R.O Startet 8.Juli.2019 Del på Facebook Startet 8.Juli.2019 (redigert) 10kg Bruce passer rett i rulle. 15kg passer ikke. Ligger ved en marina som hadde en utpakka Bruce med litt riper til 2400kr - verdt å bytte? Virker litt rart å gå ned 11kg for å få bedre feste, men form er vel viktigere enn vekt, og Engbo får jo ikke mye skryt her inne...!? Redigert 8.Juli.2019 av R.O (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Jeg tviler ikke et sekund på at du får bedre feste med 10kg Bruce. Men hvorfor passer ikke 15kg? Er det mulig å mikke til? Den gamle syrefaste Engboen blir fin maritim pynt i hagen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Nytt anker av samme type koster 2749 hos Seatronic, riper spiller liten rolle og kommer jo ved førstegangs bruk allikevel. Jeg hadde uten tvil byttet, gjorde det samme for 5 år siden og har enda tilgode å miste festet. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Arne Henriksen Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 My humble opinion er at du er rable gærn om du betaler to og et halvt tusen kroner for et 10kgs Bruce (kopi?)... men det er nå bare meg. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 21 kg dødmann er jo greit å ha en stormværsdag. ?? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
R.O Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Komodo skrev 1 time siden: Jeg tviler ikke et sekund på at du får bedre feste med 10kg Bruce. Men hvorfor passer ikke 15kg? Er det mulig å mikke til? Den gamle syrefaste Engboen blir fin maritim pynt i hagen 15kg så tar grabben tak i badeplattformen på vei opp. Kan bytte ut armen, men syrefast arm koster også litt. nomen skrev 1 time siden: Nytt anker av samme type koster 2749 hos Seatronic, riper spiller liten rolle og kommer jo ved førstegangs bruk allikevel. Jeg hadde uten tvil byttet, gjorde det samme for 5 år siden og har enda tilgode å miste festet. Høres bra ut, stoler ikke helt på dette Engo ankeret. Dette var Oksenøya marina på Fornebu, så sikkert ikke verdens laveste priser. Fordelen var at jeg kunne teste det i rulla, det har jeg ikke fått lov til med nye ankre andre steder, da de ikke vil ha riper på dem.. Arne Henriksen skrev 34 minutter siden: My humble opinion er at du er rable gærn om du betaler to og et halvt tusen kroner for et 10kgs Bruce (kopi?)... men det er nå bare meg. + svivel til 500kr.. Dette er er vel prisen på en syrefast Bruce kopi..? Mange betaler vel 10.000+ for Rocna. Kunne gått for galvanisert, men den syrefast Engboen som henger bak i dag ser jo OK ut, så det frister ikke å bytte ut med en galvanisert utgave. Av alle «sjørøverier» jeg har vært utsatt for siden jeg kjøpte båt i mars så er dette blandet de mindre...:) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Kjøp den...du angrer ikke...?? Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 10kg er vel for lite etter anbefalingene. Jeg har 10kg Bruce kopi med 5m 10mm kjetting og 6kg daumann akter på 41 fot seiler 9Tonn. Synes det fungerer bra, har ved noen anledninger sett flere nabobåter drive av. Mitt har holdt så langt. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Too Much skrev 11 minutter siden: 10kg er vel for lite etter anbefalingene. Jeg har 10kg Bruce kopi med 5m 10mm kjetting og 6kg daumann akter på 41 fot seiler 9Tonn. Synes det fungerer bra, har ved noen anledninger sett flere nabobåter drive av. Mitt har holdt så langt. Jeg har blytau, men 30fot og 3500kg - så holder det for deg bør det holde lenge for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Jeg hadde absolutt tatt sjansen med din båt, en daumann kan du jo ha med ekstra i tilfelle... Mitt er jo for lite, men det passer i stuerommet. Og forholdene vurderes grundig, men som sagt det har holdt veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Bør være mulig å få litt for Engboen også ser det ut til..... https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=151402600 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Kaster meg på her: Jeg vurderer en billigere Bruce-kopi. Vurderer å bytte til Biltemas versjon. Har et Engbo 16kg i dag. Bruker båten mest (bare) på Sørlandet, og har en mistanke om at Bruce vil bite bedre enn Engbo gjør. Selv i sand så sleper Engbo har jeg inntrykk av. Mulig jeg har plass til 15 kg Bruce, og da burde det bite. Har blytau. Noe annet jeg bør vurdere? (Har ikke råd til Rocna eller Vulcan per i dag.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ida Marie III Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Grand Banks jr skrev 28 minutter siden: Mulig jeg har plass til 15 kg Bruce, og da burde det bite. Har blytau. Noe annet jeg bør vurdere? (Har ikke råd til Rocna eller Vulcan per i dag.) Kjetting i stedet for blytau...vist mulig... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Hei, Jeg har jo plattformbeslag, og fikk samme problem som deg. Her fant jeg ut at ved å kappe av det lille øret øverst/bak i knekken, så passet dette fint med 15 kg Bruce Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Var ikke helt "plug and play" dette. Fikk to utfordringer ved å bytte: 1: Ankeret passet tilsynelatende fint i rulla, men når det skulle testes ville det ikke falle ut, måtte enten dras helt inn, slik at armen ble løftet opp, eller la det henge litt ut bak. 2: Vinsjen sluttet å kjøre inn før ankeret var inne, går i slow modus etter at kobberet på tauet er gjennom, men så ville ikke vinsjen kjøre helt inn, stopper når ankeret henger 0,5 meter under vann. Dette klarer jeg ikke å finne en forklaring på, eneste forskjellen for vinsjen her er vekten, men kan det ha noen betydning? Dette kan også ha vært tilfeldig, men jeg gjentok dette mange ganger, med Engbo kunne jeg kjøre og stoppe frem til den var helt inne, med Bruce så feilet dette mange ganger.. Finnes sikkert en løsning på både 1 og 2, men med avreise sommerferie to dager unna trenger jeg ingen ekstra irritasjonsmomenter, Så nå er Brucen levert tilbake, og det blir Engbo litt til. Har ikke slått ifra meg bytte, men det får vi se på etter ferien. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 (redigert) Høres ut som du har en stopp tråd også. I, tråd som aktiverer krabbe fart det siste stykke, 2, og en parkeringstråd når ankret er inne. mulig du har noe der som aktiverer stoppen på feil sted. Hadde 20kg Engbo og modifiserte den så vinkelen ble mye større, Det ble mye bedre, så bra at det etter mye slit kom opp med et 20 kg Bruce så nå har jeg Bruce i begge ender. Redigert 9.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dennrick Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Fra den andre ankertråden ikveld, så har jeg jo nå en 15 kgs Bruce kopi (galvanisert) som jeg ikke trenger mer. Om noen har en interesse for dette, så send meg en melding. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.