Palarne Startet 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2019 Tenkte å kjøre båten på egen kjøl til hytta i ferien i stedet for å frakte den på henger. Men trenger også båten til junior med. Er det noen som har erfaring med å dra en slepejolle etter en skjærgårdsjeep? båtene er en buster magnum, slepet er en river 290. Avstand er 40 nm, og skal over sletta mellom Stord og Haugesund. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Det ser ut som om du får et greit værvindu nå, så det burde vel gå greit. Det var litt dønninger på vestsiden av Karmøy i går, men regner med det roer seg enda mer ned i dag og dagene fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 (redigert) Burde være greit. Du må bare ha motorstyrke nok på skjærgårdsjeepen til at den jobber greit. (Har med propellstørrelse å gjøre også.) Jeg har i få tilfeller dratt en Pioner 8 mini bak fiskebåten min (planende 16") med 60 hk. Men da bare 1-3nm, og da jobber motoren ganske tungt i starten. Men det blir litt som å dra tube. Lett etter at den er i plan. Jeg liker best å lage en V bak båten med flytetau, så tau til slepejolla. Da slipper man rykk og napp som drar skjærgårdsjeepen ut av kurs. Hvis jeg skulle dratt 40nm og med mulige bølger så hadde jeg nok hatt rykkavlastere på slepet også. Jeg kjenner ikke Sletta så den vil jeg ikke uttale meg om. Redigert 10.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Solseng Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Er ute på vestsiden. Betydelig roligere I dag. Perfekte forhold til å krysse Sletta vil jeg tro. Her et ferskt bilde med Føynå I bakgrunn: Sitér dette innlegget Link to post
Palarne Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Supert. Takk for tilbakemelding. ? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Følg med på temperaturmåleren, brukte RIB’ en til å slepe seilbåt på sakte fart, da fikk den ikke nok kjølevann. Tung belastning på lavt turtall... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 (redigert) Jeg dro med meg denne weslingen ca 15nm i 25knop, null problem :) problemene kom når man passerte 30 og 40knop (Trur faktisk vi taua den fortere enn de 40.4 den gjør med motor, i noen sekunder). 25 så lå den fint :) Slepebåten er en Nordkapp 605 med 200etec (aldri stol på dekselet på en etec, tilogmed 40'n min juger) Redigert 10.Juli.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Palarne Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Slepet gikk smertefritt i 25 knop så lenge det var sikt. Over sletta var det ikke særlig stas. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Uffda. Tåke er ikke gøy. Regner med du tok turen i går. Da lå tåken tykk her på vest-Karmøy også. Vel, ser ut som du kom deg over. I morgen/de neste dagene er det nord-nordvestlig kuling, og da er Sletta nokså no-go for mindre båter. Dønningene henger også igjen etter at vinden løyer, så jeg tipper det er godt å ha unnagjort transportetappen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.