Oh Karolina Startet 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2019 Vi er på ferietur med vår snekke som vi kjøpte i april. Den er fra 1982, med yanmar motor fra byggeåret. Har aldri hatt motortrøbbel med forrige eier, heller ikke med de turene vi har hatt med den. I dag skulle vi starte fra Sand Marina, og får ikke start på motoren. Tenningsnøkkelen går rundt, men motoren starter ikke. Vi er ikke spesielt motorkyndige, men har hatt noen naboer på besøk i motorrommet. Har kommet frem til at det kan være noe med høytrykkspumpa. Der stopper dieseltilførselen til motor. Ellers ser alt greit ut. Har ringt til Gressvik marine service, og de har fullt opp og kan ikke hjelpe oss. Har dere noen tips til hva vi skal gjøre? Vi ligger på Sand Marina, Hvaler. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Går morgen rundt når du prøver å starte? På den så er det stoppelnapp eller en hendel å dra i for å få stoppet montere, er den i rett posisjon. Har du strøm nok til start? Har du drivstoff nok, dumt spørsmål, men Enkle og grei motorer så bør klare å få den igang igjen Spør litt rundt på brygga om det er noen som kan bistå Er du medlem av RS såmksn du ringe Falch som de har en avtale med Lykke til Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Om motoren går rundt når du prøver å starte så må du ikke prøve alt for lenge uten å lukke sjøvannsinntaket. Som må åpnes asap når den faktisk starter da. Uten eksostrykk risikerer du å fylle eksosen med sjøvann og få det inn eksosventilene. Ville sjekket/byttet dieselfilteret og løsnet dieselrørene over dysene og kinnet med stopphendel ute/av til det kom diesel. Ett og ett rør, hold en fille rundt og stram det opp når det kommer luftfri diesel. Når du har diesel på alle, åpne sjøvannsinntaket, sett stopphendel til «på» og start. Om det over feiler, Finn manualen i dok arkivet her på BP og les/ gjennomfør vanlig lufteprosedyre som typisk begynner lengre bak på drivstofflinja, dvs først lufte dieselfilterene, ved fødepumpe, så rør fram til høtrykkspumpa, så høtrykkspumpa, så frem til dysene. Min beskrivelse er en snarvei som ofte fungerer. Noen ganger holder det med å lufte mot en dyse. Får du den til å tenne/harke i gang på en så drar den ofte med seg resten og fyrer i gang med et lite fyrverkeri av uforbrent diesel ;-) Begynn med manualen. Om dere ikke bytter til påhengsbåt må dere kunne/forstå dette uansett. Før eller siden skjer det igjen, feks ved bytte av filtere. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 (redigert) Pinkvin skrev 27 minutter siden: Ville sjekket/byttet dieselfilteret og løsnet dieselrørene over dysene og kinnet med stopphendel ute/av til det kom diesel. Ett og ett rør, hold en fille rundt og stram det opp når det kommer luftfri diesel. Når du har diesel på alle, åpne sjøvannsinntaket, sett stopphendel til «på» og start. Tror ikke det kommer diesel til dysene nå stopphendelen er "av". Må vere på, i startposisjon,og gjerne litt gasspådrag. Redigert 9.Juli.2019 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oh Karolina Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Fikk start etter å ha luftet og pumpet diesel manuelt hele veien frem til høytrykkspumpa. Ser ut til at problemet var at det ikke kom diesel fra høytrykkspumpa til dysene. Nå går motoren fint, og vi kjørte til Skjærhalden her vi skal ligge i natt. Planen er Koster i morgen, men er litt nervøs for å få havari igjen, da jeg ikke forstår helt hvorfor den ikke startet i dag. Kan det være noe feil på motoren eller er det bare uflaks? Vi hadde nesten full tank da det skjedde, fylte på når vi starta motoren men da fikk vi bare fylt 10 liter før det var fullt. Hva tenker dere? Er vi good to go i morgen? Er medlem av RS så vi kan høre med dem, tror de har en skøyte som ligger her i skjærhalden. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Har du sjekket filteret, det må du nesten gjøre før turen fortsetter syns jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Oh Karolina Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Har ikke skrudd det ut og sjekket nei. Men hva skal jeg se etter? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Skit, missfarging mm Sitér dette innlegget Link to post
Oh Karolina Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Vi kjørte til Strømstad og kjøpte nytt filter på Strømstad Marina AB, der de har yanmar verksted. Vi kjøpte et dieselfilter, men etter råd fra mekanikeren der byttet vi ikke filter. Han mente det var luft fra bevegelse i båten, og anbefalte oss å ikke bytte filter da dette kunne gjøre at vi fikk luft inn i systemet igjen. Nå ligger vi i uthavn på Sydkoster og er ikke urolig for motoren lenger. Takk for alle svar og bidrag, setter virkelig pris på det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Og ja, prøv å alltid gå med toppa tank. Da får en mindre bevegelse og skvalp i tanken, mindre sjanser for å hvirvle opp dritt osv, og trekke inn luft. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.