Jump to content

Bytte anode i VP 40-serie oljekjøler (saltvann). Tette med gjengetape eller silikon?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Noen steder har jeg sett uten tettemiddel på gjengene, andre steder gjengetape og andre steder slik høytemperatur silikon. 

Hva bør brukes for å sørge for at anodeinnsatsene holder tett?

Min motor er en VP tmd40a, men har sett at samme anode brukes i svært mange forskjellige motorer. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg antar gjengetape er best da det er lettere å kontrollere at det blir elektrisk kontakt, samt at silikon krever at det er tørre flater. Noe det ikke er i min i alle fall. Men nysgjerrig på hva folk gjør, og hva mekanikere anbefaler. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Ja, ser veldig parallelt ut. Multimeter er god idé. 

@Hulda, hva hadde du tettet med? Lagt en stripe silikon ytterst (lengst vekk fra anoden), eller gjengetape der? 

Det siste jeg vi ha er lekkasje på dette punktet, for dynamo er rett under  den er ikke glad i saltvann...

@bellen, det virker som den stopper mot noe. Monterte nettopp anoden. Rillet gjengene nederst mot firkanttappen, la på hamp og fettet. Over halvparten var uten hamp. Skrudde inn til grei motstand med fastnøkkel. Brukte først kort fastnøkkel, så medium.

Ohmet og hadde god kontakt. Multimeteret skrek og ulte som det skal. Får starte opp i morgen med ferskvann og sjekke om det er tett. 

bellen skrev for 1 time siden:

Bruker du gjengetape eller noe, så er faren stor for at du ikke får elektrisk kontakt mellom sinken og motoren. 

Utlyser ultrasjelden BP-vimpel til den som klarer å skru fast en slik konisk anodeholder fra VP med rett moment

uten at det oppstår metallisk kontakt mellom plugg og gods..

:wink:

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Når du er inne på det @Ingar. Vet du hva som er rett moment?

Nei, men måtte nesten ta forbehold. Mulig man kan unngå metallisk kontakt om man bruker 10 lag teflon og kun tight'er med fingrene.

Men for all del, dobbeltsjekk gjerne med multimeter at det er forbindelse.

Poenget mitt var mer at de som har brukt tape neppe trenger å bekymre seg for om anodene fungerer. Selv har jeg alltid brukt gjengetape og anodene har alltid blitt spist.

Det var er rykte før i tiden at man, på dykkerflasker i aluminium med koniske messing-kraner, kunne unngå metallisk kontakt (og galvanisk korrosjon) med bruk av gjengetape. Noe som i praksis er nærmest umulig.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...