Jump to content

Tips til skjær man bør svinge unna, som flere går på år etter år?

TrikkerN Lønning

Recommended Posts

Grand Banks jr skrev 45 minutter siden:

Her er et skjær i Arendal som vanligvis er merket med stake og pil, men sist jeg passerte var den nok kjørt bort...

Så det er nå umerket, og da det er ferskvann kan det være veldig vanskelig å se hvis det ikke er mye lys. Det at de andre grunnene er merket gjør nok at folk er ennå mer uoppmerksomme på et som ikke lenger er merket..

Var minst 3 båter som gikk på der i løpet av gårsdagen, og hadde nok vært flere hvis de ikke hadde blitt gjort oppmerksom på det.

Komodo skrev 1 time siden:

Burde det ikke vært en kraftig avkortning i utbetalingen dersom man navigerer stikk i strid med merker og kart?

For såvidt enig, men da ville vel i stort sett ingen fått noen utbetaling. Der hoveddelen av fritidsbåtene ferdes er det få uoppdagede skjær, så i prinsippet har man jo alltid navigert feil når man går på grunn.

Komodo skrev for 7 timer siden:

Burde det ikke vært en kraftig avkortning i utbetalingen dersom man navigerer stikk i strid med merker og kart?

Det håper jeg ikke, for jeg betaler forsikring for å ha dekning når jeg gjør feil.   Foreløpig har forsikringsselskapet gått i 100% pluss. Den dagen forsikringen ikke aksepterer tabber, så trenger jeg heller ikke forsikring. En bedre løsning vil være å gi bonus for skadefritt båtbruk, og dyrere forsikring for dem som ofte har uhell, slik som i trafikken.  Selskapene har mange typer verktøy som kan brukes for å sortere risiko.  Grov uaktsomhet og ett øyeblikks uoppmerksonhet må ikke ses på som samme sak.  Jeg går ofte på feil side av staker, men leser alltid kart, også når jeg går på «riktig» side.  Med seilbåt er det ingen side som er garantert trygg, man må uansett lese kart.  Staken er der for å gi en bekreftet posisjon. 

10 hours ago, Code0 said:

Indre Oslofjord, vestre innløpet av ‘Middagsbukta’ Langåra, noen som her vært nedpå her..?

6D333213-A841-46EA-A600-129F0F271CDE.jpeg

Jeg har aldri sett noen som har vært borti der på mine vel 40 år i området. Står 2,6 i kartet men har aldri sett mindre enn litt over 3m på loddet der så er jo dypere enn 99+% av fritidsbåtflåten. De større partybåtene/ skutene som glir gjennom holder seg klokelig unna.

Derimot har det vært mange større seilbåter som tok borti den som nå er satt jernstang på inne i sundet rett før det trangeste. Høres godt  i riggen i norges mest populære uthavn når kjølen treffer en god knoll med granitt og SOG går til null på 2 cm.

Mvh. SAP

Kallethekid skrev On 13.7.2020 at 12.16:

For såvidt enig, men da ville vel i stort sett ingen fått noen utbetaling.

Seilars skrev for 23 timer siden:

Det håper jeg ikke, for jeg betaler forsikring for å ha dekning når jeg gjør feil.   

Joda, ser poenget. Man har jo forsikring for å dekke uhell og hendelser. Poenget mitt er at det er forskjell på å være uheldig og inkompetent. Når jeg snakker med folk så aner jeg at det er en trent at flere og flere ser på forsikring og RS som noen som bare fikser opp, og at de dermed blir slappe på vedlikehold, forberedelser og det å tilegne seg kunnskap om navigasjon. 

Jeg mente heller ikke at forsikringen ikke skal dekke grunnstøtinger, men at det muligens burde være en avkortning av utbetalingen dersom grunnstøtingen skyldes inkompetanse og dårlig sjømannskap. 

Her er et eksempel på en totalt talentløs båtferd som endte opp på et skjær. De presterte til og med å treffe jernstaken på skjæret med båten. 

https://www.f-b.no/nyheter/politibaten-kjorte-pa-sjomerke/s/2-2.952-1.2227813

Og er er en annen nyhetssak:

2036905031_Manglendebtferdigheter.PNG.b5c45ac9cbc6f8af47b0e0392cb6b539.PNG

Komodo skrev for 18 timer siden:

Jeg mente heller ikke at forsikringen ikke skal dekke grunnstøtinger, men at det muligens burde være en avkortning av utbetalingen dersom grunnstøtingen skyldes inkompetanse og dårlig sjømannskap.

Grov uaktsomhet kan jeg være enig i at bør føre til avkortning, men den terskelen bør ligge ekstremt høyt, feks ved ruskjøring eller mistanke om svindel. Noen av oss har 30-40 års erfaring i allslags vær, og andre er på sin andre uke som ferske båteiere.  For noen år siden da jeg var 35 år gammel og skulle sjekke pris på vår 38 fots seilbåt hos if på ei messe, så fikk vi ett ganske dyrt tilbud, tross mange års erfaring med denne båten og andre båter. Far min som var med og som aldri har hatt så stor båt regnet for morro skyld på samme forsikringen, og fikk ett kjempegodt tilbud.  

Jeg mener forsikringsbransjen bør legge mer energi ned i å sortere kundene på risiko før skaden har skjedd, og heller ta betalt for risiko i forkant.  Selvfølgelig liker jeg ikke at selskapet mitt betaler ut en masse penger på tåpelige skader, for så å øke min premie, men jeg står jo fritt til å bytte selskap.  Det viktigste er at forsikringsbransjen for båt ikke blir en bransje som tar kundene for retten hver gang de må betale ut ett større beløp.  I saker der det ikke finnes vinnere eller svindlere, så bør forsikringen være en forsikring.  Det er jo tross alt derfor vi betaler den. Så får heller den uheldige kunden leve med at opparbeidet bonus og 6000 i premie blir til 18000 i årlig premie etter tap av bonus. 

Bidevind skrev On 15.7.2019 at 7.08:
Code0 skrev On 13.7.2019 at 14.26:

Dette skvalpeskjæret i innseilinga til Svenner burde definitivt hatt en stake.

B318CC87-545F-4242-B8D7-E6DA9E2C3E66.jpeg

Lundstad skrev On 13.7.2019 at 19.58:

Murer’n heter den. Godt kjent for oss lokale, men enig i at den burde hatt en stake, ja. Hold vest i løpet inn sydfra og slik at siktemerket lenger inne så vidt er synlig øst for fyrholmen. Da går du klar. 

Dette er et godt eksempel på et (skvalpe)/skjær som det er lett å forholde seg til. Det er jo plassert rett nord av den lille holmen og ingen problem å unngå. Forutsetter dog at man tar en titt i kartet.

Jeg ser ingen grunn til at et slikt skjær burde merkes. 

Var innom Svenner igjen. Registrerer at det står en stake rett øst i en ‘snarvei’ 30 m unna, så de som tar snarveien ikke skal gå på, kun egnet for mindre båter. Så den har myndigheten funnet grunn til å merke...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...