Jump to content

Hjelp ved kjøp av Biam 800 med MB-240 motor

Markussen

Recommended Posts

Hei,

Etter leting lang og lenge har jeg funnet en snekke som jeg liker veldig godt. Etter som jeg har forstått det så er det motoren som er det du ska se nøye etter, kan noen ta en titt på denne anonsen og fortelle meg hva som er pluss og minus? Har ikke peiling, og kunne vært godt med noen tips fra erfarne folk :)

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=151132573

Takk for svar på forhånd!

Mercedes er den eneste motoren som aldri gav oss noen form for trøbbel. Ofte er det også ok å få tak i deler til dem. Både originalt og uoriginalt. Motorrommet ser godt ut til å være på bilde. 

Syrefaste tanker er mye verdt. Mindre trøbbel med dem enn alu som er mer vanlig.

Båten ellers ser godt holdt ut.

Hvis det er drømmebåten så er det bare å reise og se på den. Det å være der og teste, kjenne og se båten selv er gull verdt. Ta den på i alle fall en halvtimes tur der du ligger i "rask" marsjfart i mer enn 15 minutter. Følg med på temperaturen og sjekk at den holder seg stabilt og ikke stiger og stiger. 

Spørsmål som er ok å vite svaret på:

Hva slags marinisering er montert på motoren? (Merke/ type)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Generelt grei motor. Egentlig meget fin. Men sjekk opp mariniseringen. Jeg mener at også denne motoren justerer dieselpumpen etter undertrykket oppstrøms 'gasspjeldet' i innsugsmanifolden. På denne motoren er det ikke montert luftfilter, ser det ut for. Et oljedamprør er med en svanehals lagt inn i innsuget. Ikke at luftfilter i seg selv er avgjørende, men mangel på dette området kan gi feil trykkbalanse i motoren. I tillegg til at diesepumpen kan reagere med å gi for mye diesel i forhold til luftmengde. Hvis mitt inntrykk er korrekt, er dette litt i overkant hobbymekking. Du bør gå over motorinstallasjonen med kritisk blikk. Det er ikke nok med en kort prøvetur. 

Det opplegget rundt luftinntaket så litt "snodig" ut ja. Hva er grunnen til denne "modden"? Kan det være at den blåser litt vel mye ut av toppen og at denne løsningen er for å "kompensere" det? Med andre ord: En motor med litt for mange driftstimer?

Nåværende eier bør vel spørres litt omkring løsningen med det utmonterte luftfilteret og hvorfor denne løsningen er valgt.

Det kan jo være at det finnes en god forklaring. Båten er jo kjempefin.

Redigert av Arne2 (see edit history)

Alle moderne motorer har veivhusventilasjon til innsug (PCV). Poenget er at dette ikke er slik Merchedes har konstruert det. Blant annet har mange motorer kondensering av oljedampen slik at olje renner tilbake til bunnpannen. Om det er slik hobbysnekring en plass, kan det hende det er mer snodigheter rundt installasjonen. Noe trådstarter bør vite mest mulig om før penger skifter eier. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...