Jump to content

Mercruiser Bravo 2X, ulyd ved sving/tilt.


LarsSO

Recommended Posts

Hei

 

Tror jeg har ett drevprobem, og begynner å blir fri for feilkilder.

 

Har hatt båten i 3 år, og innbiller meg at lyden bestandig har vært der, men i senere tid blitt værre.

Har selv kjørt drevet i ca 200 timer, så ikke ubetydelig.

 

Det er litt plagsomt å må ha helt rett vinkel på sving/tilt for å unngå romling i drevet.

 

Har lest alt jeg finner av stoff på nett, her på baatplassen og andre engelske forum.

 

Det som er byttet UTEN at romlingen ble borte:

Transom, med lager belger osv. Overhalt kryss i drev (uten å åpne drev), ny motor. Opprettet etter alle kunstens regler.

 

Etter sist oljeskift på drevet var det noe spon i magneten.

 

Så altså spm. før jeg svir av maaaange båtpenger på nytt drev:

 

Kan intern feil i drevet gi romoing ved sving/tilt?

Link to post
MorganX skrev 51 minutter siden:

Har du tiltet motoren noe opp når det romler eller står det helt nedtiltet.. Bare for å utelukket at ikke drevet går for langt opp når du har det i gir for da romler det ved sving og tilt.

Tiltstopp skal være rett justert, har den faktisk litt mindre enn maks siden propell suger luft på maks tilt uansett.

 

Går fint ca midt i trimområdet. Finest litt på høyt drev.

 

Link to post

Byttet du kryss etter vann i belg?

Er originale kryss montert?

De kryss du har avbildet i forrige innlegg (Mai) ser ut som  har smørenippel. Det er ikke originalt på x drevet.

Romling/knurring i sving og tilt er som oftest relatert til slitespor i lagerbane etter nåler i krysset. Det kjennes nødvendigvis ikke når du beveger knuten for hånd.

Demontere kryss og visuell inspeksjon er nødvendig.

Mvh cmb

Link to post
cmb skrev 46 minutter siden:

Byttet du kryss etter vann i belg?

Er originale kryss montert?

De kryss du har avbildet i forrige innlegg (Mai) ser ut som  har smørenippel. Det er ikke originalt på x drevet.

Romling/knurring i sving og tilt er som oftest relatert til slitespor i lagerbane etter nåler i krysset. Det kjennes nødvendigvis ikke når du beveger knuten for hånd.

Demontere kryss og visuell inspeksjon er nødvendig.

Mvh cmb

 

Takk for svar.

 

De jeg byttet ble bestilt fra usa, etter mål. Ikke orginale, men passet inn. De jeg byttet var dårlige, med tydelige spor etter nålene. Mulig jeg prøver å ta opp ett kryss for å se.

 

De var forøverlig veldig trange å få av, så tanken har slått meg at noe ble skjevt under demontering. Men har ikke greid å måle noe skjevhet. Men det et veldig lite gods igjen grunnet stort hull til krysset.

 

NBF16 skrev for 5 timer siden:

Denne videoen beskriver godt oppretting av motoren. https://www.youtube.com/watch?v=86gUZXZYtWY

 

Husk at lageret kan beveges i lagerholderen. Du kan lese om det i denne artikkelen.

https://www.baylinerownersclub.org/forum/current-topics-gc6/technical-discussion-gc12/30766-motor-mounts-gctid389055

 

Den fin den videoen, har brukt den selv. Har en Hyundai motor i båten, og den var en spessiel motorkobling, type centaflex tror jeg. Den er altså ikke helt fast mot svinghjulet. Hyundai har ett eget opprettingsverktøy med ett ekstra steg i forrhold til mercruiser som går igjennom motorkoblingen og inn i svinghjulet.

 

9279-2505815.jpg

 

Link to post

Du svarer ikke om de ble byttet etter vann i belg.

Uorginale kryss har ikke manual vedlagt om hva du må gjøre ved skifte.

Kjøp original og blø litt mere kr, samtidig så får du bra veiledning og støtter forhandler av original del.

Til info så har originale kryss mange forskjellige låse halvdeler i forskjellige tykkelser slik at kryss halvdeler er sentrert i forhold til hverandre. Hvis du har hatt vann i belg, så er som oftest bane til simmering ødelagt.

Da er det rimligst å kjøpe komplett inngående yoke.

Mvh cmb

Link to post

Ble byttet etter vannintregning ja.

 

Merkeforhandler bytter kun komplett drivknute. Var ihvertfall det svaret jeg fikk når jeg spurte min. Og det kan godt være en grunn til at de kun skifter komplette drivknuter. Blandt annet at simmeringen blir byttet sammtidig. Men simmering er altså tett(enda)

 

Det krever litt spessialverktøy og kompetanse for å åpne drev som jeg ikke har. Så fant noen tråder her på BP hvor det hadde blitt byttet bare kryss, så tenkte å prøve det.

Derfor ble det bestilt de kryssene jeg fikk tak, og de var uorginale. Dette ble gjort da jeg ikke hadde veldig lyst til å bruke ca 15k, på ett gammelt drev.

Som er vell ca pris på ett knutebytte. 

 

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...