Nautofilen Startet 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2019 Hei, Kjøpte en strøken, godt utstyr seilbåt 30 fot. La til kai første natten i Moss på vei nordover, luktet vondt og ble varmt i dørken. Det ene forbruksbatteriet var veldig varmt og det røyk fra det. Koblet det fra umiddelbart da det nok var knallgass derfra og batteriet er gåent. Skal kjøpe to nye forbruksbatterier nå. Det er to stk som er koblet sammen. Holder det med 115 A? Båten hadde lagt i boblehavn med landstrøm på i hele vinter og tror derfor at batteriet er " kokt" pga det, har vært Wallas varme med timer ombord. Så slo det meg, kan det være laderen som er gåen tro? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Nå trekker du telepatien litt langt her! Vanligvis, når lader konker, slutter den å lade. Andre ladere er uintelligente. De lader til batteriet konker. Du bør i det minste informere om laderen du har om bord. Batterier konker før eller senere uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 (redigert) Kan være laderen som har tatt for hardt i - har opplevd det en gang (ga ut 18 Volt!). Dobbeltsjekk den. Kan også være at batteriet feilet på annen måte. Hvis det luktet vondt kan det ha vært hydrogensulfid. Det er en giftig gass. Knallgass er, så vidt meg bekjent, luktløs. Redigert 10.Juli.2019 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Nautofilen Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Sant, jeg er faktisk usikker på hvilken lader det er der, ikke ombord nå, men om denne er en "uintelligent" en så hart den nok bare ladet og lacdeet til batteriet konket som du sier. Imidlertid er jeg engstelig for om det er en " intelligent" lader med feil, så kan den kanske ødelegge de nye batteriene? Vel vel. Takk for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Det svakeste leddet røk så laderen er nok "ok" men det ene batteriet tok kvelden sjekk når du har fått i nytt batteri hva voltmeter sier når du lader det gir mye greiere svar å forholde seg til ;-) Lykke til med ny båt Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Nautofilen Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Tusen takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.