Jump to content

Batteri, ryker, ble varmt. Er laderen gåen

Nautofilen

Recommended Posts

Hei,

Kjøpte en strøken, godt utstyr seilbåt 30 fot. La til kai første natten i Moss på vei nordover, luktet vondt og ble varmt i dørken. Det ene forbruksbatteriet var veldig varmt og det røyk fra det. Koblet det fra umiddelbart da det nok var knallgass derfra og batteriet er gåent.  Skal kjøpe to nye forbruksbatterier nå. Det er to stk som er koblet sammen. Holder det med 115 A?

Båten hadde lagt i boblehavn med landstrøm på i hele vinter og tror derfor at batteriet er " kokt" pga det, har vært Wallas varme med timer ombord. Så slo det meg, kan det være laderen som er gåen tro?

Kan være laderen som har tatt for hardt i - har opplevd det en gang (ga ut 18 Volt!). Dobbeltsjekk den. Kan også være at batteriet feilet på annen måte. Hvis det luktet vondt kan det ha vært hydrogensulfid. Det er en giftig gass. Knallgass er, så vidt meg bekjent, luktløs.

Redigert av Comforthe (see edit history)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Sant, jeg er faktisk usikker på hvilken lader det er der, ikke ombord nå, men om denne er en "uintelligent" en så hart den nok bare ladet og lacdeet til batteriet konket som du sier. 

Imidlertid er jeg engstelig for om det er en " intelligent" lader med feil, så kan den kanske ødelegge de nye batteriene? 

Vel vel. Takk for svar :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...