Jump to content

Batterilader, Power Master


estark

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en batterilader av den lokale båtforhandleren, men jeg begynner nå å bli i tvil om dette er hva jeg egentlig skulle ha hatt. Laderen jeg har kjøpt er en 3-stegs lader fra Power Master 12V/25A. Datablad for laderen: Power Master lader, datablad.

I båten har jeg 2 batterier 100Ah forbruk og 60Ah start, med batteriisolator (med dioder). Laderen skal brukes for å vedlikeholdslade batteriene (landstrøm). I den kjekke håndboken "Strøm om bord" er et slikt opplegg skissert på side 73, der er laderen koblet til batteriisolatoren, med en spennings- og temperaturføler koblet til pluss polen på forbruksbatteriet. En slik funksjon har tydeligvis ikke min innkjøpte lader. Har kun + og - utganger samt 220V inn. Har forsøkt å lese en rekke tidligere innlegg uten å finne svaret. En mulighet er vel å koble laderen kun på forbruksbatteriet, og ikke vedlikeholds-lade startbatteriet. Da er vel kanskje en 25A lader for stor? Eller burde jeg kjøpt en annen lader? Eller kan den laderen jeg har kjøpt kobles på batteriisolatoren, men vil den da "sense" spenningen på batteriet slik at automatikken fungerer. Dersom svaret på dette finnes i et tidligere innlegg beklager jeg, men håper noen kan hjelpe meg.

Link to post
Share on other sites

Se ut som en helt ok lader. Passer greit til ditt behov.

 

Koble laderen direkte til polene på forbruksbanken. Glem startbanken.

 

Hvorfor sier jeg dette?

 

Når du kolbler laderen direkte til forbruksbanken, kan du slå av hovedbryteren og samtidig vedlikeholdslade. Du slipper å få spenningstap over diodene dine. Det ville ha ødelagt ladingen din.

 

Startbatteriet trenger så og si aldri å vedlikeholdslades. Den ene gangen det tilfeldigvis likevel var nødvendig, slår du bare på hovedbryteren til begge batteribanker, eventuelt setter felleshovedbryteren i stilling Both. Plugg i laderen og du lader begge banker.

 

Er den ene banken allerede full? Spiller tilnærmet null rolle. Den fulle banken tar ikke til seg særlig lading før ladespenningen passerer 14V. Da er den andre banken allerede temmelig full.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Lotus har naturligvis rett. I hvert fall denne gangen.

 

Det du beskriver, er at du ønsker en vedlikeholdslader. Da har du ikke så innmari bruk for senseledningen. Den trenger du når batteriet skal fort opp. Du kan vel si at 25 A er mer enn tilstrekkelig, men det skader jo ikke. Karakteristikken på laderen virker helt grei så vidt jeg kan skjønne. De gangene du trenger å vedlikeholdslade startbatteriet, kan du vel bare koble over manuelt.

 

Selv kjøpte jeg en lader av Jörg Becker. Mitt opplegg, eller ønske, er et anneten hva du beskriver. Jeg har to forbruksbanker pluss start. Senseledningen er på hovedforbruk 440 Ah. Laderen kan lade tre banker uavhengig og har maks. 50 A. Laderen sitter vanligvis og vedlikeholdslader. Båten er utstyrt med 220 V aggeregat. Det er har laderen kommer inn. Istedet for å måtte starte V8'ern for å banke inn strøm via et dyrt og komplekst dynamosystem, starter jeg aggeregatet og kopler til laderen. Da fyker alle tre batteribankene opp med samme lader, uavhengig av hverandre. Laderen er også slik at når den har stått tilkoplet en lengere periode på vedlikeholdslading, så gir den noen ekstra spenningspulser som skal motvirke eventuell sulfatering (slik er i hverfall teorien). Laderen jeg kjøpte kostet i underkant av 5.000 kroner. Jeg antar at min lader koster to- til tre ganger så mye som du måtte gi for din lader.

Link to post
Share on other sites

Lotus har naturligvis rett. I hvert fall denne gangen.

 

Det du beskriver, er at du ønsker en vedlikeholdslader. Da har du ikke så innmari bruk for senseledningen. Den trenger du når batteriet skal fort opp. Du kan vel si at 25 A er mer enn tilstrekkelig, men det skader jo ikke. Karakteristikken på laderen virker helt grei så vidt jeg kan skjønne. De gangene du trenger å vedlikeholdslade startbatteriet, kan du vel bare koble over manuelt.

 

Selv kjøpte jeg en lader av Jörg Becker. Mitt opplegg, eller ønske, er et anneten hva du beskriver. Jeg har to forbruksbanker pluss start. Senseledningen er på hovedforbruk 440 Ah. Laderen kan lade tre banker uavhengig og har maks. 50 A. Laderen sitter vanligvis og vedlikeholdslader. Båten er utstyrt med 220 V aggeregat. Det er har laderen kommer inn. Istedet for å måtte starte V8'ern for å banke inn strøm via et dyrt og komplekst dynamosystem, starter jeg aggeregatet og kopler til laderen. Da fyker alle tre batteribankene opp med samme lader, uavhengig av hverandre. Laderen er også slik at når den har stått tilkoplet en lengere periode på vedlikeholdslading, så gir den noen ekstra spenningspulser som skal motvirke eventuell sulfatering (slik er i hverfall teorien). Laderen jeg kjøpte kostet i underkant av 5.000 kroner. Jeg antar at min lader koster to- til tre ganger så mye som du måtte gi for din lader.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du noen webside der man finner specs på laderen du har?

Høres ut som sånn ca akkurat det jeg trenger (men jeg trenger ikke fullt så kraftig variant da..)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...