Jump to content

Familiekaos på tur, en kapteins dagbok og bekjennelser


Sjøbliss

Recommended Posts

Takk @Trond123, vi trakk ikke annet enn forsiktig flytting. Var ikke mer kraft enn når man sette melk i kjøleskapet 😂 man ja, enig. Mer kraft så måtte vi brukt flere tau og kryssholt.

 

@Goddis77 det skal vi finne ut av. Feilsøking starter søndag. Håper på en bagatell! 🤘

 

 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Godt at en sindig og rolig kaptein fikk beroliget og instruert mannskapet slik at dere reddet situasjonen på beste mulige måte:smiley:!

 

Jeg hadde en tilsvarende opplevelse for noen år siden, men i mitt tilfelle var drev låst i retning forover.

Var på vei inn mellom bryggene mot båsen i hjemmehavna, og skulle sette i nøytral for å redusere farten når jeg nærmet meg båsen, men fikk ikke fridd ut... Skjedde heller ingenting da jeg dro spaken bakover for revers - og gjorde selvfølgelig samme generaltabbe ved å dra spaken enda lenger bakover med det resultat at hastighet forover bare økte:confused:..

 

Det ble temmelig hektisk siden det ikke var så mange meterne igjen til granittmuren innerst, men jeg fikk stoppet motoren, og ved hjelp av baugpropellen fikk jeg vridd båten slik at vi gled sidelengs inn mot muren i enden. Da vi nådde muren var farten redusert så mye at det kunne se ut som en planlagt og kontrollert tillegging longside.

En svært ubehagelig opplevelse - og jeg har aldri vært så glad for å ha baugpropell:smiley:.

 

Vet ikke hva slags drivlinje @Sjøbliss har i sin båt, men jeg har en VP D4 med DPH-A drev. I mitt tilfelle viste det seg at armen bak på drevet som overfører bevegelsen fra girwire til sjalteaksling hadde sprukket grunnet materialtretthet. Vet at det har vært noen tilfeller av dette, og VP selger nå en ny og forsterket versjon av denne armen.

 

Legger ved en link til tråden jeg opprettet den gangen:

 

https://baatplassen.no/i/topic/143930-oppfordrer-til-kontroll-av-skiftemekanisme-volvo-penta-dph-drev/#comment-2055299

Link to post

Hei @Olepo Tusen takk for at du deler! Gøy historie å lese og godt å ha følelsen å ikke være alene om dette. 

 

Men dette skal jo i teorien gå å bytte på sjøen faktisk. Kanskje demontere å smøre opp til høsten når den kommer på land men dette er jo bare de "eksterne" delene som overfører bevegelsen fra wire til selve sjalteplata bak på drevet. Ikke sant? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Sjøbliss skrev 1 time siden:

Men dette skal jo i teorien gå å bytte på sjøen faktisk. Kanskje demontere å smøre opp til høsten når den kommer på land men dette er jo bare de "eksterne" delene som overfører bevegelsen fra wire til selve sjalteplata bak på drevet. Ikke sant? 

Det stemmer det ja. Den sitter greit tilgjengelig etter å ha demontert det øvre plastdekselet.

 

Jeg skiftet først wire da jeg trodde den var problemet - etter at aktuator var friskmeldt. Det hjalp jo ingenting, så dermed ble det til å lete videre etter feilkilden..

 

I mitt tilfelle skjedde dette midt i ferien, så det var vanskelig å få organisert løft og landsetting. Jeg skiftet derfor både wire og denne armen med båten på sjøen, så det er fullt mulig. Må bare passe på å ikke miste noen deler eller verktøy:diving:.

Men operasjonen vil naturligvis være noe enklere med båten på land:smiley:.

 

Hvis aktuator og wire ser ut til å være ok går det jo an å finne frem dykkermaske og demontere det øvre dekselet for å ta en titt på denne overføringen. Eventuelt koble fra wire bak og sjekke om du kan sjalte drevet manuelt.

Link to post

Jeg har sjekket en del i dag. Fikk sjefen til å hjelpe meg med å ta å sette giret i forover, fri, og så bakover. Det feilet kontant hver gang revers ble valgt, med følgende feil på dashboardet (og medfølgende urovekkende alarm som fikk sjefen litt stressa):

 

20240630_165340.jpg.1cfcf889a07ee1ebc87403475e0d2bff.jpg

 

Jeg koblet ifra gear-wire og repeterte prosessen. Da fungerte alle posisjoner helt fint. Aktuatoren oppførte seg helt prikkfritt og ingen feil. 

 

Prøvde å geare selv ved å dra wire inn og ut manuelt, det syntes å virke helt greit. Var ikke noe som jeg merket meg som veldig galt. Når jeg følger med på aktuatoren når den setter i gir forover eller revers, så gjør den en liten kort "frem og tilbake" bevegelse, akkurat som om den sjekker at den kom skikkelig i gir. Når jeg har wire tilkoblet, og setter den i revers så skjer ikke denne bevegelsen. Den går rett til alarm i det den setter den i gir. 

 

Girwire ble byttet for 2-3 år siden pga jeg klarte å bøye den fordi jeg gjorde en feil ved montering av drevet. Så selve wiren bør være ganske OK. 

 

Neste skritt er badebukser og sjekke denne hendelen tror jeg. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Sjøbliss skrev 42 minutter siden:

Jeg koblet ifra gear-wire og repeterte prosessen. Da fungerte alle posisjoner helt fint. Aktuatoren oppførte seg helt prikkfritt og ingen feil. 

 

Neste skritt er badebukser og sjekke denne hendelen tror jeg. 

Da blir det nok bading ja:smiley:.

 

Men det kan være feil på aktuator også selv om den tilsynelatende fungerer uten motstand med wire frakoblet.

Jeg har skiftet en aktuator tidligere også, og det er ikke helt ukjent at disse kan svikte etter noen år.

Jeg fikk ikke noen feilmeldinger i instrumentet når denne overføringen bak på drevet mitt sviktet.

Link to post
Olepo skrev for 12 timer siden:

Men det kan være feil på aktuator også selv om den tilsynelatende fungerer uten motstand med wire frakoblet.

 

Jeg har tenkt samme tanken selv. Så dersom det ikke er noe synlig galt under vann så kobler jeg ifra wire, tester manuell sjalting på drevet. Dersom det også virker greit må vel neste skritt være å teste å bytte aktuatoren. Det ser jo ikke ut som all verdens jobb egentlig. 

 

Når det sviktet for meg fikk jeg ingen feilmeldinger, det fikk jeg først nå som jeg testet i havna. Har bare drevet å giret frem og tilbake med tenningen på, men motoren var ikke i gang. Kanskje den vil "klare" seg bedre med motoren i gang pga den da får høyere spenning og mer kraft på aktuatoren. Hvem vet. Her er planen, stopp når feilen er funnet:

 

1. Badebuksene på

2. Sjekk wire og koblingshendelen til sjalteplata

3. Teste manuell sjalting

4. Prøve å erstatte aktuator

 

Etter dette tror jeg at jeg må på land om ikke feilen er funnet. Da må nok selve sjalteplata ut. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Sjøbliss skrev 1 time siden:

 

Jeg har tenkt samme tanken selv. Så dersom det ikke er noe synlig galt under vann så kobler jeg ifra wire, tester manuell sjalting på drevet. Dersom det også virker greit må vel neste skritt være å teste å bytte aktuatoren. Det ser jo ikke ut som all verdens jobb egentlig. 

 

Når det sviktet for meg fikk jeg ingen feilmeldinger, det fikk jeg først nå som jeg testet i havna. Har bare drevet å giret frem og tilbake med tenningen på, men motoren var ikke i gang. Kanskje den vil "klare" seg bedre med motoren i gang pga den da får høyere spenning og mer kraft på aktuatoren. Hvem vet. Her er planen, stopp når feilen er funnet:

 

1. Badebuksene på

2. Sjekk wire og koblingshendelen til sjalteplata

3. Teste manuell sjalting

4. Prøve å erstatte aktuator

Dette tenker jeg er en god plan for videre feilsøk:thumbsup:.

 

Forutsatt at du har brukbar plass i motorrommet bytter du aktuator på 10 minutter.

Jeg fikk lånt meg en frisk aktuator for å teste da jeg hadde problemer med min. Var greit å få bekreftet feilen før jeg kjøpte ny, + at jeg kunne kjøre båten på plass i båsen med lånt og fungerende aktuator. Hvis du kjenner noen som har et DPH drev i nærheten er dette en mulighet.

 

Kan også nevne at VP ikke anbefaler å kjøre aktuator med wire tilkoblet til drev uten at motor er igang. Antar at dette er fordi drev i giret bør rotere for å kunne sjalte/veksle uten for mye motstand. Du kjenner det hvis du sjalter manuelt direkte på drevet - det hender du må rotere litt på propellene for å få giret til å klikke inn.

Tror det sitter noen plastdrev i aktuatoren som neppe tåler for mye motstand... Jeg hadde planer om å åpne min defekte for å se om den kunne fikses - men den ligger fortsatt urørt på hylla:rolleyes:.

 

Lykke til!

Link to post

Bra tips @Olepo. Burde jeg startet motoren og prøve å sette den i gir tenker du? Før jeg gjør noe annet? Bare for å se? Eller burde jeg rotere propellene manuelt og så prøve å gire igjen? Noen tanker?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Sjøbliss skrev 47 minutter siden:

Burde jeg startet motoren og prøve å sette den i gir tenker du? Før jeg gjør noe annet? Bare for å se? Eller burde jeg rotere propellene manuelt og så prøve å gire igjen? Noen tanker?

Med stramme fortøyningstau kan du selvfølgelig koble til wire, starte opp og prøve å gire for å se hva som skjer. Om resultatet er det samme og om du får feilmelding på aktuator ved veksling forover - nøytral - bakover, og om den eventuelt låser seg i gir. Dette vil jo egentlig ikke fortelle deg annet enn at feilen fortsatt eventuelt er der, og hvorvidt du får feilmelding.

 

Alternativet er mann i badebukse og sjef ved spaken:smiley:: Mann demonterer øvre plastdeksel kombinert med bading, inspiserer innfesting av wire og sjekker overføringsarm på drev. 

Hvis alt ser normalt ut setter sjef på tenning og prøver å veksle, uten å starte opp, mens  mann - fortsatt badende roterer propeller manuelt og følger med på hva som skjer bak. Sjef ved spaken følger med på instrument og registrerer ev. feilmelding.

(Operasjonen forutsetter en viss grad av tillit mellom mann i badebukse og sjef:yesnod:)

 

Har du ikke lyst til å bade kan du starte med første alternativ, det er fort gjort og du holder deg tørr. Men det sier deg nok ikke så mye. Anbefaler derfor alternativ 2 som er i tråd med din egen plan. 

 

Har du forresten forsøkt å kalibrere spaken? 

Jeg mistenker egentlig feil på aktuator hvis alt ser greit ut bak på drevet.

Link to post

Takk @Olepo vi går for alternativ 2 først vi :) Som du sier jeg tror ikke vi blir særlig klokere av første biten. 

 

Om sjefen vil cashe inn på forsikringen er det bare å fyre opp og slå inn giret :P Jeg tror jeg fortsatt er verdsatt i live, la oss håpe det! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Status:

 

1. Badebuksene på :diving:

2. Sjekk wire og koblingshendelen til sjalteplata: OK

3. Teste manuell sjaltingOK

4. Prøve å erstatte aktuator

 

Så da er vi på 4 ser det ut for. Testa både å gire etter jeg dreide på propellene og samme feil igjen. Gjorde også manuell sjalting etter jeg frakobla hendelen og det gikk kjempefint. Klarer ikke kjenne noe mekanisk problem med giret på drevet. Så da er jeg ganske sikker på det må være aktuatoren. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Da kan jeg bekrefte at det heller ikke er aktuatoren. Akkurat samme feil. Men, jeg har funnet ut noe mer. Når jeg kobler ifra wire, girer til revers og så prøver å dra wire til revers posisjon så blir den for kort. Ikke bare noen millimeter men kanskje så mye som 10-12 mm. Det får meg til å tro at selv om det visuelt ser greit ut på drevet, så tror jeg at girvelgerarmen faktisk er strukket. Tipper at den kanskje går litt kort når den settes i gir forover, men at den "møter bunn" når den skal sette i revers, og aktuatoren gir feilmelding. Hadde feilen være "mindre" så kunne man kanskje justert det på girwire med mutter og endestykket, men dersom armen har begynt å gi seg så vil jo det sannsynligvis bare være en midlertidig løsning. 

 

Så da tror jeg vi må uti vannet igjen. Bytte vekslerarmen og kontrollere at girwire sitter godt festet i drevet, på riktig sted (i hakket sitt).

 

Eneste positive med dette er at jeg kanskje sparer 8500,- for ny aktuatur. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Kanskje det kunne ha vært lurt å skifte girwire først? Uvanlig at den blir kortere, men den slites i alle fall. Og den kan ha fått seg en knekk et sted. Så jeg hadde følt meg tryggere med helt ny wire før det hele justeres inn igjen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Sommeren er reddet :D Giret virker igjen, og jeg kan kun komme med en bekjennelse. Dette må ha vært min egen feil!

 

Når jeg skulle bytte vekslerarmen tenkte jeg mens jeg duppa rundt der nede i vannet, at kanskje jeg skal sjekke selve festet til vaieren. Dersom den ikke sitter skikkelig vil jo den også lage samme problemet vil jeg anta. Så jeg tok godt tak i den og dro innover mot skjoldet, og den løsna. Så det betyr at den ikke har sittet skikkelig i hakket sitt, og jeg har rett og slett ikke dobbelt, og trippeltsjekket dette ved montering av drevet. Noe som ikke skal kunne skje. Jeg sjekker alltid 3 og 4 ganger alt, men den må nok ha sittet godt men ikke vært plassert riktig, altså i hakket på vaier-enden. 

 

Så da monterte jeg den på nytt, og sjekket. Alt fungerer 100% selvsagt, alt er jo så enkelt når man finner ut av det. Skikkelig eureka øyeblikk under vann :diving: :rolleyes: Takk for hjelpen alle sammen! Dette var litt flaut, men sånn er det bare. Innrømme egne feil er også viktig :giggle:

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Ingenting som er flaut her. Du fant feilen og vi er en erfaring rikere.

I tillegg ble problemet løst på billigst mulige måte:smiley:, (forutsatt at du slapp å betale for en ny aktuator som nå blir liggende på hylla...)

 

Dessuten fikk du spradet rundt på brygga i speedo ved flere anledninger:giggle:. Ha en fortsatt fin og problemfri sesong!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...