Vegard.Eriksen Startet 10.Juli.2019 Del på Facebook Startet 10.Juli.2019 Hei, noen som vet hvor man kan få tak i et ny termostat til Volvo penta Md21b Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Her feks. https://www.maritim.no/orbitrade-thermostat-kit-10 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Vegard.Eriksen Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Takk for svar men denne er dessverre ikke på lager, så jeg lurer jo mest på om det går bra og bruke for eksempel er 80 graders termostat fra Biltema Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Har du testet om den gamle termostaten faktisk er defekt? (Legge den i en kasserolle, varme opp og se om/når den åpner.) Ellers om hvorvidt en uoriginal termostat vil gjøre jobben, det vil jo avhenge av at funksjonen er den samme, også vil det jo komme an på om den fysiske utformingen er tilstrekkelig lik til at det blir "tett", dvs at gjennomstrømningen skjer på riktig måte. Med mindre det er noen her på forumet som har prøvd dette i praksis så skal det vel godt gjøres å vite noe sikkert om svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Termostat til Peugot 504D (samme motor) passet, men den er for lengst ute av sortimentet hos Biltema. Den var på 80 grader, men VP av ukjent grunn benyttet 71. (Motoren fungerer minst like godt med 80-graders termostat) "original" VP: Calorstat V6285-71. Finner du en som passer hos Biltema så post delenummeret, flere som har spurt om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Vegard.Eriksen Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Det skal jeg gjøre takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Hei du. Mulig jeg har termostat liggende på hemsen. Send meg en internmld. Akkurat komme til Balchik, Bulgaria. Har en varmeveksler liggende der også...på hemsen. Også noen kamakslinger... Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 1 hour ago, Ingar said: 80 grader, men VP av ukjent grunn benyttet 71 Forstår det slik at 80 grader termostater er vanlige på ferskvannskjølte motorer mens ca 70 grader benyttes på sjøvannskjølte motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Disse har 71C på lager: https://www.eurofritid.no/deler-til-innenbords/volvo-penta-diesel/kjoling/termostater/termostatsett-71-875785 Men støtter det å "koke" den du har for å sjekke den. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Arne2 Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 (redigert) Jeg hadde motor som kokte og var ganske sikker på at "det var noe med termostaten". Etter å ha skrudd fra hverandre og "kokt" termostaten så fant jeg ut at den fungerte helt OK. Der i mot så fant jeg en tilstopping i en slange som gikk inn i til termostathuset. Renset opp denne. Det var også en tilstopping i sjøvannssiden på inntaket på eksosbendet. Trodde jeg hadde en "defekt motor" med behov for en kjempe kostbar reparasjon, men etter en reparasjon på kr 0,- og opprensking av de to tilstoppingene så var motoren som ny. Det tok en del arbeidstimer å finne ut hvordan man skulle feilsøke og finne ut av hvordan alle tingene fungerte, men når man fant ut av det, så var selve reparasjonen egentlig bare en bagatell. Ellers så er det vel litt viktig å vite om man skal ha en 70 grader til sjøvannskjøling eller en 80 grader til ferskvannskjøling. Får man liv i den gamle og bruker den, så blir jo antallet grader korrekt. Jeg "snakker" ellers ut i fra VP 2003 som den motoren som jeg jobbet/jobber på. Redigert 11.Juli.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vegard.Eriksen Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Takk for svar, jeg fang ut av i dag at termostaten var i orden, noen tips til hva som gjør at den blir så varm da, temperatur måleren var helt på rød. Sitér dette innlegget Link to post
Vegard.Eriksen Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Bør denne impelleren byttes for eksempel? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Har du tilgang til IR temperaturmåler? Da kan du få lest av riktig temperatur på motoren. Det kan jo være at instrumentet viser feil. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ingar Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Sjekk tilstanden ved inngangen på oljekjøler, kan tette seg. Selv om du har sjøvannsfilter kan blåskjell vokse etter filteret og døde skjell samler seg ved oljekjøler og hindrer vannstrømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Vegard.Eriksen skrev for 3 timer siden: Takk for svar, jeg fang ut av i dag at termostaten var i orden, noen tips til hva som gjør at den blir så varm da, temperatur måleren var helt på rød. Har du nylig skiftet kjøleveske? Luft i systemet kan lage "mye moro" Sitér dette innlegget Link to post
Vegard.Eriksen Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Hei, jeg fikset problemet det visste seg at termostaten ikke fikk lufting Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 (redigert) Så bra! Hva mener du med "fikk lufting"? Redigert 11.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Vegard.Eriksen Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Det er et luftrør fra ferskvannstanken til termostat huset som var tett Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.