Anderre Startet 8.Juli.2019 Del på Facebook Startet 8.Juli.2019 Heisann Holder på å bytte fra grønn til gul kjølevæske på min VP D4 og lurer på om blandingen med oksalsyre kan stå på motoren og godgjøre seg i ca 20 timer til jeg er tilbake i morgen? Eller er det noe som kan bli ødelagt av dette? Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 (redigert) Systemrens anbefaler inntil 2 døgn, der man varmer opp motoren innimellom. Kan kjøre med middelet på. Så burde gå bra. Men ta ut sinkanodene først, eller kjøp nye og bytte. PS: Bruk gummihansker og briller. Stoffet etser. Jeg lærte det på den dumme måten da jeg et øyeblikk hadde tatt av hansken og glemte å skylle meg etterpå... Redigert 8.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Det kan ikke sies for mange ganger at når syra finner noe å jobbe med blir den nøytral lokalt. Det kan skje før den har etset vekk det den skal derfor er det viktig å få sirkulert syre litt slik at det kommer til ny syre der det trengs Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 (redigert) Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Systemrens anbefaler inntil 2 døgn, der man varmer opp motoren innimellom. Kan kjøre med middelet på. Så burde gå bra. Men ta ut sinkanodene først, eller kjøp nye og bytte. Er kanskje ikke sinkanoder i dette systemet med frostveske? Redigert 8.Juli.2019 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anderre Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Jeg har flushet gjennom med ferskvann fra ekspansjonstank og ut gjennom avtappingsnippel på siden av motoren helt til jeg fikk klart vann. Så fylte jeg opp med oksalsyreblanding og kjørte motoren ca 25min til jeg fikk driftstemperatur. Så nå kan dette stå til i morgen ettermiddag når jeg er ferdig på jobb, så tar jeg opp igjen tråden derfra :-) Defroster og vvt sløyfe er koblet fra motoren og blir behandlet vha sirkulasjonspumpe i morgen. Takker så mye for innspill sålangt?? Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 @Jonas, i min motor er det anode også i kjølevæskesystemet. @pipe, det er vel derfor de anbefaler å starte motoren og kjøre med det på. Både sirkulasjon og varme hjelper. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Anderre Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Det var en brunlig substans/avsetning i ekspansjonstanken da jeg drenerte den første gang. Er det vanlig, eller? Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 (redigert) Grand Banks jr skrev 13 minutter siden: @Jonas, i min motor er det anode også i kjølevæskesystemet. Ok, hørtes bare litt rart ut siden mange mener anodene blir "ødelagt" i ferskvann, men behøver jo ikke vere riktig for det. Redigert 8.Juli.2019 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 @Jonas, jeg stusset på dette selv. Men den har i alle fall anode der. Anodene kan i alle fall bli ødelagt/ nøytralisert av Systemrens. Men jeg leste her på forumet at man kan bare pusse dem med litt grovt sandpapir så fungerer de igjen. Dette kan jeg lite om. @Anderre, jeg hadde også gugge. Min var litt lysere enn din, men det kan jo være fordi jeg hadde eksos i kjølevæsken. (Pakning på turbo røk.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Grand Banks jr skrev for 5 timer siden: i min motor er det anode også i kjølevæskesystemet. Det har jeg ingen tro på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Grand Banks jr skrev for 10 timer siden: @Jonas, i min motor er det anode også i kjølevæskesystemet. Har ikke du TMD40A? Nå har ikke jeg lett etter det, men har aldri funnet dette på den jeg hadde, heller ikke i manual. Er det noe uoriginalt? Hvor mener du den sitter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Mulig jeg har misforstått hvor den går inn. Skal se om jeg finner den igjen. Jeg var veldig forundret da jeg fant den, og jeg mener jeg stilte spørsmål om den her på forumet. Var i forbindelse med rens på motoren i 2017 mener jeg. (Det var ikke anoden som sitter i oljekjøleren.) Men dette er litt off topic for TS. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Anderre Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Hadde det ikke vært for off-topic diskusjoner, hadde vi alle lært mindre av de forskjellige trådene ?? Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Malene Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 (redigert) Hadde en Volvo 122 maskin som hjelpemotor ,og den var det vitterlig Zink i både sjøvann og ferskvann. Redigert 11.Juli.2019 av M/S Malene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Malene Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Mix skrev On 9.7.2019 at 3.11: Det har jeg ingen tro på. Hadde en Volvo 122 maskin som hjelpemotor ,og den var det vitterlig Zink i både sjøvann og ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Ok, vi kjører på med off topic... ?? Mulig jeg tok feil. Trodde denne var til ferskvannet, men ser at den kan være til saltvann. Sitter under min varmeveksler. Nr 46 på bildet. Jeg trodde anoden i oljekjøler (ikke på bildet) var til saltvann, og anode i varmeveksler til ferskvann. Men ser nå at anoden nok er saltvannet. Husker ikke nå hvorfor jeg trodde den var i ferskvannssløyfen. Husker jeg spurte noen om det er normalt med sink også der, for det forundret meg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 M/S Malene skrev 19 minutter siden: Hadde en Volvo 122 maskin som hjelpemotor ,og den var det vitterlig Zink i både sjøvann og ferskvann. Det var da veldig synd du ikke hadde motoren lenger da, så vi kunne fått sett bilder av plasseringen av disse anodene dine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Grand Banks jr skrev 59 minutter siden: Ok, vi kjører på med off topic... ?? Mulig jeg tok feil. Trodde denne var til ferskvannet, men ser at den kan være til saltvann. Sitter under min varmeveksler. Nr 46 på bildet. Jeg trodde anoden i oljekjøler (ikke på bildet) var til saltvann, og anode i varmeveksler til ferskvann. Men ser nå at anoden nok er saltvannet. Husker ikke nå hvorfor jeg trodde den var i ferskvannssløyfen. Husker jeg spurte noen om det er normalt med sink også der, for det forundret meg. Mulig det er forskjellige utgaver. Var kun tappe plugg på min der. Men saltvann ja. Byttet oljekjøler på min, da jeg var heldig å få en ny nesten gratis, og den hadde heller ikke anode, så var nok annen legering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 @Gullfisk, ser ut til at man kunne velge egentlig. Det er i alle fall ikke plass til begge deler der... @Anderre, ble det noe bedre etter systemrens? Eller tok du bare forebyggende? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Anderre Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Formålet med denne jobben var å bytte fra grønn til gul kjølevæske. På den siste gjennomskyllingen med rent vann var det så rent etter varmkjøring at det var fristende å smake på det jeg tok ut Likevel er det en liten tvil langt baki nakken som lurer på om rengjøringen ble godt nok utført... Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Malene Svart 19.Juli.2019 Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 Mix skrev On 11.7.2019 at 9.02: Det var da veldig synd du ikke hadde motoren lenger da, så vi kunne fått sett bilder av plasseringen av disse anodene dine. Om du ser i endene av ekspansjonstanken, så sitter det zinkplugger inn i tanken. Var selvfølgelig aldri nødvendige å bytte, men antar de var en slags sikring for folk som skarvet med kjølevæsken. Håper du er fornøyd ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 19.Juli.2019 Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 On 7/11/2019 at 8:00 AM, Gullfisk said: Mulig det er forskjellige utgaver. Var kun tappe plugg på min der. Men saltvann ja. Byttet oljekjøler på min, da jeg var heldig å få en ny nesten gratis, og den hadde heller ikke anode, så var nok annen legering. Det var kun tappeplugg på min også, anode i oljekjøler og gir. Ingenting på ferskvannsiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.