Jonas Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 (redigert) Ser ut som det er en grunne på 0,9m og et skvalpeskjær, og veldig god plass til å gå med god avstand til disse. Mange steder kan oppmålingene være svært gamle (100-200 år?) og da kan det være betydelige avvik. Redigert 28.Juli.2019 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 PiperBill skrev for 8 timer siden: Nordmannen (eller normannen) på Koster må vel være en av de mest kjent og beryktet skjær ved Koster. Jeg ble advart mot den lenge før jeg tok første turen til Jutholmen. Enig i det. Her om dagen var det en Princess 50 som stod godt plantet oppå grunna. Nevnte dette i tråden "Status på svenskekysten". Redningsskøyta dro med full kraft for å få den av, deretter ble den slept inn Kostersundet. Code0 skrev for 7 timer siden: En kartskisse hadde vært fint...., aldri hørt om Normannen... Som PiperBill skriver er dette rett øst for Jutholmen på Koster. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 (redigert) Jeg syntes det var litt fælt å ta bilde, og Princess gudene tok hevn dagen etter, for da gikk jeg på grunn. Var nedom med finnen på det ene drevet som ble litt herpa, men det gikk mirakuløst nok bra. Vi har kost oss glugg ihjel i skjärgården syd for Koster, men den er skummel. Nå er vi på kjente trakter på Tjøme, og det føles som om jeg er ferdig med eksamen og har fått vitnesbyrd. Redigert 28.Juli.2019 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
TrikkerN Lønning Svart 11.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Løfter denne litt igjen. Den kan være til hjelp for nye båtfolk 😊 Ved Pålsneset har det vært ca 2-3 grunnberøringer daglig. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Pålsneset? Greit å få med hvor disse stedene ligger. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 (redigert) Brigg skrev On 13.7.2019 at 20.15: Om alle grunner langs norskekysten skal ha en stake finnes det neppe stål nok i verden til å produsere disse. Når det var nok stål til å lage alle Stopp skilt i USA så da må noen andre finne seg i å bruke mindre stål Redigert 11.Juli.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 11.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Lazyjack skrev for 5 timer siden: Pålsneset? Greit å få med hvor disse stedene ligger. Se min første post fra i fjor. (Ligger i Søgne) Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 12.Juli.2020 Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 Olevine skrev On 9.7.2019 at 22.43: En litt skummel plass er i innseilingen til bukta sør på Randøya utenfor Randesund i Kristiansand. Her er det et umerket skjær som ikke synes hvis det er helt rolig sjø. Med litt bølger bryter det så det blir synlig. Detalj av innløpet I tillegg er det et umerket skvalpeskjær sør-øst av Ytre Kalvøya ved sundet til gjennomseilinga ved Kråkerøy. Stadig folk som går på her. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Juli.2020 Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 Det skjæret Olevine skrev om er jo merket i kartet, så hva er da problemet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 12.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 Lars H. skrev 10 minutter siden: Det skjæret Olevine skrev om er jo merket i kartet, så hva er da problemet? Det samme er skjæret jeg har nevnt. Det hjelper lite 🙈 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Juli.2020 Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 Lars H. skrev 1 time siden: Det skjæret Olevine skrev om er jo merket i kartet, så hva er da problemet? Jeg har stillet tilsvarende spørsmål tidligere i tråden. Folk skjønner tydeligvis ikke forskjellen mellom en merket lei der grunner i eller i ytterkant av leia er merket og farvann utenfor merkede leier det ingen skjær er merket. Forsikringspremien øker år for år, og det er jo ikke å undres over når man leser slikt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
aileenll Svart 12.Juli.2020 Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 Toget av båter går forbi her på innsiden av Borøy, Tvedestrand hver formidag. De går fra havn til havn. Det undrer meg at de helt tydelig, ikke bruker sjøkart til hjelp i navigasjonen. Vi har noen båer her i fjorden og noen er merket med retningsvisende kost. Folk runder kostene feil og utsetter seg for mulig grunnstøting.Hadde de kikket i kartet hadde det ikke skjedd. Hadde de kikket i kartet så hadde og muligens flere holdt seg under 5knop, som er fartsgrensen her. 😒. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Olevine Svart 12.Juli.2020 Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 TrikkerN Lønning skrev for 1 time siden: Det samme er skjæret jeg har nevnt. Det hjelper lite 🙈 Og det skjæret er i tillegg merket med rød lanterne for å vise hvilken side som er seilbar. Og så er det også markert anbefalt seilingslei forbi, så det burde være liten tvil om hvor det er trygt. Problemet er kanskje at folk tenker at bare de holder nok avstand til staken så er det dypt nok, men den gang ei. Det hjelper tydeligvis ikke med kart hvis det ikke brukes. Hva er forresten et umerket skjær? Et som ikke har et sjømerke som f.eks jernstang eller lanterne, eller et som heller ikke er avmerket i kartet? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.Juli.2020 Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 Et umerket skjær er et skjær som ikke viser på kartet og ikke har noen sjømerker. Vises det på kartet, så er det merket. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.Juli.2020 Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 I dette tilfelle tolker jeg det som et skjær som ikke er merket fysisk. Med bøye, stake eller en Princess 50... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brigg Svart 13.Juli.2020 Del på Facebook Svart 13.Juli.2020 Ironisk nå @Grand Banks jr ? Olevine skrev for 9 timer siden: Og det skjæret er i tillegg merket med rød lanterne for å vise hvilken side som er seilbar. Og så er det også markert anbefalt seilingslei forbi, så det burde være liten tvil om hvor det er trygt. ...... ....... Er problemet her at folk går nord for staken med blinket? Eller at de går sør for staken men for tett på? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Olevine Svart 13.Juli.2020 Del på Facebook Svart 13.Juli.2020 D Brigg skrev 11 minutter siden: Ironisk nå @Grand Banks jr ? Er problemet her at folk går nord for staken med blinket? Eller at de går sør for staken men for tett på? De går nord for staken og plasserer seg omtrent midt mellom den og fastlandet på nordsiden av sundet. Var i alle fall der jeg gikk første gang jeg gikk gjennom der (uten kart, men med en på baugen som sa at det var grunt). Jeg skled imidlertid over uten noen skader, noe mange andre ikke gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Juli.2020 Del på Facebook Svart 13.Juli.2020 Om noen går seg opp når de går på feil side av en stake som Kystverket har tatt seg bryderiet med å sette opp får de i alle fall ikke min medlidenhet. Og dersom de i tillegg påstår at grunna er umerket? Og det som virkelig irriterer meg er at jeg må være med å betale for denne dummskapen gjennom økte forsikringspremier. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
arkmarin Svart 13.Juli.2020 Del på Facebook Svart 13.Juli.2020 Jeg seiler normalt i hvitt farvann, om jeg må går jeg også i lyseblått farvann, men da med skjerpet oppmerksomhet. I blått farvann går jeg med skjerpet oppmerksomhet på kartet og redusert fart, om jeg ikke er lommekjent. Normalt krusing fart er 6 knop. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Olevine Svart 13.Juli.2020 Del på Facebook Svart 13.Juli.2020 Og er er en annen som har gått på feil side, burde være tydelig nok siden den har toppmerke som viser sikkert farvann. Han stod på omtrent i den røde ringen på kartutsnittet under. Viseren på toppmerket peker i pilas retning. Han kom seg av selv tror jeg, så ham i alle fall for egen maskin en stund senere på vei bort fra stedet. Bildet er tatt fra land på Auster Kuholmen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Juli.2020 Del på Facebook Svart 13.Juli.2020 @Brigg, jeg refererer til dette bildet og med et skråblikk 😉 dennrick skrev On 29.7.2019 at 1.21: Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
TrikkerN Lønning Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2020 Olevine skrev 37 minutter siden: D De går nord for staken og plasserer seg omtrent midt mellom den og fastlandet på nordsiden av sundet. Var i alle fall der jeg gikk første gang jeg gikk gjennom der (uten kart, men med en på baugen som sa at det var grunt). Jeg skled imidlertid over uten noen skader, noe mange andre ikke gjør. Helt riktig at det er nordsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juli.2020 Del på Facebook Svart 13.Juli.2020 Brigg skrev 48 minutter siden: Og det som virkelig irriterer meg er at jeg må være med å betale for denne dummskapen gjennom økte forsikringspremier. Burde det ikke vært en kraftig avkortning i utbetalingen dersom man navigerer stikk i strid med merker og kart? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Popeye70 Svart 13.Juli.2020 Del på Facebook Svart 13.Juli.2020 (redigert) 35 minutes ago, Grand Banks jr said: @Brigg, jeg refererer til dette bildet og med et skråblikk 😉 Kruse Knallkul, jo. Hvor mange hundre tusen har han investert i navigasjonsløsninger på alle styreposisjoner, mon tro...? Ser ikke ut til å ha hjulpet nevneverdig. Redigert 13.Juli.2020 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Juli.2020 Del på Facebook Svart 13.Juli.2020 Alle kan være uoppmerksomme. Det er vel hovedårsaken til de fleste kollisjoner med bil. Skal vi få et forsikringssystem som skal etterprøve alle uhell så tror jeg de fleste av oss ikke vil trives. Men det er jo utenfor fokus i denne posten. Her er et skjær i Arendal som vanligvis er merket med stake og pil, men sist jeg passerte var den nok kjørt bort... Så det er nå umerket, og da det er ferskvann kan det være veldig vanskelig å se hvis det ikke er mye lys. Det at de andre grunnene er merket gjør nok at folk er ennå mer uoppmerksomme på et som ikke lenger er merket... Området er rett inn fra sjøen, og det er et mye brukt sted spesielt når det er sterk vind østa-, norda- eller vestavind. Samt godt badevann. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.