Jump to content

Lime fast styrekonsoll i GH14, Tec7 eller epoxy?


Tariq

Recommended Posts

Har gjort en del epoxyreparasjoner i en GH14. Bl.a. tettet mange hull etter tofter og styrekonsoll. Skal nå remontere konsollen, og vil lime den for å unngå lekkasje inn i dobbeltbunnen. Ønsker derfor å lime, og lurer på om noen har betraktninger på valg av lim. Epoxiæy sitter best, men medfører at det aldri vil være mulig å ta ut konsollen uten å kutte den i stykker. Kan ikke se at jeg kommer til å ha noe behov for å ta den løs, men med bruk av Tec 7 vil jeg kunne ta den løs. Hva tror dere?

Link to post

Lurer på hvorfor du spør i forum når du har konkludert? 

 

Personlig hadde jeg nok heller skrudd den med Tec7 i skruehullene. Både for at den da er mulig å løsne greit senere, og at Tec7 hindrer skruer fra å løsne samt vannlekkasje inn i skruehull. Da får man etter min forståelse den beste løsningen. Plutselig hadde det vært smart å kunne løsne konsollen for å komme til et eller annet...

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg har ikke konkludert, men jeg har som jeg skrev tettet alle skruehull etter konsollen med glassfiberduk og epoxy, da disse hullene etter min erfaring alltid vil lekke vann inn i  dobbeltbunnen, tec7 eller ikke. Så jeg skal ikke skru, kun lime med tec7 eller epoxy. Jeg vet at epoxy sitter langt bedre enn de skruene som satt der, så mitt spørsmål til hvorfor dere anbefaler tec7 fremfor epoxy, sett bort fra at det selvsagt er gunstig å kunne løsne den senere, er om tec7 uten skruer er sterkt nok.

Link to post

Jeg synest at det er smart å kunne demontere konsollen igjen på en grei måte. Det kan hende at du får vann inn i dobbeltbunnen f.eks via fenderlist, deretter trekker det opp i finerplaten i dørken, og så må du bytte finerplaten. Da er det greit å kunne demontere, men det er jo bare en prioritering.

Hvis du bruker epoxy og litt duk, er det en del arbeid å få det pent igjen hvis du ikke er vant til den slags arbeid.

Hvis du absolutt ikke vil skru hadde jeg brukt litt tid til å finne det sterkeste limet, tec7 mener jeg holder 27kg/cm2, det skal finnes sterkere typer av andre fabrikat, men om det betyr noe vet jeg ikke...

Link to post
Grand Banks jr skrev for 5 timer siden:

Personlig hadde jeg nok heller skrudd den med Tec7 i skruehullene. Både for at den da er mulig å løsne greit senere, og at Tec7 hindrer skruer fra å løsne samt vannlekkasje inn i skruehull. 

Dette er den mest vanlige måtenå gjøre det på. Jeg valgte å kun lime med fugemasse i jolla mi. Det blir mer enn sterkt nok. Kan demonteres med pianotråd. 

 

Mort1 skrev for 3 timer siden:

Hvis du absolutt ikke vil skru hadde jeg brukt litt tid til å finne det sterkeste limet, tec7 mener jeg holder 27kg/cm2, det skal finnes sterkere typer av andre fabrikat, 

Bostik Maxibond Xtreme.

Link to post
Mort1 skrev for 2 timer siden:

Vet du tilfeldigvis hvilken holdfasthet dette stoffet har i kg/cm2?  Stemmer det med 30kg/cm2? Er bare nyskjerrig...

Beklager, men jeg husker ikke verdiene i hodet. Jeg har skrevet en hel del om dette i "Dracotråden", som du finner link til i signaturen min. Jeg har brukt ganske mange tuber med fugemasse i den båten, og det er vurdert litt i forhold til holdfasthet. Det som er litt kjedelig med slike produkter (kontra stål som jeg er mer vant med å jobbe med) er at de ikke er konsekvente i benevningene de bruker. Når det gjelder stål går det konsekvent i N/mm2, eller MPa (som er akkurat det samme). For plast, lim, osv. blir diverse benevninger brukt avhengig av hva produsentene synes høres mest fancy ut. Men for alle som har litt grunnleggende kunnskaper om fysikk og benevninger er det jo plankekjøring å regne om. Masse kalkulatorer på nettet som gjør den jobben også. 

 

Lagt til:

Hvis du ser på denne linken så ser du at de oppgir styrken i tonn per kvadratmeter. En størrelse som er helt ukurant for alle som er litt bevandret i mekanikk/statikk.

https://www.bostik.com/nb/norway/bostik-products/maxi_bond_xtreme

 

Tec7 er oppgitt i kg/cm2. Minst like ukurant spør du meg...

https://www.byggmakker.no/maling/fug-og-lim/tec7-hvit-310-ml-fug-lim/ 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Slutstyrka: 210 ton per kvm

 

Men antar det er en skrivefeil, og skal være 210 kg per kvm.

 

Så det betyr vel 21 kg/ cm2

Vet ikke hvor du fant dette siden du ikke har oppgitt link, men det stemmer ikke med opplysningene i linken jeg har lagt inn. De oppgir 295 tonn/m2. 

 

Du har forøvrig både antatt og regnet feil. Du må friske opp benevninger og matematikk fra ungdomsskolen :wink: 

Link to post

295.000 kg/(100x100 cm) = 29,5 kg/cm2. Skulle ikke det stemme? (Og det er jo egentlig ganske lite...)

 

Men det er vel styrken til selve limet. Det tallet sier vel nødvendigvis ikke så mye om hvor sterk den limte forbindelsen blir?

 

Det kommer vel litt an på hvor godt limet binder seg til underlaget, slik at det er godt mulig at det svakeste limet faktisk gir den sterkeste forbindelsen.

 

Tar jeg feil? (Har i alle fall opplevd noen ganger at "kjempesterkt" lim ikke har festet i det hele tatt.)

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

Jeg hadde lest den linken Komodo, og beregnet verdien i hodet og rundet av til 30kg/cm2. Sika oppgir også i kg/cm2, og jeg synest det er en helt kurant verdi å forholdet seg til, sjeldent jeg limer en hel m2........

Men altså, hvis tallene kan sammenlignes, så er det 29,5kg/cm2 på bostik og 27kg/cm2 på tec7. Da er ikke forskjellen veldig stor, men det viktige blir jo hvilket av stoffene som hefter best til TS bruk.....

Link to post

Neida, ikke rare forskjellen det der. Det som kanskje er litt spesielt med Bostiks Xtreme er den høye initialkraften. Man kan lime opp ei plate i taket eller på et skott uten at den siger. I dag limte jeg opp en led lampe i motorrommet med "No More Nails", en variant som skulle ha "instant grab" iht. reklamen. Men jeg må si jeg ble meget skuffet over den. Sikkert bra holdfasthet, men initialkraften var latterlig i forhold til Bostik Xtreme. Ps: Bostik = Simpsons for de som måtte ha et godt øye til Simpsons.

 

Når det gjelder vedheften så blir det å vaske med aceton, evt. rubbe med sandpapir. Så sant det er tilstrekkelig areal, og TS ikke er gjerrig på fugemassen, kommer det til å sitte i alt vær uten skruer. Som nevnt over limte jeg konsollen på Dracoen min når jeg monterte den. Se bilder i linken i signaturen min for de som er nysgjerrig. Den konsollen veier 70 kg. pluss batteri, hydraulisk styring, kartplotter mm., og det er fremdeles ikke noe problem å henge i den med full kraft for to mann på 100 kg. Noen puslete karroseriskruer ned i dørken vil har vesentlig mindre holdfasthet enn et stort areal med fugemasse dersom man er nøye med forarbeidet. 

 

Årsaken til at jeg ikke ville skru er at jeg har divinycell i dørken. Jeg ønsker ikke å punktere laminatet med skruer på noen steder. De eneste stedene jeg har skrudd er der jeg har byttet ut kjernematerialet med massivt sparkel. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...