Tariq Startet 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2019 Har gjort en del epoxyreparasjoner i en GH14. Bl.a. tettet mange hull etter tofter og styrekonsoll. Skal nå remontere konsollen, og vil lime den for å unngå lekkasje inn i dobbeltbunnen. Ønsker derfor å lime, og lurer på om noen har betraktninger på valg av lim. Epoxiæy sitter best, men medfører at det aldri vil være mulig å ta ut konsollen uten å kutte den i stykker. Kan ikke se at jeg kommer til å ha noe behov for å ta den løs, men med bruk av Tec 7 vil jeg kunne ta den løs. Hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Tec7! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Tariq Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Hvorfor Tec7? I mitt hode er epoxy bedre ettersom det sitter bedre, og jeg ser ikke behovet for å måtte løsne den noen gang. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Lurer på hvorfor du spør i forum når du har konkludert? Personlig hadde jeg nok heller skrudd den med Tec7 i skruehullene. Både for at den da er mulig å løsne greit senere, og at Tec7 hindrer skruer fra å løsne samt vannlekkasje inn i skruehull. Da får man etter min forståelse den beste løsningen. Plutselig hadde det vært smart å kunne løsne konsollen for å komme til et eller annet... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mort1 Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Jeg ville gjort som Grand Banks foreslår. Sitér dette innlegget Link to post
Tariq Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Jeg har ikke konkludert, men jeg har som jeg skrev tettet alle skruehull etter konsollen med glassfiberduk og epoxy, da disse hullene etter min erfaring alltid vil lekke vann inn i dobbeltbunnen, tec7 eller ikke. Så jeg skal ikke skru, kun lime med tec7 eller epoxy. Jeg vet at epoxy sitter langt bedre enn de skruene som satt der, så mitt spørsmål til hvorfor dere anbefaler tec7 fremfor epoxy, sett bort fra at det selvsagt er gunstig å kunne løsne den senere, er om tec7 uten skruer er sterkt nok. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Ville brukt epoxy og litt duk. Hater ting som løsner og slår. Når du uansett skal ha det permanent ville jeg gått for epoxy. Dessuten blir det penere om du skal lakkere over. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Jeg synest at det er smart å kunne demontere konsollen igjen på en grei måte. Det kan hende at du får vann inn i dobbeltbunnen f.eks via fenderlist, deretter trekker det opp i finerplaten i dørken, og så må du bytte finerplaten. Da er det greit å kunne demontere, men det er jo bare en prioritering. Hvis du bruker epoxy og litt duk, er det en del arbeid å få det pent igjen hvis du ikke er vant til den slags arbeid. Hvis du absolutt ikke vil skru hadde jeg brukt litt tid til å finne det sterkeste limet, tec7 mener jeg holder 27kg/cm2, det skal finnes sterkere typer av andre fabrikat, men om det betyr noe vet jeg ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Grand Banks jr skrev for 5 timer siden: Personlig hadde jeg nok heller skrudd den med Tec7 i skruehullene. Både for at den da er mulig å løsne greit senere, og at Tec7 hindrer skruer fra å løsne samt vannlekkasje inn i skruehull. Dette er den mest vanlige måtenå gjøre det på. Jeg valgte å kun lime med fugemasse i jolla mi. Det blir mer enn sterkt nok. Kan demonteres med pianotråd. Mort1 skrev for 3 timer siden: Hvis du absolutt ikke vil skru hadde jeg brukt litt tid til å finne det sterkeste limet, tec7 mener jeg holder 27kg/cm2, det skal finnes sterkere typer av andre fabrikat, Bostik Maxibond Xtreme. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mort1 Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 (redigert) Komodo skrev 52 minutter siden: Bostik Maxibond Xtreme Vet du tilfeldigvis hvilken holdfasthet dette stoffet har i kg/cm2? Stemmer det med 30kg/cm2? Er bare nyskjerrig... Redigert 8.Juli.2019 av Mort1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 @Mort1, fant dette på nettet: Initialstyrka: 200 kg per kvm Slutstyrka: 210 ton per kvm Men antar det er en skrivefeil, og skal være 210 kg per kvm. Så det betyr vel 21 kg/ cm2 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 (redigert) Mort1 skrev for 2 timer siden: Vet du tilfeldigvis hvilken holdfasthet dette stoffet har i kg/cm2? Stemmer det med 30kg/cm2? Er bare nyskjerrig... Beklager, men jeg husker ikke verdiene i hodet. Jeg har skrevet en hel del om dette i "Dracotråden", som du finner link til i signaturen min. Jeg har brukt ganske mange tuber med fugemasse i den båten, og det er vurdert litt i forhold til holdfasthet. Det som er litt kjedelig med slike produkter (kontra stål som jeg er mer vant med å jobbe med) er at de ikke er konsekvente i benevningene de bruker. Når det gjelder stål går det konsekvent i N/mm2, eller MPa (som er akkurat det samme). For plast, lim, osv. blir diverse benevninger brukt avhengig av hva produsentene synes høres mest fancy ut. Men for alle som har litt grunnleggende kunnskaper om fysikk og benevninger er det jo plankekjøring å regne om. Masse kalkulatorer på nettet som gjør den jobben også. Lagt til: Hvis du ser på denne linken så ser du at de oppgir styrken i tonn per kvadratmeter. En størrelse som er helt ukurant for alle som er litt bevandret i mekanikk/statikk. https://www.bostik.com/nb/norway/bostik-products/maxi_bond_xtreme Tec7 er oppgitt i kg/cm2. Minst like ukurant spør du meg... https://www.byggmakker.no/maling/fug-og-lim/tec7-hvit-310-ml-fug-lim/ Redigert 9.Juli.2019 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Slutstyrka: 210 ton per kvm Men antar det er en skrivefeil, og skal være 210 kg per kvm. Så det betyr vel 21 kg/ cm2 Vet ikke hvor du fant dette siden du ikke har oppgitt link, men det stemmer ikke med opplysningene i linken jeg har lagt inn. De oppgir 295 tonn/m2. Du har forøvrig både antatt og regnet feil. Du må friske opp benevninger og matematikk fra ungdomsskolen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 (redigert) 295.000 kg/(100x100 cm) = 29,5 kg/cm2. Skulle ikke det stemme? (Og det er jo egentlig ganske lite...) Men det er vel styrken til selve limet. Det tallet sier vel nødvendigvis ikke så mye om hvor sterk den limte forbindelsen blir? Det kommer vel litt an på hvor godt limet binder seg til underlaget, slik at det er godt mulig at det svakeste limet faktisk gir den sterkeste forbindelsen. Tar jeg feil? (Har i alle fall opplevd noen ganger at "kjempesterkt" lim ikke har festet i det hele tatt.) Redigert 9.Juli.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Komodo skrev for 10 timer siden: Bostik Maxibond Xtreme. ? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 100 x 100 cm er 10.000 cm2 som er lik 1 m2 10.000 x 21 kg = 210.000 kg som er lik 210 tonn! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mort1 Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Jeg hadde lest den linken Komodo, og beregnet verdien i hodet og rundet av til 30kg/cm2. Sika oppgir også i kg/cm2, og jeg synest det er en helt kurant verdi å forholdet seg til, sjeldent jeg limer en hel m2........ Men altså, hvis tallene kan sammenlignes, så er det 29,5kg/cm2 på bostik og 27kg/cm2 på tec7. Da er ikke forskjellen veldig stor, men det viktige blir jo hvilket av stoffene som hefter best til TS bruk..... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 (redigert) Neida, ikke rare forskjellen det der. Det som kanskje er litt spesielt med Bostiks Xtreme er den høye initialkraften. Man kan lime opp ei plate i taket eller på et skott uten at den siger. I dag limte jeg opp en led lampe i motorrommet med "No More Nails", en variant som skulle ha "instant grab" iht. reklamen. Men jeg må si jeg ble meget skuffet over den. Sikkert bra holdfasthet, men initialkraften var latterlig i forhold til Bostik Xtreme. Ps: Bostik = Simpsons for de som måtte ha et godt øye til Simpsons. Når det gjelder vedheften så blir det å vaske med aceton, evt. rubbe med sandpapir. Så sant det er tilstrekkelig areal, og TS ikke er gjerrig på fugemassen, kommer det til å sitte i alt vær uten skruer. Som nevnt over limte jeg konsollen på Dracoen min når jeg monterte den. Se bilder i linken i signaturen min for de som er nysgjerrig. Den konsollen veier 70 kg. pluss batteri, hydraulisk styring, kartplotter mm., og det er fremdeles ikke noe problem å henge i den med full kraft for to mann på 100 kg. Noen puslete karroseriskruer ned i dørken vil har vesentlig mindre holdfasthet enn et stort areal med fugemasse dersom man er nøye med forarbeidet. Årsaken til at jeg ikke ville skru er at jeg har divinycell i dørken. Jeg ønsker ikke å punktere laminatet med skruer på noen steder. De eneste stedene jeg har skrudd er der jeg har byttet ut kjernematerialet med massivt sparkel. Redigert 10.Juli.2019 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.