Jump to content

Sliter med sot i en FM 8-12 L2

onkelfar

Recommended Posts

Hei godtfolk, 

Dette blir min første post da jeg omsider har gått til innkjøp av ei flott sørlandssnekke med en (relativt nylig) overhalt FM 8-12 L2.

På denne står det en Solex 26VN-forgasser jeg så langt har hatt noe trøbbel med. Den har vært skrudd fullstendig opp og vært renset (sett til flottøren blant annet) og dette fikset problemet med at den kontinuerlig øset bensin ut luftinntaket. 

I tillegg har jeg byttet stifter, plugger og kondensator, sett til at stiftene gir gnist akkurat da stemplene står på topp, og nå har jeg også omsider funnet det jeg må anse som gode blandingsforhold for forgasseren. Den går jevnt og fint på både høyt og lavt turtall, og ingen juksing eller smell fra forgasseren når den møter motstand, slik den var. (her kom tenningssystem inn i bildet, men utelukker ikke at det er gale blandingsforhold fortsatt) 

Men, jeg sliter altså fortsatt med at den soter igjen pluggene mine.. Jeg har forstått de skal bli lett brune da det oppstår litt sot i en sideventilert motor, men disse blir altså svarte som kull etter bare en liten halvtimes gange :confused:

Etter å ha saumfart forumet kan jeg finne en tråd datert tilbake i '04, en "Jonhei" som har hatt noe liknende mine problemer, og jeg ser det har blitt nevnt "for god kjøling" som mulig årsak. Jeg legger merke til at motoren min ikke blir spesielt varm under gange, verken topp eller blokk. I tillegg er manifolden min tidvis direkte kald. Jeg kan kjøle fingrene på den.. 

EDIT: Legger til at båten tidligere har gått i saltvann, før den nå er tatt til ferskvannsinnsjø. 

Kan det være at problemet ligger her? Jeg kan anskaffe og legge ut video av motoren under gange dersom det skulle være nødvendig. På forhånd takk! 

Mvh Jon-Øyvind 

Redigert av onkelfar
typos, ferskvann (see edit history)

Hei.

For hva det er verdt og som et erfaringsbasert tips fra en mindre motor:

Har selv erfaring fra en 4 hk FM. Den sotet også litt. Mener å huske vi gikk opp en tennplugg (litt varmere) og kjørte konsekvent på høy tenning på magneten. Vi sjekket også, og slipte ventilsetene. Det ble bedre, men den sotet litt uansett. Forutsetter i det bildet at du har riktig kompresjon og bruker riktig olje med rett nivå.

Hadde en 2sylindret fm før, og denne sotet på den bakerste pluggen. Endte opp med å la det være, da det ikke gav meg noe problemer. Hadde en ukes ferietur med denne snekka uten et feilslag. I mitt tilfelle var motoren litt for stor for båten, så jeg kjørte stort sett alltid med middels pådrag, prøvde å justere litt inn på skruen i forhold til dette, men var redd for å få for mager blanding.
Du kan prøve å justere den til å gå litt magrere, men det er bedre at den soter enn at den går for magert.

Vil tro litt fortenning er riktig. Disse motorene er jo fra en annen tid, med annet oktantall på bensinen også. Vil tro at på en motor som er oppgitt med 1 til 2 grader fortenning, bør ha 2. Kanskje 3. Da vil en brenne drivstoffet mer fullstendig, ved litt høyere forbrenningstemperatur. Det vil også gi renere plugger. 

Jeg ville begynt med det letteste først og det er å sjekke om det er montert korrekt plugg.
Hvis ja hadde jeg ikke brydd meg om svart fargen på pluggen med mindre sot laget bygde seg opp slik at pluggen begynner å jukse.
Tror det skal litt til å få en slik motor til å forbrenne så perfekt at pluggene blir gyldne i fargen.

Som nevnt over her, sjekk varmeverdien på pluggene du har mot det som er originalt. Om det ikke er satt inn herdet ventilseter i den anbefaler blytilsetning. Dagens bensin har minimum 10% etanol så ofte må det dyses opp, noe du tydeligvis ikke trenger ut i fra hva du skriver. Oktanbooster kan også bidra positivt om du ikke bruker 98/99 oktan. Husk at disse ble konstruert da det fantes hærlig blyfet bensin med ærlig oktantall.

Sjekk også gnisten, er den blå og sterk? 

Om ingen av de forslagene du allerede har fått, virker, kan du forsøke å stille litt på "tomgangsdysa" eller "luftskruen" som noen kaller den. Den kan være skrudd for langt inn, eller være tett. I så fall vil motoren sote. Den stilles mens motoren går på tomgang, uten belastning. Den innstillingen der tomgangsturtallet er høyest, er korrekt. Fullfartsdyse stilles på max hastighet med belastning. Utgangsposisjonen for begge dyser er ca. halvannen omdreining ut fra helt innskrudd posisjon.

Heisann alle sammen! Takk for tilbakemeldinger, enn dog jeg har sporløst forsvunnet noen dager. 

Jeg har fått låne en Dellorto av svigerfar som har vært tilpasset hans FM L5, og etter å ha kuttet litt av bensinrøret for lettere tilførsel har motoren gått som ei klokke uten noen problemer siden lørdag!

Ingen sotproblemer, motoren kjøler/varmer fint. Eksosen er helt hvit av damp.

Har fått låne denne frem til i morgen og skal prøve en siste rens og et pakningsskifte på min Solex, men dersom problemet vedvarer må jeg se meg om etter en ny erstatningsforgasser. 

Takk igjen for alle svar. Nå skal vi kose oss ut sommeren i disse rolige kanalene i Telemark. 

IMG_20190714_210025.jpg

3 hours ago, S/Y Vega said:

Så bra det ordnet seg. Ser ut som en skikkelig perle av en båt du har fått deg, har du flere bilder av skuten? :)

Ja, det var ålreit at det gikk an å spore opp hvor feilen kom fra! 

Skal legge ut noen bilder. Den har fått mye kjærlighet de siste 20 årene, innvendig er det fortsatt litt arbeid som gjenstår men skrog og motor er ellers veldig godt, og det var viktigst for meg. 

Hun er litt høy og slank, sliter i voldsom sjø og vind uten noe ballast, men her oppe i rolig farvann trives hun veldig godt så langt. 

IMG_20190625_181203.jpg

IMG_20190715_130607.jpg

IMG_20190714_162336.jpg

IMG_20190625_181444.jpg

IMG_20190625_181100.jpg

I dag har jeg testet Solexen etter en skikkelig rens og med nye pakninger. Det trengtes, utspylet var helt svart av skitt og grums. 

Samtidig lot jeg merke til at hun lå veldig rart i vannet og jeg kunne til min store skrekk finne vann opptil toppen av spantene foran i kabinen. Lenset ca 60l for hånd og staket opp den ene spanten som hadde tettet seg, nå får pumpene jobbet med vannet men jeg har oppdaget at hun tar inn dette vannet på styrbord side, i området rundt fjerde spant fra toppen av skroget. Det ser akkurat ut som når det ikke er trutnet skikkelig, men hun har jo ligget utpå i tre uker. 

Skal prøve å maure området rundt inntaket, og kjøpe ei ekstra lensepumpe og følge godt med. Det finnes ei gammel kran jeg kan henge i dersom situasjonen forverrer seg også. Men jeg må nok gi skroget litt kjærlighet innvendig når høsten nærmer seg, ser jeg 

IMG_20190716_213703.jpg

Det har nok røket en søm her vil jeg tro. Jeg ville ikke ha mauret,   da risikerer du å ikke få den tett senere.  Få den opp ogjennom fiks lekkasjen  korrekt med en gang!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
21 hours ago, index said:

Det har nok røket en søm her vil jeg tro. Jeg ville ikke ha mauret,   da risikerer du å ikke få den tett senere.  Få den opp ogjennom fiks lekkasjen  korrekt med en gang!

Jeg håper ikke det, men du kan selvsagt ha rett. 

Da jeg kom ned i dag hadde det derimot tettet igjen av seg selv. Gikk aldri til med noe, håper det holder tett ut sesongen men jeg skal definitivt gå over dette når den skal opp, forhåpentligvis ikke før til høsten. 

• 4 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...