når den er gammel og utslitt. ALdri sett den brun.... Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 ATF(Dexron III) er rød og mye brukt i slike systemer så mye mulig det er det i trimflapssystemet også. Som nevnt over her, ATF-olja har en karakteristisk lukt og så er den litt "tråerer" å gni mellom fingra enn motorolje som føles glattere. Min erfaring: Flushing kan gjøres ved at man kobler av "returslangen" fra sylinderen (la drevet være nede) og lar slangen den gå opp i en gjennomsiktig beholder. Tøm reservoaret for gammel olje, hell på ny og kjør pumpa helt til drevet butter på topp mens man etterfyller ny olje i reservoaret. Man bør(må) være to til akkurat dette. Nå husker jeg ikke hvem av slangene som er til hvilken rotasjonretning så det må du sjekke ellers så vil olja gå feil vei og da blir det grisete. I den gjennomsiktige beholderen skal du klart seg når det kommer ny frisk olje. Mener å huske at det holdt med å kjøre drevet en gang for å få all olja igjennom sylinderen, om ikke så må du koble på slangen igjen og gjøre alt motsatt vei. Stopp prosessen når olja er byttet og koble tilbake slange. Kjør drevet noen ganger, etterfyll eller tapp av olje om nivået er feil. Blir som å flushe en automatkasse på en bil bare litt enklere. En annen måte å flushe på er å suge opp gammel olje, helle på ny, kjøre drevet noen ganger, suge ut olje, helle på ny, osv , osv til oljen ser ren og ny ut. Ulempen med dette er at det tar lengre tid, bruker mer olje men det er en enklere jobb og som oftes uten søl. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 xr4ti skrev 26 minutter siden: En annen måte å flushe på er å suge opp gammel olje, helle på ny, kjøre drevet noen ganger, suge ut olje, helle på ny, osv , osv til oljen ser ren og ny ut. Ulempen med dette er at det tar lengre tid, bruker mer olje men det er en enklere jobb og som oftes uten søl. Jeg ville prøvd denne metoden. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
xr4ti Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 @Brigg. Er nok det beste om det er trangt i motorrommet, vet jo ikke åssen båt dette er heller. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Pakket om begge trimsylindre på VP 290 DPE 2003 sist høst på Baluba. Gjorde da en vurdering på hvordan det ville være å bytte trimveske uten å åpne trimsylinder. Siden det blir stående veske igjen i sylinderen og i rørene selv ved maks løft vurderer jeg det som vrient å få det skikkelig utført på vannet. ATF Dex III skal ikke blandes med motorolje. Det kravet vil jeg ikke klare om jeg fyller-tømmer-fyller-tømmer 10 ganger..... Ja, det er små volumer, men det som teller er hvor mye det er av den ene vesken i forhold til den andre.... husk vesken går kun frem og tilbake, den sirkulerer ikke. Derfor konkluderte jeg med at på den andre båten (som også har VP 290 DPE 2003) så venter jeg til jeg er på land og gjør det skikkelig ifm ompakking av trimsylindre. Da tømmer jeg tanken, tømmer slangene, fyller på tanken med ATF Dextron III, med stempel/stempelstang ute av sylinder kjører jeg trim 4 sekunder hver vei 2 ganger og systemet er da flushet når jeg da rengjør trimsylindrene så anser jeg jobben som fullgod. Tenk HSE når dette gjøres: ikke barn eller dyr i nærheten og tre gjerne en bøtte på hver sylinder for å hindre å skade noen og for å samle opp spill. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 xr4ti skrev for 9 timer siden: @Brigg. Er nok det beste om det er trangt i motorrommet, vet jo ikke åssen båt dette er heller. Båten er en Norline 29 fra 1991. Tror jeg kjører trikset som nevnes med å suge opp oljen, fylle å ny, kjøre systemt, deretter gjenta til det er ren olje der. Oljen lukter ikke synes jeg, så det kan bety at det er vanlig olje som er på i dag.? Tenker uansett at ATF olje skal den få. Akkurat nå er det mindre enn en uke til termin på ny baby i huset + at en holder på med å fikse huset samtidig. Blir nok lite båtkjøring denne sesongen, så mulig jeg utsetter til båten er på land. Tiden vil vise. Takker for responsen hittil. Lærer mye om dingser og dangser i båten. Artig det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.