R.O Startet 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2019 7kr/m - godt nok? https://www.norsk-fletteri.no/tau-og-liner/3-slaatt-tau/danline-3-slaatt-flytetau-kveil-110m Eller må man gi 40kr/m som det koster i båtbutikkene rundt omkring...? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Ja du må aldri kjøpe danline noe annet sted enn bøterier / større sjapper. Da blir du flådd! Okmarine, klappteina osv har billige kveiler. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Sikkert ok, men det der er teinetau. Ikke den kvaliteten du vil ha til fortøyning osv. kanskje. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Timmeeh Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Har vært diskutert på div grupper på face dette her med kvalitetsforskjell på danline. Noen produsenter har resirkulerte fibre og noen har jomfrufibre som de ble omtalt som. Jeg har kveil danline til fortøyning. Den er jo noe overdimensjonert, så uansett kvalitet så holder det i massevis. Det koster også en brøkdel av prisen på fortøyningstau man får kjøpt ellers. Men jeg vet ikke hva TS skal bruke det til? Det jeg har merket med de forskjellige danline jeg har kjøpt til fiske i det siste, er forskjellen i hvor stramt det er tvinnet. Noen er litt slappere enn andre og kveiler seg litt dårligere kanskje. Tok også lengre tid før det ble medgjørlig (gammelkveilen ble utjevnet hvis dere skjønner). Holdbarhet vet jeg ikke da de er bare et par år gamle. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Er på jakt etter forøyningstsu. Er litt ymse ombord i dag, ulike farger, lengder, tykkelse og kvalitet. Tenkte å få litt system, x antall 6m, 2-3stk 12m osv.. Men til 40kr meteren blir det litt penger...også vil jeg ha flyttetau for å unngå mere tau i propellen... Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Kan ikke uttale meg om kvalitetsforskjeller, men jeg tror det er marginalt. Er ihvertfall ingen tvil hva jeg kjøper når jeg skal fortøye båten. Blir en ny kveil hvis jeg går tom ? De pleier å oppgi bruddstyrke. Har sett fra 1200-1360kg på et 8mm tau. Så om det er forskjell i kvalitet eller om produsenten skryter på seg litt er vanskelig å si. Uansett så er det jo bare å forholde seg til hva som blir oppgitt og handle dimensjon etter det. Oppdrettsanlegg fortøyes jo med danline blant annet (mye større dim selvfølgelig), og de leveres jo typisk fra bøteri og større aktører. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Har du vurdert Biltema sitt PP Multifilamentstau ? Dette flyterer, er rimelig og er ikke så stivt og glatt som Danline tau. Dette tauet har en del lavere bruddstyrke en Danline men antar at det har mindre betydning når det gjelder fortøyningstau som brukes når man er på tur. Jeg har brukt 24 mm Danline tau til fortøyning av flytebrygge og i den forbindelsen brukt en del tynnere Danline til midlertidige stropper mm. Basert på min erfaringer med dette så vil jeg ikke anbefale Danline til fortøyningsliner ombord. Jeg bruker polyester fortøyningsliner i mine båter, noe treslått som jeg har spleiset selv og noe flettet som er kjøpt med ferdige løkker. Til slepetau på jollen bruker jeg PP multifilamentstau (ikke Biltema) som flyter. Hvis du vurderer å prøve Danline kan det være en ide å teste dette med ett eller to tau først før du skifter ut alt tauverket til denne typen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.