Seilbaat81 Startet 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2019 Vurderer å kjøpe en eldre albin accent, men er usikker på tilstand til innfesting av kjøl og årsak til rust på metallkonstruksjon under dørkplater, noen som kan gi innspill basert på bilder? Usikker på hva de ulike deler er også.. evt om tiltak som bør gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Hva er du redd for, kjølen har ikke falt av siden 70’ tallet, det er en båt til 50’... hva forventer du...? Sitér dette innlegget Link to post
Seilbaat81 Svart 6.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 (redigert) Jeg har ingen erfaring eller sammenligningsgrunnlag for hvordan dette bør se ut for at det ikke skal være kritisk. Det er et viktig forhold å vurdere om tilstand er ok på innfesting av kjøl, dette er her temmelig rustent, betyr det st det har stått i vsnn, pga lekkasje inn, grunnet grunnstøting?...hadde håp om st det kunne komme innspill på det? Jeg forstår at pris er lett å bruke som argument...om båten går i arv er det ikke så relevant.. Redigert 6.Juli.2019 av Seilbaat81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 (redigert) Skal vi se... hva ser vi på bildet ? Selve kjølboltene ser ut til å være i syrefast stål. Mens skiver og muttere er ikke det. -med rust som resultat. Så ser det ut som at det er plastet inn et vinkelstål, muligens som understøttelse for dørkplate eller avstivning? Svartstål som ruster.. så er det noe annet rustent krimskrams som ikke er godt å si hva er. Opplagring av aksling ? Akslingen ser lang ut, er motor plasser langt fremme? Saltvann kan godt ha kommet inn gjennom akseltettningen og ikke via kjølbolter. Ligger båten på vann og fylles kjølen med saltvann? Om du vegrer deg for å smake, fyll et glass med vann, tilsett grønnsåpe. Løser den seg opp, er det ferskvann. Blir det grått, er det salt. Redigert 6.Juli.2019 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Jeg ville ikke kjøpt denne båten var jeg deg. Bildene viser slett tilstand/ vedlikehold og en Albin Accent er neppe verd å legge ut mye penger på. Du finner mye bra annet til lavere pris. Jeg fikk 30’ for min Hallberg Rassy 26 og var fornøyd med det i dagens marked. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 (redigert) @Seilbaat81 Hei! Lurt å ta bilder og spørre slik du gjør, og ikke minst å være skeptisk til og få verifisert / vurdert båtens strukturelle integritet. Albin Accent har motoren plassert i forpiggen, så akslingen går gjennom hele kjølinnfestet. Det som er av "svartstål" er er nok delvis bunnstokker (tverrgående) og delvis støtte for akslingen. Det er noe ukonvensjonelt å ha dette i stål, og manglende rustforebygging kan nok være årsaken til at det ser såpass ille ut her. Jeg kan ikke se noen laminatskader på bildet. Gjør skikkelig rent og ta nye bilder. Særlig er det viktig å få inspisert forut og akter, se etter sprekker og kompresjon. Som sagt synes jeg ikke bildet ser så ille ut. Albin Accent er også en svært populær båt som er kjent for å være morsom å seile. Finnes også klubber ihvertfall i Sverige og Danmark for disse, se f.eks http://accentforbundet.se/Content/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=26 for forumet til den Svenske klubben. Her kan du sikkert få mer presis hjelp også. Redigert 6.Juli.2019 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Tok en nærmere titt på bildene, det ser ihvertfall ut til å være gjort en nokså amatørmessig utbedring på et av bildene samt at det kan se ut som noe laminatskade ved tverrgående spant ved aksling (men er litt vanskelig å se på bildet). Markert i rødt på vedlagt bilde. Ikke noe som utløser krise, men behov for nærmere sjekk. Viktig at ikke slike reparasjoner er gjort bare ved å klatte på med sparkel. Sitér dette innlegget Link to post
Seilbaat81 Svart 6.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Takk for svar! Nyttig og lærerikt, dog av sprikende karakter;) hva kan slik laminatskade være årsak til? Eier hevder det har vært tørt nedi dette området etter sesongen. Båten står nå på land og var ikke på vannet i fjor. Kunne ikke se noe tegn til grunnstøting under i overgang kjøl/skrog.. Er det tema å bytte ut muttere på bolter? Kan man sjekke status for laminatrep ved å banke litt forsiktig på det kanskje? Hva kan være årsak til kompresjon? sprekker hvor? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Får mere feeling av at spant har blitt saget bort og erstattet, ihvertfall der det er plastet inn svartstål vinkeljern? Mulig også ved aksel der det har blitt tegnet rødt på et bilde ? Kan det være gjort ifbm at aksel er byttet/ tatt ut? -ren spekulasjon fra min side. Bank med hammer både inne og utvendig forran og bak kjøl. Den tåler det. Hør etter forskjeller i lyden. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 (redigert) @eureka tror faktisk at jern/stål-spanter er originalt på Accent. Er flere litt spesielle løsninger på denne modellen både på interiør og øvrig design. @Seilbaat81 årsak til alvorlig laminat-skade er som oftest sammenstøt med moder jord, enten på vann eller på land. Grunnstøting under framdrift vil dytte opp kjølen akter og gi knusningsskader mens laminat forut vil være i kompresjon da kjølen blir dratt nedover. Såpass gamle båter har nesten uten unntak vært på grunn en eller flere ganger, og så lenge det er gjort fagmessig utbedring så er det uproblematisk. Skifte av plater og mutre er uproblematisk og rutinemessig å gjøre. Går antakelig an å skru ut kjølbolter for verifisering mens båten er på land også (hør med Accent-klubben). Rust I kjølinnfeste er kun et problem om det kommer fra kjølbolter eller selve kjølen pga laminat-skade. Redigert 6.Juli.2019 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilbaat81 Svart 6.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Takker for svar! hvor mange bolter er det?(sannsynligvis?) 4? 2 på hver side av aksling? @Eureka - en ting jeg ikke forstod helt; Fylles kjølen med vann? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Eureka lurte nok på om det var vanninntregning utenfra mens båten lå på sjøen. Hvis det er det, og opp forbi kjølboltene i kjølinnfeste så må bolter inspiseres og kjølen ned for å "pakkes" på ny. Er modellspesifikt hvor mange kjølbolter det er, vil tippe enten 6 eller 8. Sitér dette innlegget Link to post
Seilbaat81 Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Har et par bilder av båten under også, hvis noen har innspill?;) litt usikker på hva den er verdt, veldig slitt i gelcoat og ganske skadet i bau, klattete og stygg reparasjon som må gjøres på nytt...jeg liker spesielt godt dfnne båtmodellen, og den har fin innredning og fin teak i sittebrønn...jeg har renovert flere mindre båter mtp gelcoat/finish.. takker for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Hva med motor og seil? Alder og tilstand.Det er det som mest av alt indikerer om dette er noe å kjøpe eller ikke? Hvilke alternativ har du? Hvor omfattende er den skaden i baugen som du nevner. Sitér dette innlegget Link to post
Seilbaat81 Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Jeg er innstilt på at motor er fra byggeår og kan ryke..båtstrmessig er det vil ikke noe problem å sette på en langstammet utenbords om det skulle skje? seil er i ok stand(tenker å sjekke det nøyere) det fins ulike andre båtmodeller, men jeg ønsker å ta stilling til denne båten før jeg setter i gang å vurdere andre ting. hvis prisen er lav nok er dette et prosjekt jeg er motivert for å bruke mange timer på, så sant det ikke er fundamentale problemer med kjøl etc. glad for innspill;) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 (redigert) Jeg synes ikke dette var så helt galt, hvis dette er en båt i økonomiklassen. Mesteparten av den rusten som man kan se er vel ikke relatert til innfestingen av kjølen men til andre detaljer av stål. Når det gjelder det som er veldig rustent så ville jeg ha tatt en hammer og en eller annen form for dor eller eventuelt en grov stjernetrekker som du er villig til å ofre for oppgaven, og så gi de delene som er rustne noen litt kraftige "kakk". Hvis rusten ligger i overflaten og materialet har beholdt sin styrke, så behøver det vel ikke å være så ille. Er det der i mot mykt og gir etter, eller eller hvis en liten "kakk" er nok til at doren/skrutrekkeren går gjennom materialet, da er det vel verre stilt. For å sjekke skroget, så ville jeg tatt en plasthammer og så "kakket rundt" i et forholdsvis tett mønster rundt hele skroget. Hvis det er en innvendig skade eller delaminering så hører man straks at "tonen" skifter fra "kakk, kakk, kakk" til "bonk, bonk". Hadde noe oppsprekking på rorskjegget på min og fant det nokså greit med denne "kakkemetoden" og så var det bare å legge polyester og noen glassfibermatter over. Synes ikke at baugen så spesielt ille ut. Synes ellers at selve båttypen så veldig kjekk ut. Redigert 7.Juli.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 (redigert) Her litt om "kakkemetoden": Ville syntes at denne Albin Accenten var et veldig bra prosjekt å gå i gang med hvis det ikke ligger større eller "ikke reparerbare" skader på lur. For en billig penge så får man jo ikke en strøken båt og noen reparasjoner skal man da ha til å kose seg med. Redigert 7.Juli.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.