Jump to content

Turteller virker ikke. Yamaha 1995 85hk 2takt. Er regulator/ likeretter defekt?


Double Weber

Recommended Posts

Jeg har en Yamaha 85hk som jeg ikke får turteller til å virke. Har prøvd med to forskjellige turtellere koplet på dashbordet, ohmet kabler frem til motor og finner ingen feil der. Ingen av turtellerene virker.
Jeg følger den grønne lederen tilbake til motoren og ender opp i regulatoren/likeretteren. Prøver å kople turtellerene direkte der, med alle de forskjellige «poler innstillingene» på turtelleren. Heller ikke no resultat.
Slår opp i manualen og finner hva jeg må måle på for å feilsøke.
Etter måling får jeg ganske tydelige resultater.
Når kablene fra spolen er koplet på regulatoren/likeretteren får jeg målinger som er for lave. Rundt 2V
Når kablene fra spolen er «fri» måler jeg over 150V
 

Kan noen der ute hjelpe meg å stille diagnose? Jeg har mine tanker, men ønsker å sparre med dere ???

Jeg har videoer av div målinger, men får ikke lagt de ut...

3505DF68-C742-427C-8837-5FB2A74F4258.jpeg

1AFC5E99-75F8-4E1D-9AB4-22BEA1DBA4D4.jpeg

9921CECE-746E-45A3-97FF-C4C6B392705B.jpeg

3E0A4672-DA6F-49DC-9D78-720520E8D266.jpeg

89A1C328-B29A-4136-A430-5D97E3AD9AA4.jpeg

7270B92A-4EB1-43FD-8CED-835C9FB23FF9.jpeg

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

prøvde å kikke i egne manualer, men ble ikke stort klokere.  Har en yamaha pdf , men der er ikke 85 AET med, den viser andre verdier igjen. 
Har også en Clymer manual, den viser ikke spec for spenningen ut fra lightning coil

 

Double Weber skrev for 1 time siden:

Når kablene fra spolen er koplet på regulatoren/likeretteren får jeg målinger som er for lave. Rundt 2V

 

da tenker jeg regulator...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Målte AC rett på spole som kunne minne om riktige verdier. Målte AC på spole påkoblet regulator/likeretter og da var verdiene lave. Målte også DC på likeretter siden med batteriet påkoblet og da var også spenningen for lav. Målte på batteriet med lading på og fikk 12,4V
Ut i fra dette velger jeg å skaffe til veie en annen regulator/likeretter og teste med den ??

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...