Jump to content

sigural


hschrde

Recommended Posts

Er det noen av dere som har brukt sigural på båt? Lurer på om det kan være et rimelig alternativ feks til dekk og sånt.. Den er jo to-komponent, så det skulle vel sitte bra?

 

Synes ofte det virker som om ting til båt er priset kunstig høyt, husker at vanlig oljemaling ispedd litt linolje holdt seg like godt på første båten min som alt annet...

 

Sparer gjerne noen kroner på dette, det er nok flater å rekke over i løpet av høsten på Hankøfjord!

Link to post
Share on other sites

Sigural er en vanntynnet epoxy maling, spesiallaget for mur og betong. Hva er dekket ditt av og hva er det behandlet med tidligere. Les på side 2 på databladet:

Sigural, tekniske data.

På underlag som er behandlet med en olje eller alkydmaling (les: oljemaling) kan en forsåpning oppstå. Dvs at siguralen ikke fester seg bare koker bort. Noe jeg regner med du ikke ønsker.

Hva er dekket ditt av og hva er det behandlet med tidligere? Kan komme med en anbefaling dersom du ønsker.

Link to post
Share on other sites

Er faktisk ikke helt sikker hva dekket er laget av! Regner jo med at det er glassfiber underst, men det er noe sementaktig som delvis har skallet av over. Kan tenke meg at det er brukt tokomponent fra før, men er jo ikke sikker...

 

Er nok smart å teste litt først uansett!

 

Slik som det er nå, er jo dekk og tak helt tett - så strengt tatt trenger jeg ikke mer enn en kosmetisk jobb i denne omgang. Men det er sikkert en god ide å bruke noe liknende det som er brukt som underlag før rundt innfestninger og slikt... Og nok en gang, helst ikke altfor dyrt!

 

Tar gjerne imot tips!

Link to post
Share on other sites

Til større båter hvor det ikke er rent glassfiberdekk, men stål, sementbasert eler lignende, selger vi enten 1-komponent maling hvor dette er benyttet før, Pilot II (eller Shipolin). To-komponent systemer er enten HardTop eller Penguard. Dette er alle malinger som blir blanke, slik at de som ikke ønkser fult så glatte underlag strør som regel sand i våt maling, lar denne tørke og børster vekk, lar dette være dersom dette er ønsket grovhet, noen legger et tynt strøk over. Malingene jeg referer til er fra skips/industri delen til Jotun og levers i 5 ltr (4+1 for 2-komp) embalasje, jeg jobber på Fargerike Tromsø, hvor vi selger både vanlig konsument produkter Penguin serien og skips-/industrimalingene. HardTop i 5 ltr embalasje blir mye rimeligere enn i 0,45 ltr bokser. Dersom du er usikker på hva som er brukt før MÅ du gjøre en test/oppstrøk på ett lite felt, før du setter igang med hele dekket. På rene glassfiberdekk velger de fleste å bruke Topcoat, da Topcpat blir matt - mange strør også her sand i.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...