Sjøkaptein Startet 8.Juli.2019 Del på Facebook Startet 8.Juli.2019 På vår yanmar 4jh2me opplever jeg høy temperatur 90 grader ved normal belastning. Øker jeg turtallet ytterligere stiger temperaturen ennå noe. Har ikke fått alarm for høy temperatur. Som er forsøk tok jeg ut termostaten og sjekket den i varmt vann, den åpent seg ikke. Satte samme igjen vann pumpe og kjørte uten termostat. Da holdtden max temp 70 grader. Bestilte derfor ny termostat og monterte i håp om dette var grunn til den forhøyede temperaturen. Men temperaturen steg til 90 grader igjen med ny termostat isatt. Er det noe jeg overser? Er ikke så sannsynlig at en ny termostat er defekt... Noen forslag for vider feilsøking... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Når ble kjølere og ekspsbend sist sjekket/ renset? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Er dette en sjøvannskjølt motor? Om det er ferskvannskjølt motor, så er opp mot 95 grader helt normalt ved belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Ukjent når demontering og rens sist av kjøler ble gjordt. Godt mulig det aldri har vært gjort. Kjørte gjennom systemrens på sjøvann siden i vinter uten det hjalp stort. Men som sagt 90-95grader ligger temperaturen på ved belastning og den er ferskvannkjølt. Neste på plane for bli demontering av kjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Yanmar er kjent for å gå noe kaldt, hadde en 4jh 96 hk, den var aldri i nærheten av 80 grader med rene kjølere. Samme med 120 hk utgave. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Er jo egentlig rart at du får 70 grader uten termostat...virker ikke som det er kjøleren som feiler da... Er der muligheter for annen termostat, som åpner tidligere...? Som Hanto sier er 95 grader for høyt for en yanmar.. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 90 grader på en ferskvannskjølt dieselmotor er helt normalt! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Gudrun Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Fant ikke noe info på nettet vedr. normal driftstemperatur ihht. til håndboken, kanskje andre her har tilgang? 70 grader uten termostat høres litt høyt ut. Begynner å bli ganske mange som har tilgang på en IR måler og da får du lest ut om instrument til motor og IR måler har omtrent lik temperatur. Pek like ved der temperatursensoren er plassert. Stemmer det elektriske ville jeg begynt med å sjekke om det kommer nok sjøvann gjennom motoren. Kjølere kan gro igjen over tid. Har du skikkelig flaks har du en annen med lik motor i nærheten. Heng en pøs akter ved eksosutløpet og mål hvor mye sjøvann som kommer ut etter f.eks 30 sekunder - 1 minutt på 800 - 1000 omdr. og sammenlign. Må være likt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Den testen har jeg ikke prøvd den går rett i den lille gule boka jeg har Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 arkmarin skrev 22 minutter siden: 90 grader på en ferskvannskjølt dieselmotor er helt normalt! Kan du være litt spesifikk å si hvilke motorfabrikanter som dette gjelder ? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Antar da at det er noe feil på alle andre JH motorer da de er 10- 15 grader for kalde??? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 arkmarin skrev 40 minutter siden: 90 grader på en ferskvannskjølt dieselmotor er helt normalt! Ikke på yanmar...mine to sølvklumper går sjelden over 80 grader... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 dieselfan skrev 15 minutter siden: Kan du være litt spesifikk å si hvilke motorfabrikanter som dette gjelder ? Nå er det ikke meg du spurte om dette. GM 6,2/6,5/Duramax angir ikke 'driftstemperatur', men 'max. top tank temp. allowed 99 deg. C'. Det vil for en marineversjon si temperaturen inn på toppen av varmeveksleren. Det var de motorene. Når det gjelder motoren i Hulda, går den på rundt 80 grader. Samme for motoroljen. Dog 'lukter' jeg at trådstarter kanskje burde åpne varmeveksleren og ta en titt. For temperaturen burde vel ikke gå så høyt som 70 grader uten termostat. Temperaturen burde vel ligget nede på 50- til 60 grader, noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Mener termostaten skal åpne på 68 grader og være fult åpen på 85. Erindrer det stod stemplet i termostaten før den ble montert. Blir vel å demontere kjøleren å se på tilstanden, men håpte i det lengste det bare var termostaten. Takk for gode innspill så langt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Hulda skrev for 3 timer siden: Nå er det ikke meg du spurte om dette. GM 6,2/6,5/Duramax angir ikke 'driftstemperatur', men 'max. top tank temp. allowed 99 deg. C'. Når det gjelder motoren i Hulda, går den på rundt 80 grader. Samme for motoroljen. Hvem som svarer er mindre viktig enn at det kommer gode bidrag på bordet... Du viser det som jeg håpet kunne komme klarere frem; at forskjellige motorer opererer i et ganske vidt temperaturspekter.... Antar at det i stor grad skylles at : temperaturfølere sitter ganske forskjellig montert noen motorer har varme detaljer montert utenfor/nært temperatursensor motorer er designberegnet etter forskjellig gjennomstrømning (ganske stor forskjell på mengde som primærkjølekretsens vannpumpekapasitet er satt opp med ) 50% forskjell i motoroljevolum på to 240hk marinedieselmotorer Dette for å nevne noen eksempler på variabler. Min mening er at man generelt IKKE kan eller bør generalisere slik: arkmarin skrev for 4 timer siden: 90 grader på en ferskvannskjølt dieselmotor er helt normalt! Fordi det er for store individuelle forskjeller mellom fabrikater og modeller ( men trolig er forskjellen i sylinderveggtemperatur moderat...) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Noe som dog gjelder alle motorer er at hvis kjølevanns tempen øker så er det noe galt, går motoren vanligvis på 75 grader på marsj og dette øker til 90 gr så er det noe som er galt. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Selv glemte jeg å stramme til lokket på sjøvannsfilter til min Yanmar 4 lh dte her i sommer da jeg renset filter. Det lakk ikke men trakk luft med den følge at tempen steg til 90. Husk å ikke glemme oringen som skal tette mellom lokk og beholder. Temp på belastning er 80 grader. Kanskje et skudd i baugen men hvorfor ikke sjekke dette hvis du har sjøvannsfilter. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Monterte nytt sjøvann filter i vinter og det ble ikke noe endring av temperatur av den grunn. Samme vannmengde som kommer ut av eksosen som tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
EmilS Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Har en Yanmar 4JH3 DTE og ved start av kald motor med sakte oppvarming opp til marsjfart så stiger tempen til ca 93 grader. Men har funnet ut at å slakke opp litt til ca 2000 omdr. en liten stund for så å gi på igjen (3400) så går ikke tempen høyere enn 85 gr. som er ganske normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.