Jump to content

Hvordan lufte dieselpumpe på MD21b

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei og riktig god sommer!

Skal til å lufte en md21b, lurer på om noen kan forklare hvordan dieselpumpen luftes på riktig vis? Har forstått det er 3 "luftepunkter" som må luftes i rett rekkefølge? 

Jeg har ikke manuell fødepumpe, men en liten elektrisk som står montert rett før dieselpumpen. Jeg har mao. diesel helt fram til pumpen.  

ADDC5005-48AD-44B2-9472-B536526A9F7F.jpeg.a665a81b73be470e9556b90c271644c9.jpeg

AB6E3235-0AE4-4B65-9CF1-4C741B239783.jpeg.18e654d6865dc5cbecc0ea90088b8c50.jpeg

AE78ADB5-FE08-4432-B288-20A5202D4669.jpeg.949ca57b48abb9e68cbfcb16fd492d08.jpeg

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Volvomekanikeren skrev for 1 time siden:

Den elektriske matepumpen skal stoppe når motoren starter, ikke sant? 

Denne skal gå hele tiden. Disse motorene har originalt en mekanisk pumpe som er drevet av registeret. Husker ikke om det er direkte på kam eller om det er en egen aksling til denne og oljepumpe. 

Dvs denne går konstant så lenge motor sviver. Høyere turtall gir mer pumping. 

Jeg hadde en MD21A som jeg byttet ut den mekaniske med en elektrisk å den gikk så lenge motor gikk. 

Volvomekanikeren skrev for 1 time siden:

Den elektriske matepumpen skal stoppe når motoren starter, ikke sant? 

Nei, den skal gå mens motoren går. Høytrykkpumpa har ikke sug og må derfor mates. Men den er merkelig plassert. Her står den etter filter. Den  burde stått foran filter. Ved lufting hos deg må derfor lufteskruer på filter stenges, og lufting skjer da ved høytrykkpumpe og til slutt via dyserør. Mener det ligger manual til motoren i dokumentarkivet her på baatplassen. Men manualen blir litt feil for din motor, siden du har den elektriske pumpa etter filter og ikke før. Jeg hadde bygd dette om slik at pumpa  kom før filteret slik den mekaniske gjør originalt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...