Jump to content

Morken kalesje


FENRIKSEN

Recommended Posts

Har planer om å fikse kalesjen til vinteren. Glidelåssømmene er meget dårlige (det er tråden som ryker), og nederste del av kalesjen, der "hullfestene" går er småmorken. Har noen spørsmål:

 

1. Hva slags tråd bør benyttes ved ny søm, og hvor selges dette?

2. Hva anbefales som impregnering av kalesjen, slik at forfallet stanser (og reverseres??) Det finnes så mange merker på markedet ...

3. Kan det være en løsning å sy en dobbelbrettet "forsterkningskant" av duk (seilduk) langs kantene og sette inn skikkelige maljer, eller er dette i praksis en vanskelig jobb. Utseende betyr ikke så mye, bare det er tett og solid.

 

Eller er det lurt å tømme lommeboken og kjøpe ny? Hvem er ok på pris på dette i Hordaland?

 

jan

Link to post
Share on other sites

Vil anbefale deg å sjekke pris på ny kalesje før du starter opp med for mye "flikking" på den gamle. Får inntrykk av at den har sett sine beste dager og de reparasjoner du antyder vil nok koste en del kroner. Det vil til slutt bli en avveining hva som lønner seg - reparere eller kjøpe nytt. Ingen ting varer evig og jeg har ingen tro på at det lar seg gjøre å reversere utviklingen - desverre.

 

Velger du ny kalesje, vil jeg anbefale Jens Sagen AS i Kristiansand. Disse har maler fra en rekke forskjellige båter. Dersom de har maler til din båt, vil du få en sikker forhåndspris - og en kalesje som passer 100%

Link to post
Share on other sites

1. Som regel en bomulsstråd, men du trenger spesiell symaskin eller en salmakernål for å sy i det tjukke stoffet.

 

2. Mange mener at silikonbaserte midler ødelegger mye, bla. løser opp sømmene. Jens sagen har et bra middel ellers har biltema ett som er voksbasert, gode erfaringer med det her på forumet.

 

3. Sikker :smiley: må prøves i praksis.

 

Båten din er jo ganske vanlig så de fleste kalesjemakere sitter nok inne med maler, du kan bare sende den gamle kalesjen i posten så syr de ny etter målene. Da sparer du endel penger siden de ikke må ut og måle opp båten din. Vil tro at du kan velge hvilkensomhelst kalesjemaker i landet.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Tråden som brukes til kalesjer er litt spesiell, med nylon innerst for styrken og bomull ytterst for at den skal kunne svelle ut og tette hullene ved regnvær slik at sømmene ikke lekker. Dette blir for kraftig kost for en vanlig symaskin, så med mindre du har en skomakermaskin eller lignede hjemme så foreslår jeg at du heller leverer den inn for reparasjon.

 

Jeg leverte inn kalesja til den forrige båten til Eteka i Sveio for rep. etter en høststorm i fjor som flerret opp samtlige glidelåser. De skiftet ett vindu, seks glidelåser, forsterket nederkanten med en strimmel på 7-8 cm bredde samt skiftet den hvite kanten rundt hele kalesja og hjertelappene som skal inn på festene. Tror jeg betalte ca. 2100,- for hele denne operasjonen.

 

De lager også nye kalesjer etter mål til en fornuftig pris om det skulle være aktuelt. Men da må de få ta mål av båten først, samt foreta den siste tilpassingen av kalesjen på båten. Spurte en gang om de kunne ta mål av den gamle. men det var ikke aktuelt!

 

Har også kjøpt impregnering hos Eteka, Seilmakerens, og er godt fornøyd med den. Men om det var fornuftig å legge ut såpass mye på en gammel slitt kalesje, se det er vel en annen sak. Den var såpass slitt i duken at den uansett ikke ble hverken tett eller vakker. Men der og da var det viktigst å få båten tett igjen før vinteren. Og siden jeg solgte båten igjen et halvt år etterpå, så ble det vel det økonomisk sett beste alternativet likevel.

 

Så du må nesten vurdere selv om resultatet blir til å leve med, eller om du like godt kan hoppe i det og bestille ny kalesje. Du klarer uansett ikke å snu utviklingen, kun bremse forfallet litt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...