Jump to content

Hardcore polering

Peter-

Recommended Posts

Hej,

Vores båd er virkelig svær at polerer det tager for evigt med rubbing. Noget der har erfaring med autosol? Jeg har prøvet det lidt og det virker absolut bedere men går stadigvæk ekstremt langsomt...

Del gerne jeres erfaring med potentielt endnu kraftigere produkter... hvilke rotations hastigheder bruger I?

Kan man vaske med noget anti-oxidation agtigt først?

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)

DA maskin med store utsving er det som anbefales for virkelig god virkning. 

Du må ha rette padder. Partene har mye å si på godt resultat. 

Jeg hadde veldig god effekt av DA maskin med anbefalte padder og en polering med dyptgripende egenskaper. Båten er blitt blank. Snakker om 40 år gammel gelcoat.

Se poleringsvideoene til Bilpleiekongen på YouTube. Der viser de polering av en veldig matt blå gelcoat.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg har tidligere erfaring ned Autosol på en 3M pad og poleringsmaskin , men ikke DA. Det var mye vanskeligere å få godt resultat med en rent roterende poleringsmaskin. En DA maskin gjorde det mye lettere. 

Min erfaring: DA er veien å gå. 

Men husk å bytte padder ofte. Min erfaring er at paddene går varme dersom de blir for fulle av middel og avslipt gelcoat. Men hvis jeg tar en ny relativt ofte så går det bra. De vaskes for hånd eller i vaskemaskin etterpå.

Jeg anbefaler:

DA maskin

Gode padder, og mange.

Egnet middel (jeg fikk gode resultater med bare dyptvirkende polering. Trodde jeg måtte rubbe, men slapp det.)

Jobbet på flater ca 1x0,6 m2 om gangen. 4 erter med middel på pad. Fordelte dette rundt med laveste hastighet på pad. Deretter justert opp til maks turtall, og bevege maskin først opp og ned, så sideveis, så opp og ned, så sideveis. Sakte, men ikke så sakte at pad ble varm. Behøver ikke tenke på å brenne mønster eller slikt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ja, den vil gjøre jobben. Men en roterende er normalt raskere enn en DA-maskin. Roterende maskin, Rupes grønne puter og Meguiars Power Cut compund vil normalt rydde opp i en veldig oksidert skuteside raskt (og ja, dette er mye kraftigere saker enn autosol). Dersom det ikke fungerer, er det våtsliping som må til. Da er abralon padsene gode, men pass på å ta litt og litt. 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Peter- skrev 34 minutter siden:

Fantastisk, jeg køber produktet i morgen og får bytter min maskine til en DA i stedet...

Jeg ville spart pengene og kjøpt produkter med mye cut isteden.
Det er ingen god grunn for å bytte ut din poleringsmaskin med en DA maskin når jobben er  på matt gelcot.

Peter- skrev 34 minutter siden:

Er polerings svamp bedere end fiber hætte?

Fiber hette er low end and crap.
Bruk grove syntetiske poleringspadder.
Kan nevne at ull har mere cut men med din poleringsmaskin og grov polish er det fare for at kombinasjonen blir for grovt.

Og sist men ikke mest ...dritt i Autosol.
Gammeldags og jævlig å jobbe med og ikke er det noe særlig cut i den heller

PS. Mekonomen har Meguires produkter og Carwise poleringsmaskin hvis du absolut må ha en DA maskin.
Grunnen til jeg nevner det er at hvis du melder deg inn i kundeklubben så får du - 25% på første kjøp.(ubegrenset antal produkter)

Da kan du jo gjøre ett greit kjøp på det du trenger på ett sted.
Husk du må legge voks etter du har polert så du må kjøpe inn det i samme slengen.

Redigert av pipe (see edit history)

Tusinde takk for svar :)

Grunden til at jeg gerne vil have en DA maskine er at så kan jeg også bruge den på bilen + når jeg får en nyere båd om nogle år... 

Er maskinen fra Carwise værd de ekstra penge over Clas Ohlson..? 899 nok vs 1599(-25%). Det er 15cm vs 21 cm udsving og 125 vs 150 størrelse pad..

Mvh,

Peter

Peter- skrev for 13 timer siden:

Grunden til at jeg gerne vil have en DA maskine er at så kan jeg også bruge den på bilen + når jeg får en nyere båd om nogle år... 

Ja det er en god grunn.
Vanlige dødelige bør ha en DA maskin til bilen.

Peter- skrev for 13 timer siden:

Er maskinen fra Carwise værd de ekstra penge over Clas Ohlson..? 899 nok vs 1599(-25%). Det er 15cm vs 21 cm udsving og 125 vs 150 størrelse pad..

Jeg ville sjekket opp hva maskinen til kr 1599 koster på din Mekonomen Butikk.
Den har vært på kampanje tidligere i sommer og min butikk har den fortsatt til den prisen.
Den lå på ca 900 kroner.
En kamerat kjøpte den da og siden jeg syntes slik er morsomt så lånte jeg den litt på bilen hans.
Syntes det var en bra maskin med god balanse og fin å jobbe med men den har en sær egenskap som jeg tror det kan være lurt å ta stilling til før kjøp.
Man regulerer hastigheten med en + og en - knapp.
Når man slipper PÅ knappen så starter den opp igjen på første trinn.
Det er helt supert når man skal prime pad med mer poleringsmiddel da man starter på første trinn for å spre produktet.
I stedet for å vri det mekaniske hjulet på andre poleringsmaskiner manuelt tilbake til første trinn når man skal begynne å spre produktet etter å ha primet padd med nytt poleringsmiddel så går dette automatisk på denne maskinen.
Bak delen er hvis man slipper På knappen under polering så vil den automatisk gå til første trinn slik at man må trykke 5-6 ganger på + knappen for full fart
Var litt irriterende kjente jeg men man ble vandt til det også.
+1886205475_polermaskin(1).jpg.6f2031657cc865eb43d83051823cdfc8.jpg
Mekonomen har også en billigere Carwise maskin til kr 999,-
Den har jeg men syntes den er veldig høy og noe ustødig å jobbe med.
Se bilde så skjønner du hva jeg mener.
Det var derfor jeg degraderte den til maskin nummer to og delvis ett godt tilbud på Shinemat men den fungerer greit nok
+1585918762_Image(2).jpg.c9ddbf0845fbf2531ba9ab7a50a6b74a.jpg

Kjøpte Shinemat EX 610-15 på tilbud hos Mekonomen til kr 1590 i våres
Det er en fantastisk maskin til en knall pris.
Billigste nettpris var kr 2490.
Hvis du søker litt i vårens poleringstråd så var pris pris og kvalitet diskutert der.
Jeg anbefalte alle som var i markedet for en ny poleringsmaskin å slå til på denne når prisen var "så lav"

Mer for pengene er vanskelig å få til men nå har vel det toget godt prismessing men - 25% av kr 2990 er jo også penger og billigere enn bilpleiekongen.no hvis man ønsker seg en "proffmaskin" og ikke vil betale 5-6 tusen for en Rupus

polermaskin.jpg

Peter- skrev for 9 timer siden:

PS: Mekonomen har ikke Meguires produkter længere ser det ud til. Det er godt nok et dyrt produkt, utroligt at der ikke er et alternativ.

Når det gjelder hjemmesidene til Mekonomen så mangler det en drøss av produkter som de har i butikk men som ikke kommer frem på nett.
I Tønsberg har de full linje med Meguires både til båt og bil.
Ta kontakt med de i Stavanger for å sjekke utvalget.
Når det gjelder pris syntes jeg ikke det er så dyrt da flaskene er store og holder i årevis men ideelt sett hadde jeg sagt ja til lavere pris og mindre produkt i flaskene.
I tillegg er prisene på Meguires båtserie lavere i Mekonomen butikk enn på bilpleiekongen.no
Lagret til bilpleiekongen.no ligger jo ikke langt i fra der jeg bor men det er ingen ting å hente på å dra ditt etter de produktene det er heller tvert om.

Jeg liker pollerputene til Sonax da de er forholdsvis rimelige og av god kvalitet.
Finnes ikke i nettbutikken til Mekonomen de heller men ligger i høye stabler i butikk.
Det samme med belger,sink,filter,dynamo,starter,Sierra drev olje osv til Mercruser motorene/drevene mine.
Er på lager i butikk dette også men på nett ...nei det har jeg ikke sett.

Peter- skrev for 9 timer siden:

Det er godt nok et dyrt produkt, utroligt at der ikke er et alternativ.

Rotet rundt på hjemmesidene til Maguirs Norge å fant dette produktet.
Ville tro den gjorde susen og den veil prisen var jo også bra.
Er en mindre flaske enn de andre men nesten 0,5l holder jo i massevis hvis man ikke har kystskipper sertifikat
Noen som har testet den ?
https://meguiars.no/produkt/oxidation-remover/

Power Cut Compond har jeg ikke brukt før men det sies at det er det groveste produktet
https://meguiars.no/produkt/power-cut-compound/

Marine One Step Compound er det produktet jeg bruker og det har lett tatt opp det matte blå feltet på den eldste båten min lett som bare det.
Har noe mildere cut enn Power cut men ville tro det var bra nok til de fleste håpløse tilfeller i sammen med en grov poleringspute.
https://meguiars.no/produkt/marine-one-step-compound/

Når poleringsjobben er gjort så må en voks til for å beskytte.
Ett meget bra produkt
https://meguiars.no/produkt/boat-pure-wax/

pipe skrev 11 minutter siden:

Rotet rundt på hjemmesidene til Maguirs Norge å fant dette produktet.
Ville tro den gjorde susen og den veil prisen var jo også bra.
Er en mindre flaske enn de andre men nesten 0,5l holder jo i massevis hvis man ikke har kystskipper sertifikat
Noen som har testet den ?
https://meguiars.no/produkt/oxidation-remover/

Oxidation remover er et mildt produkt for å fjerne lett oksidering kjemisk. Den kan ikke sammenlignes med Power Cut compund, som "sliper" overflaten glatt. Dersom du syns Power Cut compund er dyrt, kan du evt gå for One Step Compund fra samme produsent. Flasken koster omtrent det samme, men du bruker veldig lite av den, og kan bruke den til kommende båtpuss i årene fremover også. Ulempen er at du må beregne mer tid i år, da den ikke sliper like effektivt.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Napoli skrev 18 minutter siden:

Dersom du syns Power Cut compund er dyrt, kan du evt gå for One Step Compund fra samme produsent. Flasken koster omtrent det samme, men du bruker veldig lite av den, og kan bruke den til kommende båtpuss i årene fremover også. Ulempen er at du må beregne mer tid i år, da den ikke sliper like effektivt.

Nei, jeg har ingen problem med prisen men TS syntes det er (for)dyrt.
Jeg har disse flaskene på nesten literen år etter år så pr gang er prisen grei.
Ett spørsmål da jeg ikke har brukt Power Cut Compund før.
Avslutter den slik at det blir "show glans" eller bør man gå over en gang med One Step Compund  fordi Power Cut er for grov til å gi høyglans resultat?
Hittil har jeg klart meg fint med One Step Compund på mine båter men jolla til dattera mi skriker etter å gå fra matt rød til å skinne igjen.

Sorry, blandet to svar her - og trodde jeg svarte TS.

Power Cut compund avslutter bra, men ikke show glans. Til en vanlig polering gjør den jobben bra - og svært raskt. Men er du ute etter "strøkent" og "høyglans" må du over en gang til med en polish evt One Step Compund. Jeg har innfunnet meg med at power cut compound gjør nytten for min del - og bruker stort sett kun det på Nimbusen. Syns ikke tidsforbruket på en ekstra runde med polish er verdt sluttresultatet.

Napoli skrev 7 minutter siden:

Syns ikke tidsforbruket på en ekstra runde med polish er verdt sluttresultatet.

Ja tid og nytte har jo noe å si det også.
Da kjøper jeg inn Power Cut til jolla for bra og svært raskt er jo mitt i blinken da jeg ikke gidder å kjøre 10 timer + med poleringsmaskin for å få lite grann høyere glans.
Siden jeg har One Step Compound i fra før av kan jeg jo bruke begge etter behov på de andre båtene og tjene inn litt tid der også.
Takk for ett godt svar.

Har enda ett spørmål på lager.
Jeg har brukt Pure Wax som beskyttelse men den flasken gikk tom etter vårpussen.
Er fornøyd med den men lurer på om jeg skal snobbe opp til Flagship Premuim Wax.
Noen som har erfaring med den?
ttps://meguiars.no/produkt/flagship-premium-marine-wax/

Jeg har blitt ganske glad i denne, har prøvd den på gelcoat, lakk og plexiglass. Har bare prøvd på 15båter, men så langt må jeg si meg meget fornøyd. 

https://bilxtra.no/bilpleie/polering-lakkrens/rupes-blaa-polish-250ml

Denne med 75mm rubbingpads er genial på plasser der det er litt for trangt for den store maskina

https://www.biltema.no/verktoy/trykkluft/slipeverktoy/slipemaskiner/super-duty-slipemaskin-75-mm-pro-2000032778

Båten på bilde, er kun tatt med blå rupes. Kunne tatt en runde polish også, men jeg syns det blei bra nok 

20190626_140054.jpg

Redigert av Guest (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...