Jump to content

Trenger ny termostat til Md21b

Vegard.Eriksen

Recommended Posts

Har du testet om den gamle termostaten faktisk er defekt? (Legge den i en kasserolle, varme opp og se om/når den åpner.)

Ellers om hvorvidt en uoriginal termostat vil gjøre jobben, det vil jo avhenge av at funksjonen er den samme, også vil det jo komme an på om den fysiske utformingen er tilstrekkelig lik til at det blir "tett", dvs at gjennomstrømningen skjer på riktig måte.

Med mindre det er noen her på forumet som har prøvd dette i praksis så skal det vel godt gjøres å vite noe sikkert om svaret.  

Termostat til Peugot 504D (samme motor) passet, men den er for lengst ute av sortimentet hos Biltema. Den var på 80 grader, men VP av ukjent grunn benyttet 71. (Motoren fungerer minst like godt med 80-graders termostat)

"original" VP:  Calorstat V6285-71.

Finner du en som passer hos Biltema så post delenummeret, flere som har spurt om dette.

Jeg hadde motor som kokte og var ganske sikker på at "det var noe med termostaten".

Etter å ha skrudd fra hverandre og "kokt" termostaten så fant jeg ut at den fungerte helt OK.

Der i mot så fant jeg en tilstopping i en slange som gikk inn i til termostathuset. Renset opp denne. Det var også en tilstopping i sjøvannssiden på inntaket på eksosbendet. Trodde jeg hadde en "defekt motor" med behov for en kjempe kostbar reparasjon, men etter en reparasjon på kr 0,- og opprensking av de to tilstoppingene så var motoren som ny.

Det tok en del arbeidstimer å finne ut hvordan man skulle feilsøke og finne ut av hvordan alle tingene fungerte, men når man fant ut av det, så var selve reparasjonen egentlig bare en bagatell.

Ellers så er det vel litt viktig å vite om man skal ha en 70 grader til sjøvannskjøling eller en 80 grader til ferskvannskjøling. Får man liv i den gamle og bruker den, så blir jo antallet grader korrekt. 

Jeg "snakker" ellers ut i fra VP 2003 som den motoren som jeg jobbet/jobber på.

Redigert av Arne2 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...