Jump to content

VP D4, kan systemrens stå i ett døgn på motoren?


Anderre

Recommended Posts

Systemrens anbefaler inntil 2 døgn, der man varmer opp motoren innimellom. Kan kjøre med middelet på. Så burde gå bra. Men ta ut sinkanodene først, eller kjøp nye og bytte.

 

PS: Bruk gummihansker og briller. Stoffet etser. Jeg lærte det på den dumme måten da jeg et øyeblikk hadde tatt av hansken og glemte å skylle meg etterpå...

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg har flushet gjennom med ferskvann fra ekspansjonstank og ut gjennom  avtappingsnippel på siden av motoren helt til jeg fikk klart vann. Så fylte jeg opp med oksalsyreblanding og kjørte motoren ca 25min til jeg fikk driftstemperatur. Så nå kan dette stå til i morgen ettermiddag når jeg er ferdig på jobb, så tar jeg opp igjen tråden derfra :-)

Defroster og vvt sløyfe er koblet fra motoren og blir behandlet vha sirkulasjonspumpe i morgen.

Takker så mye for innspill sålangt??

Hjemmehavn i Farsund

Link to post
Share on other sites

@Jonas, i min motor er det anode også i kjølevæskesystemet.

 

@pipe, det er vel derfor de anbefaler å starte motoren og kjøre med det på. Både sirkulasjon og varme hjelper. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Jonas, jeg stusset på dette selv. Men den har i alle fall anode der.

 

Anodene kan i alle fall bli ødelagt/ nøytralisert av Systemrens. Men jeg leste her på forumet at man kan bare pusse dem med litt grovt sandpapir så fungerer de igjen. Dette kan jeg lite om.

 

@Anderre, jeg hadde også gugge. Min var litt lysere enn din, men det kan jo være fordi jeg hadde eksos i kjølevæsken. (Pakning på turbo røk.)

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg har misforstått hvor den går inn. Skal se om jeg finner den igjen. Jeg var veldig forundret da jeg fant den, og jeg mener jeg stilte spørsmål om den her på forumet. Var i forbindelse med rens på motoren i 2017 mener jeg. (Det var ikke anoden som sitter i oljekjøleren.)

 

Men dette er litt off topic for TS. ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ok, vi kjører på med off topic... ??

 

Mulig jeg tok feil. Trodde denne var til ferskvannet, men ser at den kan være til saltvann.

 

Sitter under min varmeveksler. Nr 46 på bildet.

 

1272684606_Screenshot_20190711-084721_SamsungInternet.jpg.16ef705d5988a34f45df6cc65d5dbcec.jpg

 

Jeg trodde anoden i oljekjøler (ikke på bildet) var til saltvann, og anode i varmeveksler til ferskvann. Men ser nå at anoden nok er saltvannet.

 

Husker ikke nå hvorfor jeg trodde den var i ferskvannssløyfen. Husker jeg spurte noen om det er normalt med sink også der, for det forundret meg.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 59 minutter siden:

Ok, vi kjører på med off topic... ??

 

Mulig jeg tok feil. Trodde denne var til ferskvannet, men ser at den kan være til saltvann.

 

Sitter under min varmeveksler. Nr 46 på bildet.

 

1272684606_Screenshot_20190711-084721_SamsungInternet.jpg.16ef705d5988a34f45df6cc65d5dbcec.jpg

 

Jeg trodde anoden i oljekjøler (ikke på bildet) var til saltvann, og anode i varmeveksler til ferskvann. Men ser nå at anoden nok er saltvannet.

 

Husker ikke nå hvorfor jeg trodde den var i ferskvannssløyfen. Husker jeg spurte noen om det er normalt med sink også der, for det forundret meg.

 

 

Mulig det er forskjellige utgaver. Var kun tappe plugg på min der. Men saltvann ja. Byttet oljekjøler på min, da jeg var heldig å få en ny nesten gratis, og den hadde heller ikke anode, så var nok annen legering. 

Link to post
Share on other sites

Formålet med denne jobben var å bytte fra grønn til gul kjølevæske. På den siste gjennomskyllingen med rent vann var det så rent etter varmkjøring at det var fristende å smake på det jeg tok ut

Likevel er det en liten tvil langt baki nakken som lurer på om rengjøringen ble godt nok utført...

 

Hjemmehavn i Farsund

Link to post
Share on other sites

Mix skrev On 11.7.2019 at 9.02:

Det var da veldig synd du ikke hadde motoren lenger da, så vi kunne fått sett bilder av plasseringen av disse anodene dine.

Om du ser i endene av ekspansjonstanken, så sitter det zinkplugger inn i tanken. Var selvfølgelig aldri nødvendige å bytte, men antar de var en slags sikring for folk som skarvet med kjølevæsken. Håper du er fornøyd ?

Screenshot_20190719-112053_Chrome.jpg

Link to post
Share on other sites

On 7/11/2019 at 8:00 AM, Gullfisk said:

Mulig det er forskjellige utgaver. Var kun tappe plugg på min der. Men saltvann ja. Byttet oljekjøler på min, da jeg var heldig å få en ny nesten gratis, og den hadde heller ikke anode, så var nok annen legering. 

 

Det var kun tappeplugg på min også, anode i oljekjøler og gir. Ingenting på ferskvannsiden.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...