2new Startet 11.Juli.2019 Del på Facebook Startet 11.Juli.2019 Jeg har en Oceanmaster 605 med en Suzuki 140 HK, begge fra 2006. På maks gass, så får jeg kun 4400 rpm og ca 27 knop med en person ombord og full tank. Har sett på finn.no at andre tilsvarende båter som gjør ca 35-36 knop med denne motoren. Propellen jeg har er i aluminium 3x14x21 og jeg har fått tips om at jeg har feil propell. Men vet ikke hvor/hvordan jeg skal begynne å søke i jungelen av propeller. Produsenter, typer, materiale, antall blader, størrelse, stigning, grader, rotasjon retning, osv, osv.... Hva slags propell anbefaler dere / passer denne båten/motoren? Gjerne linker/pris ?. Sitér dette innlegget -- Mvh 2new Link to post
Solseng Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Da mangler du en god del knop og turtall i forhold til det som er vanlig for båten/motoren. Propellen du har er jo litt slitt, men om det forklarer hele avviket er ganske usikkert. Uansett kunne det være en fordel med ny propell siden den har sett sine beste dager. I utgangspunktet er ikke propellen helt feil, men du kunne kanskje gått ned til 3x14x19 alupropell. Ville gjort det først for å se om ikke det får på plass fart og turtall. Er det fortsatt store avvik fra forventet fart, er det nok på tide med en overhaling av motor. https://www.marineshop.no/solas/116158/solas-amita-3--13-9-x-19-su-r-propell-alu--3-bl--m-hub--høyre Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Hvis din motor har en utveksling på 1:2,38 så er propellen ikke feil, men burde gi en toppfart på ca 35-36 knop v/5500 rpm, 10% slipp. Bytter du til 19 tommer stignig får du ca samme fart ved 6000 rpm, 10% slipp. Jeg ville kjøpt suzuki aluminiums propell, hvis ikke du er veldig interresert i propell. Du kan kanskje få 1-2 knop høyere fart med stålpropell, men det er ingen garantier. Da må du prøve å finne ut hvilken propeller som passer din båt og motor.... Kjører du mye med 1 eller 2 i båten ville jeg kjøpt 21", med ofte mye last ville jeg satset på 19". Du mangler 8-9 knop og propellen ser ut til å trenge fornyelse, men at du mangler 8-9 knop på grunn av den tror jeg ikke, med mindre propellen ser mye verre ut en bildet viser. Bruker du powertrimen på motor aktivt? På de båtene jeg har hatt har det vært 5-7 knop forskjell fra innerst til ideelt..... Lenge siden motor har hatt service? Går den på alle sylindre? Er det nye bensinfiltre? Går gasskabel til fullt anslag? Jeg ville startet med det billige først, og ring gjerne til de på finn for å høre hvilken propell de har på, hvis det ikke finnes forhandler som kan hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.