Jump to content

Noen erfaringer med Yamaha 420 STI? (dieselmotor)


Einar K

Recommended Posts

Jeg vurderer en båt med en Yamaha dieselmotor; 420 STI - 247 hk, og lurer på om noen har erfaring/kjennskap til styrker og eller svakheter på disse motorene.

 

Motoren jeg ser på er fra 1994.

Hva kan en forvente av levetid på en slik motor og drev, og hva er det viktig å være obs på?

 

Takk for alle relevante svar!

 

Einar

Redigert av Einar K (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det nok ikke så mange her i Norge som har bred erfaring med Yamaha Diesel motorer. De aller fleste som jeg kjenner til er bygget på Toyota blokk og marinisert av Yamaha. Disse motorene har i allefall så langt jeg kjenner til en meget godt rykte. Noe av årsaken til at de ikke blir solgt i noe stort omfang er nok prisen, de koster skjorta og halve kongeriket i innkjøp. Jeg kikket på Yamaha når jeg bodde i utlandet, men de kostet det doble av de grønnmalte fra søta bror.

 

Det eneste ankepunktet som jeg kan se er tilgangen til deler, deler til selve motoren kan sikkert leveres av Toyota, men resten av deler som man kan trenge kan vel koste litt...

 

Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med slike motorer....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er nok en vanlig renslig Toyota 4,2 diesel. Så det er høy kvalitet. Mener det er den samme som Yanmar og Nanni nå tar ut 300 hl. fra.

 

Eneste mulig negative er at den muligens har registerreim. Rust på drivhjulene, sjøvann eller annet på reimen og katastrofen nærmer seg. Dette ifølge en ihuga VP-mann jeg snakket med nylig, så ta det med en klype LSD.

 

Bare Yamaha er Yamaha, og bare Yamaha er best, så løp og kjøp. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...