Jump to content

Magnetkompass i stålbåt


olpi

Recommended Posts

En kamerat ringte meg i kveld og lurte på å kjøpe magnetkompass i gave til en som har stålbåt. Han lurte på om jeg visste om det kunne være noen problemer med magnetkompass i stålbåt.

Der ble jeg litt svar skyldig. De stålfartøyene som jeg har vært/jobbet på har alle hatt gyrokompass. Har egentlig ikke tenkt på om det kan bli mye større utfordringer å få et magnetkompass til å vise riktig i en stålbåt. Det kan vel meget godt tenkes? Hadde kompass på dashboardet i Landcruiser`n, men det var elektronisk.

 

Her på forumet er det sikkert noen som har erfaringer omkring dette, og kan gi bedre svar på det ??

 

PS! Fluxgate monters vel ofte i masta på stålbåter pga misvisning ved montering under dekk. Blir vel da også problemer med magnetkompass i styrhus av stål??

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte "nytt" magnetkompass til vår båt (15 tonn stål) i sommer (pent brukt og tidsriktig design). Står i styrehuset. Det ble en utfordring å kompensere for deviasjon med små magneter, men har nesten fått det til nå!

Nye kompass for stålbåt har innebygget kompensatorer, men jobben med korrigering slipper man ikke unna. Med litt hjelp fra en som kan slikt, er ikke dette noe problem.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte "nytt" magnetkompass til vår båt (15 tonn stål) i sommer (pent brukt og tidsriktig design). Står i styrehuset. Det ble en utfordring å kompensere for deviasjon med små magneter, men har nesten fått det til nå!

Nye kompass for stålbåt har innebygget kompensatorer, men jobben med korrigering slipper man ikke unna. Med litt hjelp fra en som kan slikt, er ikke dette noe problem.

<{POST_SNAPBACK}>

 

OK! Er styrhuset av stål også??

Link to post
Share on other sites

PS! Fluxgate monters vel ofte i masta på stålbåter pga misvisning ved montering under dekk. Blir vel da også problemer med magnetkompass i styrhus av stål??

Mitt hovedkompass er montert inne i fronten på FB. Det vil si midt inne i en "blekkboks". Det er orginalt fra verft og avvika er så små selv etter 20 år at jeg har ikke brydd meg med korrigering. Tar bare en GPS sjekk en gang i året.

Kompasset til autopiloten er ettermontert, og det står i toppen av targabøylen. Begge kompassa er fluxgate.

Link to post
Share on other sites

Takk for info.

 

Blir sannsynligvis ingen magnetkompass. Velger nok fluxgate med utvendig plassering.

Var å hørte i en foretning som forhandler elektronisk båtutstyr idag, og de mente at fluxgate var en mye enklere og bedre løsning i stålbåt.

De visste derimot ikke om fluxgate-sensorene til Raymarine og Simrad var vanntette og kunne plasseres ute. Kan nok hende at de må plasseres i en vanntett boks. Skal sende en mail til Belamarin og høre med dem.

 

Takk igjen for info fra dere.... :sailing:

Link to post
Share on other sites

Blir sannsynligvis ingen magnetkompass. Velger nok fluxgate med utvendig plassering.

Hei.

 

Du er klar over at et fluxgatekompass også er et magnetkompass? Men ved utvendig montering og ledninger inn til et display blir det jo mye enklere å korriger enn et spritkompass montert inne i "blikkboksen".

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Du er klar over at et fluxgatekompass også er et magnetkompass? Men ved utvendig montering og ledninger inn til et display blir det jo mye enklere å korriger enn et spritkompass montert inne i "blikkboksen".

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Joda Lars, er klar over det. Er imidlertid som du skriver enklere å ha sensor og display adskilt. Sensor kan da plasseres ute (i stålbåt) der påvirkninger er mye mindre.

 

Sensoren må imidertid plasseres i en boks ser det ut til. De er normalt ikke vanntette og ikke beregnet for å stå ute iflg Belamarin.

 

Har ikke vært borte i monteringer av slikt i stålbåt. Har mintert et par i plastbåter i.f.m. montering av autopilot. Monterte de da mest mulig midt i båten, og det fungerte meget bra. (etter oppkjøring, lang 360 graders sving m.m. ......)

Link to post
Share on other sites

Jeg har lite tro på at dette blir vellykket i stålbåt, selv om du plasserer fluxgatekompasset ute og høyt unna skroget.

 

Jeg vil veldig gjerne høre hvilke erfaringer du gjør i forsøket.

 

Perosnlig tror jeg du bør satse på en "gyro" løsning, dvs. Simrad RFC35R eller Raymarines G-serie piloter (evt. GyroPlus II sensoren).

 

Problemet er at kompasset svinger når båten ruller, og da blir det heller vinglete styring. Men det avhenger sikkert av båttype og installasjon, så det kan jo være at du får dette bedre enn jeg klarte det.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Joda Lars, er klar over det.

Regnet med at du var klar over det, men kanskje ikke alle andre?

Problemet er at kompasset svinger når båten ruller, og da blir det heller vinglete styring.

Har selv fluxgatekompass til autopiloten min. Har montert det et forholdsvis "rolig" sted. Men som den nysjerrigper jeg er, har jeg åpnet det og sett at det er NULL demping mot brå bevegelser. Så et "billig" fluxgatekompass ville jeg i hvert fall ikke montert i toppen av en mast på en seilbåt i grov sjø uten seilene oppe!!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke meg som skal montere det. Jeg ble bare spurt om et magnetkompass ville fungere ok i en stålbåt. Ekspertisen (TEL-RAD) mente at det var bedre med fluxgate løsning. At det beste hadde vært et gyrokompass er det nok liten tvil om.

Hva er prisen på en slikt kompass med gyro2 sensor fra Simrad????

Regner med at prisen er godt over de 5000-6000,- som vedkommende hadde tenkt å spandere.

 

Nå er det vistnok et defekt fluxgatekompass med sensor i masta montert i båten fra før er det nå blitt meg fortalt. Siden det skal være en gave så er det ikke så enkelt å få sjekket om det fungerte bra før det "tok kvelden".

 

Har foreslått at det kjøpes et gavekort, og at vedkommende som får gaven sjekker mer opp i dette selv. Han kan jo velge et magnetkompass, ta seg jobben med å sette det opp best mulig. Deretter som foreslått lage seg en deviasjontabell for å få det mest mulig riktig på alle kurser.

 

Jeg har også lært at den beste plassering av konpass er midt i båten. Midt på bro/styrhus når det gjelder magnetkompass, og midt i båten når det gjelder gyrokompass.

Både gyrokompass og treghetsnavigasjon (TNS-treaksegyro med akselometer etc) er plassert omtrent midt båten f.eks på Nordkapp klasse kystvakt. Tjenstegjorde der som sytemtekniker et par år.

 

Skal følge litt med på hva som skjer med valg av kompass, og gi tilbakemelding om resulatet.

 

Takk for alle innlegg i tråden...!

 

 

 

Jeg har lite tro på at dette blir vellykket i stålbåt, selv om du plasserer fluxgatekompasset ute og høyt unna skroget.

 

Jeg vil veldig gjerne høre hvilke erfaringer du gjør i forsøket.

 

Perosnlig tror jeg du bør satse på en "gyro" løsning, dvs. Simrad RFC35R eller Raymarines G-serie piloter (evt. GyroPlus II sensoren).

 

Problemet er at kompasset svinger når båten ruller, og da blir det heller vinglete styring. Men det avhenger sikkert av båttype og installasjon, så det kan jo være at du får dette bedre enn jeg klarte det.

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg innser nå at jeg svarte litt i hytt og pine, for jeg trodde at kompasset skulle brukes som kursreferanse til autopilot.

 

Et vanlig kompass duger i stålbåt, men det må som nevnt kompenseres for at ikke deviasjonen skal bli helt forferdelig stor.

 

Det finnes egne kompass for stålbåter, jeg antar at disse har kraftigere magneter for kompensering enn vanlige typer.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...