Lukabella Startet 7.Juli.2019 Del på Facebook Startet 7.Juli.2019 (redigert) Hei alle sammen, Jeg er i ferd med å kjøpe en 54 fots seilbåt i UK, og seile den til Sverige for å ha den der. EU skatt er allerede betalt og det er en og samme eier siden ny. Jeg har tenkt å ha båten i Sverige noen år før jeg eventuelt momser den til Norge, hvis jeg i hele tatt kommer til å gjøre det. (Det blir jo flere hundre tusen i moms). Jeg har noen spørsmål som det ikke er lett og finne svar på men her er det så mange flinke båtfolk som har peiling så da spør jeg dere :) Hvis man registrerer båten i NIS/NOR men ikke tar den til Norge (for mye moms på dette tidspunktet) og som sagt så er EU VAT (skatt) allerede betalt; 1. må man da ut av Sverige hver 18mnd siden Norge ikke er i EU (men vi er jo i Schengen) hvis man registrer båten i NIS/NOR? 2. EU vat (skatt) er allerede betalt, vil den kunne selges i EU igjen om en del år og EU VAT fortsatt gjelde selv om båten er NIS/NOR registrert? 3. Kanskje det er enklere å registrere den i Sverige, noen som har erfaringer med det? Hvordan er det for en nordmann og seile med Norsk flagg? Takker for alle innspill. Redigert 7.Juli.2019 av Lukabella (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 1: Nei 2: Ja 3: Du kan fint seile med norsk flagg registret i Nis/nor Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Når du registrerer båten i NOR, spørres det etter registreringshavn. Eks. kan en havn være Moss eller Hvitsten. Det er ingen krav til informasjon om hvor båten fysisk befinner seg. Du vil få problemer med samtidig å registrere båten hos Transportstyrelsen. Dog skal det ikke være problematisk kun å reg. hos Transportstyrelsen. Her er imidlertid regelverket under omarbeiding, i og med at lystfartøyer over 4x12 meter blir regnet som skip ved registrering. Var jeg deg, ville jeg gått til kildene og sjekket ut selv. Den måten du vinkler forholdet på, vil jeg anta at du vil kunne bryte noen regler. Baatplassen.no har ikke veldig høy kompetanse innen jus på dette feltet. I hvert fall kan du ikke komme tilbake å klage. Om båten er VAT i EU, vil norske myndigheter anse båten som EU, uansett registreringshavn. Du vil ikke lovlig kunne krysse grensen til Norge. Hvis båten registreres i EU som et foretak, som fraktfartøy, passasjer, etc., vil fartøyet lovlig kunne gå til Norge. Men foretaket vil være underlagt regnskapsplikt og beviselig ha inntekt fra registrert virksomhet. Det enkleste er å kjøpe båten, skaffe seg en båtplass i Sverige, og glemme resten. Glem å seile til Norge. Resten av verden er lovlig, bare ikke Norge. Slik er svaret i veldig grove trekk. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Hvis båten er momset i EU med hjemmehavn i Sverige, seiler du ikke da under falskt flagg hvis du heiser det norske? Mistenker at f.eks tyske tollmyndigheter er litt mer firkantet på slikt hvis man skulle bevege seg den veien. Ordnung muss sein, untzoweiter... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Trond123 Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 2 hours ago, Honduras said: Hvis båten er momset i EU med hjemmehavn i Sverige, seiler du ikke da under falskt flagg hvis du heiser det norske? Båten kan bare føre flaggstatens flagg! Dersom båten registreres i NOR, skal båten føre norsk flagg. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Og hvis den ikke registreres i NOR, men bare kjøpes i EU og tas inn Sverige som det ble foreslått, da må den vel føre svensk flagg? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Trond123 Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Om båten registreres i svensk register, skal/må den føre svensk flagg, ja. Det har ingen betydning hvor båten kjøpes eller fysisk befinner seg. Eneste som avgjør hvilket flagg båten skal bruke, er i hvilket land båten registreres. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 https://lagen.nu/1994:1009 Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Barbaria Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Lukabella skrev On 7.7.2019 at 15.03: 3. Kanskje det er enklere å registrere den i Sverige, noen som har erfaringer med det? Hvordan er det for en nordmann og seile med Norsk flagg? Det er nye regler for båter over 15 meter i Sverige, du bør sette deg inn i de. https://pakryss.se/skepp-under-24-meters-langd-blir-batar/ https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartygsregistret-sjofartsregistret/ Det er også krav til kompetanse når man fører båt over 12 meter i Sverige. Du bør sette deg inn i hva som gjelder for deg som er Norsk og fører en Svensk båt over 12m. i deres farevann. Det vil ikke forundre meg om du må ha kustskepparintyg for dette. https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Kunskap-och-kompetens/Kompetenskrav-for-fritidsskepp/ Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Jeg tok det svenske kustskäpparintyget og det høyere utsjöskäppare. Merk at det var umulig å få godkjent den norske kompetansen. Igjen, les deg opp selv. Hvis du melder deg inn i Svenska Kryssarklubben, vil du få god hjelp der. De har også en advokat i medlemsmassen som stiller opp. Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Takk for alle svar. Jeg registrerer båten i skipsregisteret og har den i Sverige. God sommer :) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Trond123 skrev On 8.7.2019 at 20.35: Båten kan bare føre flaggstatens flagg! Dersom båten registreres i NOR, skal båten føre norsk flagg. ikke skal, kan Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Hulda Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 (redigert) I og for seg en interessant problemstilling. Bortsett fra papirarbeidet med eierskiftet, historikk og de sakene der. Skal båten måles, må den på land. Krysse grensen til Norge med utenlandsk fartøy kan utløse krav om norsk mva og straffegebyr. Sette båten på land her og få en myndighetsperson om bord, ville for mitt vedkommende utløst hetetokter. Spørsmål fra myndighet: Hvor er eier som har fylt ut søknaden? Kom om bord og vis meg rundt! Pang, der satt du i saksa. Så det må altså være en tredjepart, ikke bostedsreg. i Norge som fører båten og står for registreringen på vegne av norsk eier. Foreligger godkjente tegninger, er det mulig å unngå besiktigelse. Hulda utløste krav til besiktigelse og måling. Redigert 11.Juli.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Du trenger ikke ha båten i Norge for å få målebrev, snakk med DNV. Og som flere har påpekt: hvis du velger å seile til Norge (uansett flagg) vil du risikere å måtte betal norsk moms. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.