Beabåt Startet 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2019 Jeg har en gammel Lohi glassfiber robåt ca 15 fot fra ca 1985 med plass til to roere (se bilde). Den er rank og veldig morsom å ro. De siste årene har det kommet mye vann i skroget, det høres og kjennes når vi løfter båten opp av vannet, og når vi setter den ut. Det er en bunnplugg (se bilde) som ser ut til å være tettet med kork (se bilde), og en metall-list er festet med noen skruer i kjølen (en skrue mangler, se bilde). Kan vann sive inn i skroget derfra? Hvordan kommer vannet seg inn i skroget, og enda viktigere: Hvordan skal jeg få det ut? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Det vannet er viktig å få ut også mtp frostsprengning om det skulle bli minusgrader om vinteren. Vann finner nesten alltid en vei inn. De stedene du nevner er typiske steder. Skruene i listene kan du skru ut, og skru inn igjen med feks Tec7 (transparent) til å tette med. Den proppen i nærbildet, er den under vannlinjen. Ser slik ut mtp metallisten. I noen av bollene jeg har hatt kunne jeg bare fjerne proppen og løfte båten i motsatt ende og det rant ut av seg selv. Ut fra bildet er det vanskelig å se om det bare er en konisk plugg som er dunket inn eller om den feks er gjenget. Får du beveget den? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Det hullet i dørken, er det også tettet? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Beabåt Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Det vannet er viktig å få ut også mtp frostsprengning om det skulle bli minusgrader om vinteren. Vann finner nesten alltid en vei inn. De stedene du nevner er typiske steder. Skruene i listene kan du skru ut, og skru inn igjen med feks Tec7 (transparent) til å tette med. Den proppen i nærbildet, er den under vannlinjen. Ser slik ut mtp metallisten. I noen av bollene jeg har hatt kunne jeg bare fjerne proppen og løfte båten i motsatt ende og det rant ut av seg selv. Ut fra bildet er det vanskelig å se om det bare er en konisk plugg som er dunket inn eller om den feks er gjenget. Får du beveget den? Takk for tips med skruene. Pluggen sitter bom fast, ingen bevegelse. Pluggen i dørken ser ut som en kork som er dunket inn. Ingen gjenger, nei. Hvis jeg forstår deg rett, kan jeg prøve trekke den ut (med korketrekker?) og tømme vannet i dobbeltskroget gjennom hullet. Da må jeg nok finne noe annet å tette hullet med etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 (redigert) Beabåt skrev 46 minutter siden: Pluggen sitter bom fast, ingen bevegelse. Pluggen i dørken ser ut som en kork som er dunket inn. Ingen gjenger, nei. Hvis jeg forstår deg rett, kan jeg prøve trekke den ut (med korketrekker?) og tømme vannet i dobbeltskroget gjennom hullet. Da må jeg nok finne noe annet å tette hullet med etterpå. Det skulle vel ikke være så vanskelig å verifisere at det er kork? Stikk kniven eller skrujernet ned i pluggen og vri. Da har du svaret. Kjøp deg en skikkelig nuggle /bunnplugg. Korken er helt håpløst. Du skal jo ha mulighet til å ta ut denne pluggen når du trekker båten opp på land, slik at regnvann som samler seg i båten renner ut. Redigert 7.Juli.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Beabåt Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Jeg hadde også skrevet, (men det kom ikke med), at denne pluggen ekspanderer når du skrur til, og "krymper" når du skrur ut, slik at den er svært enkel å både sette på plass og trekke ut. Den er potte tett og sitter bom fast. Dette visste du kanskje, men jeg tar det med allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Beabåt skrev for 4 timer siden: Hvis jeg forstår deg rett, kan jeg prøve trekke den ut (med korketrekker?) og tømme vannet i dobbeltskroget gjennom hullet. Da må jeg nok finne noe annet å tette hullet med etterpå. Ja, det ville jeg gjort. Vannet må ut, og det virker foreløpig som det beste stedet. Plugg som vist over er tett og et godt alternativ mtp å ha det tett. Men den gir jo noe å snuble i. Jeg hater slike ting jeg kan snuble i, for jeg kjører garantert tåa i det... Så jeg ville kanskje ha tettet med noe annet. Vanskelig å si uten å være der og se det selv. Men kanskje en treplugg der jeg hadde lagt på en halv cm med akrylmasse eller noe oppå. Så det er fugemassen som tetter, og er enkel å kutte bort hvis jeg må tømme bunnen igjen et år etter. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Finner du ett fornuftig sted og montere en sånn som denne ? https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/lenseplugger/lenseplugg-2000020423 Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Grand Banks jr skrev for 9 timer siden: Så jeg ville kanskje ha tettet med noe annet. Vanskelig å si uten å være der og se det selv. Men kanskje en treplugg der jeg hadde lagt på en halv cm med akrylmasse eller noe oppå. Så det er fugemassen som tetter, og er enkel å kutte bort hvis jeg må tømme bunnen igjen et år etter. Nå tror jeg det går helt i ball her. Pluggen er vel ikke der for å drenere ut vann som ligger mellom skrogene? Pluggen er en vanlig, ordinær nuggle, som er der for å drenere ut regnvann som samler seg opp i båten når den ligger på land, (om den da ikke ligger opp-ned). Din løsning med treplugg og akrylmasse blir helt håpløs til dette bruk. Dessuten tåler ikke akrylmasse vann :( Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Slik forstår eksisterende hull (2 stk) så går de rett inn i dobbeltskroget, ikke som et hull som går rett ut. Hvis jeg har misforstått bildene så har du rett. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jannmar Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 (redigert) Det er 3 steder båten din kan ta inn vann, eller samle opp kondensvann: 1 Flytetankene foran og bak i båten 2 Flytetankene i sidene på båten 3 Kjølen Det som høres og kjennes når du løfter båten opp av vannet er mest sannsynlig kondensvann som samler seg opp i flytetankene foran og bak og i sidene, merket 1 og 2 på bildet. For å drenere ut dette vannet må du bore et hull omtrent der hvor jeg har satt den røde ringen, og deretter sette inn en drensplugg (en slik som på det andre bildet), slik at du enkelt kan drenere ved behov. På mange robåter av denne typen står det allerede en slik plugg montert når de leveres fra fabrikken. Det kan også ha samlet seg vann i kjølen. Denne er ofte fylt med sand, slik at du vil ikke høre noen skvalpelyd fra dette vannet. For å forsikre deg om at det ikke er vann her, må du bore et hull ved punkt 3 på bildet og se eller kjenne om det er fuktig. Om det er vann her, kommer det fra skruehullene til skruene som kjølbåndet er festet med. NB! Vannet i flytetankene foran og bak kan også komme fra de nevnte skruehullene, da kjølbåndet går litt opp både foran og bak på båten. Jeg har selv en Suvi robåt. Den er temmelig lik din, og der fikk jeg vann inn i flytetanken foran gjennom disse skruehullene. Suvien har ferdig monterte drensplugger i flytetankene fra fabrikken. Det hullet som er plugget med kork i din båt, merket 4, er som jeg har nevnt tidligere for å drenere vann ut av selve båten. Dette hullet går gjennom "hel ved", så det kommer ikke vann inn i kjølen her. Redigert 8.Juli.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Virker som det er en propp utvendig også. Se bildet der det er en propp mellom to kjølbånd. Jeg tolket det som at 4 over leder ned i hulrommet 3. Ikke ut av båten. Men det må TS bekrefte eller avkrefte. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
emilelv Svart 22.August.2021 Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 Hei! Jeg fortsetter litt i denne tråden, siden mitt spørsmål omfatter de samme tingene. Jeg har nylig kjøpt en pent brukt Suvi 495, den er som Jannmar sier veldig lik båten til trådstarter Beabåt. Men det viser seg at den har en liten utvendig skade i glassfiberen. Skaden sitter omtrent midt på i lengderetning, og på den tredje av fem "riller eller bordkanter" sett fra kjølen. Det vil si der hvor skroget går fra å være forholdsvis flatt til å bøye seg opp mot ripa - altså godt under vannlinja. Beklager dårlig forklaring, jeg er ikke god på båtterminologi. Skaden er liten, på størrelse med en tommelnegl (av det man kan se, i hvert fall). Det drypper allikevel vann fra skaden, så det er åpenbart at det er slått "hull". Ikke at det er fysisk hull, det ser ikke ut til å være slått vekk noe særlig av glassfiberen, men den virker bittelitt myk. "Coatingen" er selvfølgelig borte, så den har nok fått seg en liten trøkk. Jeg har som dere kanskje skjønner lite erfaring med båt, men har hørt at glassfiber kan få "plastpest" hvis glassfiberen trekker vann. Så det jeg lurer på, er hvordan jeg skal gå frem med dette problemet? Hvis det er av interesse: båten er ca 10 år, og har vært (lite) brukt i sjø. Jeg har såvidt brukt båten i ferskvann, og vil bare bli brukt i ferskvann fremover. Jeg må sikkert få tørket opp skroget helt innvendig. Hvis ikke vil det vel kunne utvikle seg plastpest, hvis vann blir liggende inne i konstruksjonen? Båten står ute på båthenger. Jeg har nå stroppet et håndkle til skaden, så fukten kan få litt hjelp med å trekke ut. Etterpå tenkte jeg å la båten stå under presenning frem til våren. Holder dette, dvs å plassere skaden som laveste punkt og la det dryppe fra seg og deretter lufttørke, eller må jeg til med mer aktive tiltak? Til våren tenker jeg å vaske og skrubbe båten skikkelig. Deretter reparere med to-komponent epoxysparkel og primer. Blir det riktig, mener dere? Håper på litt hjelp og innspill, det settes stor pris på! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.