tor_ef Startet 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2019 Holder på med installasjon av vannvarmer og til styring av sirkulasjonspumpen ønsker jeg å bruke ventilasjonsvifta i motorrommet som "trigger." Bruker relé fra Biltema, art.nr. 42-302, som vist i tegningen. Funderer på hvilket alternativ av disse to som er mest fornuftig? Noen fordeler/ulemper? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Om jeg har forstått dette riktig vil ingen av alternativene virke Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 (redigert) Alternativ 1 vil fungere dårlig, da spenningen vil fordele seg over spole og lampe. Vil du ha releet til å trekke til så snart det er spenning på kretsen, må du benytte Alternativ 2. Men skal vi si noe om hele koblingen, må du vise den i sin helhet. Redigert 9.Juli.2019 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Alternativ 2 Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
tor_ef Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Takk for tilbakemeldinger! Da blir det alt. 2. Tegnet ikke på tilkobling av sirkulasjonspumpa for å forenkle tegningen, men det var kanskje uheldig. Sirkulasjonspumpa får strøm når reléet lukker mellom 30 og 87. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Jeg forstår fremdeles ikke hvordan alternativ 2 virker. Voifta trigger jo ikke noe som helst? Om det er slik at du har en ekstern kilde/bryter som slår av og på vifta, så kon jo denne kobles til sirkulasjonspumpen uten rele. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Jeg forstår det slik at den skisserte kretsen ikke er dimensjonert for å drive pumpen, men skal brukes til start / stopp av denne. Pumpen kunne selvfølgelig vært koblet direkte på bryteren - hvis den er dimensjonert for det. Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Ja, det stemmer Dreamer. Ledninger som driver vifta er veldig tynne og jeg ønsker bare å bruke spenning på vifta som «trigger» for sirkulasjonspumpa (som lever på en betraktelig bedre dimensjonert krets.) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Vær oppmerksom på at kontakt 30-87 i releet må være dimensjonert for den strømmen som pumpen trekker. Men det har du sikkert tenkt på. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 OK Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Takk for tips, Dreamer. Reléet er dimensjonert for 30 A på bryterkretsen. Pumpa trekker omkring 1-2 A. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Hvorfor du må gå via et rele for en pumpestrøm på 1-2 ampere skjønner jeg ikke helt. Da kan den jo bare kobles i parallell med vifta. Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Kablene til vifta er utrolig spinkle og jeg har bare 10,9 volt fremme ved vifta. Ei pumpe i tillegg ville nok blitt i meste laget. Jeg kunne selvsagt valgt å trekke mer solide kabler her men det får bli et annet prosjekt. Hovedårsaken til reléstyringen er at det skal være flere reléer som styrer pumpa etterhvert. Skal ha på en manuell bryter samt styring fra «hjernen» på vannvarmeren. Har forøvrig fått koblet opp reléet i dag og det fungerer utmerket. Takk for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 OK, høres spennende ut Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 10,9 V? Det var lavt for en el.motor. Avhengig av kabelstrekk, jeg ville brukt viftestrømmen som styrestrøm både for pumpe og vifte. Altså et dobbeltrele. Har masse av slikt i Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 God ide Hulda Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 JRK skrev 4 minutter siden: God ide Hulda På min ære, ikke dårlig for en hobbyelektriker :-) Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Med så mange gode innspill må båten bli riktig så bra etterhvert. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.