Jump to content

Montering av baugpropell


Marø

Recommended Posts

Ble bortskjemt med baugpropell på gamlebåten og planlegger derfor å montere dette på den nye båten også. Tar ikke sjansen på å gjøre dette selv. Er det noen som vet om noen som kan gjøre dette i Oppegård etter at båten er satt på land der? Kanskje noen tips om hvilken type baugpropell man bør velge.

Redigert av Nor Star (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg monterte baugpropell på min båt i mai i år. Det fungerer bedre enn jeg trodde. Etter mye vurdering frem og tilbake ble det en Sleipner SP55. Skal det bli ordentlig, må du gjøre det selv. Og det er mye arbeid. Men det er stort sett moro. Da har du vinteren til å planlegge arbeidet og til å psyke deg opp. Det er jo også litt av moroa. Lykke til.

 

Hilsen Eivind

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte baugpropell på min båt i mai i år. Det fungerer bedre enn jeg trodde. Etter mye vurdering frem og tilbake ble det en Sleipner SP55. Skal det bli ordentlig, må du gjøre det selv. Og det er mye arbeid. Men det er stort sett moro. Da har du vinteren til å planlegge arbeidet og til å psyke deg opp. Det er jo også litt av moroa. Lykke til.

 

Hilsen Eivind

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig!

Monterte SP55 i min båt i fjor og det fungerer meget bra. Lånte verktøy til å skjære hullene av maritim, men gjorde hele jobben selv. Nøyaktighet og litt god tid så tror jeg de fleste greier jobben vel så godt som en som er montert av "fagfolk"! Artig å få det til!

Lykke til

Hilsen Rune

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

Skal det bli ordentlig, må du gjøre det selv. Og det er mye arbeid. Men det er stort sett moro. Da har du vinteren til å planlegge arbeidet og til å psyke deg opp. Det er jo også litt av moroa. Lykke til.

 

Hilsen Eivind

<{POST_SNAPBACK}>

Kunne ikke vært mer enig. Firmaer som monterer baugpropeller slurver ofte innmari mye. Ikke bare er kvaliteten på arbeidet så som så, men helt elementære ting som avrunding og vannavvising er totalt uteglemt. Kanskje fordi det koster både tid og penger. Sleipners monteringsanvisning er meget god. De understreker i svært klare ordelag hvor viktig avrunding og vannavvising er.

 

Noen starter monteringen av selve tunnelen med å totalt rasere alt av gelcoat på utsiden av skroget for så å legge på lag på lag med matter både her og innvendig i tunnelen. Totalt unødvendig og tidkrevende. For ikke å snakke om stygt. Proffene lager bare hullet til tunnelen og setter i røret. Alt annet polyester/matte-arbeid skjer på innsiden av skroget/yttersiden av tunnelrøret.

 

Så hva du enn gjør og om du gjør det selv eller ikke: Sørg for at håndtverker'n ikke raserer alt av utvendig gelcoat for så å sparkle det opp igjen. Spør den som gjør jobben hvordan han har tenkt å montere tunnelen.

 

Lotus

 

PS: Dette er ikke vanskelig for en nybegynner, bare tidkrevende.

Link to post
Share on other sites

Her var det mange gode svar fra de som har tatt jobben selv. Jeg mener jeg har normalt antall tommeltotter, men har ikke filla peiling på støping av plast. Det høres jo også nesten ut som om "spesialister" ikke er spesialister. Det må da vel finnes noen flinke som gjør en god jobb til en fornuftig pris.

Link to post
Share on other sites

Ellers så er det et firma som kommer og monterer baugpropellere på Sonskilen Båthavn. De har nettopp montert en nedfellbar på en seiler. Jeg vet ikke hvor gode de er. Kan sjekke omdømme og navn hvis interessert. Det er vel en del cowboyer innen dette feltet også.

 

Man får vel akseptere at noen har 10 tommeltotter midt i handa, og er inneforstått med det.

 

Hulda monterte sin for noen år siden, og er meget fornøyd både med resultatet, effekten og instruksjonen fra Sleipner.

Link to post
Share on other sites

Leste denne artikkelen om montering av baugpropell i Båtmagasinet for en tid tilbake. Så vidt jeg kan huske så var det bra med bilder/illustrasjoner, men disse er ikke med i nettversjonen som er kun teksten.

 

Dersom du kaster inn håndkleet og følger "alles" oppfordring om å skride til verket selv kan det kanskje være en god ide å bestille kopi av den: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...d4?OpenDocument

(link til bestilling nederst).

 

Ellers har jeg stor forståelse for at du ønsker å få denne jobben utført av fagfolk - problemet er vel bare at det ikke er noe overskudd av _dyktige_ fagfolk for tida.

Link to post
Share on other sites

Det er en som driver med slikt i Oslo-området og som er kjent for meget godt utført arbeid. Han har montert hundrevis og gjort masse annet plastarbeid. Tar også jobber for de store båtimportørene.

 

Om du tar kontakt med de som kjører truckene på Karenslyst vet de sikkert han telefonnummer. Dessverre husker jeg bare at han heter Erik. Vet at han skal ha brukbare priser i forhold til en del andre aktører. (han driver eget firma). Har brukt han selv, og var meget godt fornøyd med arbeidet.

 

Håper dette kan være til hjelp.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det er en som driver med slikt i Oslo-området og som er kjent for meget godt utført arbeid. Han har montert hundrevis og gjort masse annet plastarbeid. Tar også jobber for de store båtimportørene.

 

Om du tar kontakt med de som kjører truckene på Karenslyst vet de sikkert han telefonnummer. Dessverre husker jeg bare at han heter Erik. Vet at han skal ha brukbare priser i forhold til en del andre aktører. (han driver eget firma). Har brukt han selv, og var meget godt fornøyd med arbeidet.

 

Håper dette kan være til hjelp.

Mvh. BEG

<{POST_SNAPBACK}>

 

Han som BEG nevner heter Erik Røvik og som opplyst driver han sitt eget firma. Han kan treffes på telefon:

 

908 36 319.

 

Han monterte vår baugpropell og vi er også meget godt fornøyd med hans arbeid.

 

mvh Charente

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...