Jump to content

yanmar 4jh2me, høy temperatur 90 grader ved normal belastning


Sjøkaptein

Recommended Posts

På vår yanmar 4jh2me opplever jeg høy temperatur 90 grader ved normal belastning. Øker jeg turtallet ytterligere stiger temperaturen ennå noe. Har ikke fått alarm for høy temperatur. 

Som er forsøk tok jeg ut termostaten og sjekket den i varmt vann, den åpent seg ikke. Satte samme igjen vann pumpe og kjørte uten termostat. Da holdtden max temp 70 grader. Bestilte derfor ny termostat og monterte i håp om dette var grunn til den forhøyede temperaturen. Men temperaturen steg til 90 grader igjen med ny termostat isatt. Er det noe jeg overser? Er ikke så sannsynlig at en ny termostat er defekt... Noen forslag for vider feilsøking... 

Link to post

Ukjent når demontering og rens sist av kjøler ble gjordt. Godt mulig det aldri har vært gjort. Kjørte gjennom systemrens på sjøvann siden i vinter uten det hjalp stort. Men som sagt 90-95grader ligger temperaturen på ved belastning og den er ferskvannkjølt. Neste på plane for bli demontering av kjøleren. 

Link to post

Fant ikke noe info på nettet vedr. normal driftstemperatur ihht. til håndboken, kanskje andre her har tilgang?

 

70 grader uten termostat høres litt høyt ut. Begynner å bli ganske mange som har tilgang på en IR måler og da får du lest ut om instrument til motor og IR måler har omtrent lik temperatur. Pek like ved der temperatursensoren er plassert.

 

Stemmer det elektriske ville jeg begynt med å sjekke om det kommer nok sjøvann gjennom motoren.

Kjølere kan gro igjen over tid.

Har du skikkelig flaks har du en annen med lik motor i nærheten. Heng en pøs akter ved eksosutløpet og mål hvor mye sjøvann som kommer ut etter f.eks 30 sekunder - 1 minutt på 800 - 1000 omdr. og sammenlign. Må være likt turtall. 

Link to post
dieselfan skrev 15 minutter siden:

Kan du være litt spesifikk å si hvilke motorfabrikanter som dette gjelder ?

Nå er det ikke meg du spurte om dette. GM 6,2/6,5/Duramax angir ikke 'driftstemperatur', men 'max. top tank temp. allowed 99 deg. C'. Det vil for en marineversjon si temperaturen inn på toppen av varmeveksleren. Det var de motorene. Når det gjelder motoren i Hulda, går den på rundt 80 grader. Samme for motoroljen. Dog 'lukter' jeg at trådstarter kanskje burde åpne varmeveksleren og ta en titt. For temperaturen burde vel ikke gå så høyt som 70 grader uten termostat. Temperaturen burde vel ligget nede på 50- til 60 grader, noe slikt.

Link to post

Mener termostaten skal åpne på 68 grader og være fult åpen på 85. Erindrer det stod stemplet i termostaten før den ble montert. Blir vel å demontere kjøleren å se på tilstanden, men håpte i det lengste det bare var termostaten. Takk for gode innspill så langt. 

Link to post

 

Hulda skrev for 3 timer siden:

Nå er det ikke meg du spurte om dette. GM 6,2/6,5/Duramax angir ikke 'driftstemperatur', men 'max. top tank temp. allowed 99 deg. C'.

 

Når det gjelder motoren i Hulda, går den på rundt 80 grader. Samme for motoroljen.

 

Hvem som svarer er mindre viktig enn at det kommer gode bidrag på bordet...

Du viser det som jeg håpet kunne komme klarere frem; at forskjellige motorer opererer i et ganske vidt temperaturspekter....

 

Antar at det i stor grad skylles at :

  • temperaturfølere sitter ganske forskjellig montert
  • noen motorer har varme detaljer montert utenfor/nært temperatursensor
  • motorer er designberegnet etter forskjellig gjennomstrømning (ganske stor forskjell på mengde som primærkjølekretsens vannpumpekapasitet er satt opp med )
  • 50% forskjell i motoroljevolum på to 240hk marinedieselmotorer

Dette for å nevne noen eksempler på variabler.

 

Min mening er at man generelt IKKE kan eller bør generalisere slik:

arkmarin skrev for 4 timer siden:

90 grader på en ferskvannskjølt dieselmotor er helt normalt!

 

Fordi det er for store individuelle forskjeller mellom fabrikater og modeller

 

( men trolig er forskjellen i sylinderveggtemperatur moderat...)

Link to post

Selv glemte jeg å stramme til lokket på sjøvannsfilter til min Yanmar 4 lh dte her i sommer da jeg renset filter. Det lakk ikke men trakk luft med den følge at tempen steg til 90. Husk å ikke glemme oringen som skal tette mellom lokk og beholder. Temp på belastning er 80 grader. Kanskje et skudd i baugen men hvorfor ikke sjekke dette hvis du har sjøvannsfilter.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...