Jump to content

Autoroute på Garmin GPSMap. Spørsmål om innstillingene


PiperBill

Recommended Posts

Har en Garmen GPSMap 720xs som jeg brukt veldig lite da jeg har brukt for det meste en nettbrett med Navionics. Driver å leke litt med Garmin men lurer på en ting. Da jeg skulle teste Autoroute eller «guide to» funksjonen fra Singløy to Strømstad så ville den ta oss utaskjærs og ikke den vanlige ruta innaskjærs. Samme da den foreslo å gå helt ut i Oslofjord og tilbake inn til Skjærhallen.

Det må værer noe med innstillingene å gjøre. Jeg har tastet inn riktig data om båten. Mener å huske noen om en setting for «close to shore» eller noe sant men finner det ikke nå.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Det er mulig å stille inn sikekr seilingshøyde og dypde for autoruting. Det kan hende at det er det som klusser til. Det er også mulig å stille inn avstand til strandlinjen. Har sakset følgende fra brukermanualen:

 

For 700-serien står det følgende i brukermanualen:image.png.2baa09fe59a25de4abda296a08552b1d.png
 

Link to post
Share on other sites

I forlengelse av dette:

jeg har den samme plotteren, og fikk også god info her. Takk! 

 

Immidlertid synes jeg det er helt utrolig irriterende at når autoguidence funksjonen tar meg over grunner på la oss si 60m, så vurderer den det som en "potensiell fare", og uler og piper, mens halve skjermen forsvinner.. Dette er ikke bare stressende, men helt uhensiktsmessig da jeg nettopp behøver se skjermen hvis det er en potensiell fare, og ikke at halve forsvinner med en advarsel.. har prøvd å finne ut om det er en konfigurasjon for dette, men uten hell. Noen bud?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme plotteren, og bruker ikke den "auto-funksjonen" bl.a p.g.a dette.

 

Bruker vanlig "naviger til" følger med lg vurderer selv hva som må svinges unna.

 

Nå går jo all transport i 5-8 knop for min del, så jeg har god tid?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Joda, 8knop er en virkelig god vind for meg! Men, alikevel.. opplegget er sånn at jeg må strekke meg langt, og kanskje til og med slippe rorkulten for å nå plotteren, så noen ganger kan det bli stressende. Jeg skjønner bare ikke at den gidder å advare mot grunner på 50-60 meter når jeg har oppgitt minimumsdybde til 2m?? Det kan jo ikke være riktig??

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

@seilfred - jeg har GpsMap 922xs plotteren og den har samme funksjon, men har ikke enda ikke funnet noe for å justere det varselet. Derimot så får jeg en liste med potensielt farlige punkt i ruten etter at autoruten er beregnet. Da kan jeg manuelt legge ruten utenfor de farlige punktene.

For min del, som sitter nære plotteren er det ikke noe problem, men skjønner at det kan være plagsomt ;-)

Har du prøvd å kontakte Garmin Norge - det kan hende de har noen forslag?

Link to post
Share on other sites

haraldgl skrev for 10 timer siden:

@seilfred - jeg har GpsMap 922xs plotteren og den har samme funksjon, men har ikke enda ikke funnet noe for å justere det varselet. Derimot så får jeg en liste med potensielt farlige punkt i ruten etter at autoruten er beregnet. Da kan jeg manuelt legge ruten utenfor de farlige punktene.

For min del, som sitter nære plotteren er det ikke noe problem, men skjønner at det kan være plagsomt ;-)

Har du prøvd å kontakte Garmin Norge - det kan hende de har noen forslag?

 

Har ikke kontaktet noen, men vurderer nå å gjøre det. Melder selvfølgelig tilbake hvis jeg finner ut av noe..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...