Marius! Startet 12.Juli.2019 Del på Facebook Startet 12.Juli.2019 Hei. Har dukket opp ett problem i år jeg håper noen her kan hjelpe med ? Jeg sliter med å få varmtvann i båten, tømte hele systemet + varmtvannstanken før opplag i fjor, og lurer på om jeg har gjort noe galt for i år sliter jeg med at ikke jeg får noe varme i vannet, etter en halvtime-times kjøring er det knapt lunket, men etter en god tur på noen timer har jeg varmtvann. Motortemp blir ca 80-90 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Sjekk om eventuelle stengeventiler på kjølevannsløyfen til berederen står åpen. Har du gjort noe arbeid på ferskvannskjølingen siden i fjor. F.eks byttet kjøleveske? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Marius! Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 (redigert) Jeg har byttet anoden på oljekjøleren, rant ut litt kjølevæske da så jeg har etterfylt. Ellers har jeg ikke stengt noe ventiler, og vannet blir jo varmt etter lang tids kjøring ? Redigert 12.Juli.2019 av Marius! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Hvilken motor har du? Når det tar lang tid før vannet blir varmt tenker jeg at det kan være dårlig gjennomstrømming av kjøleveske til berederen. Derfor spørsmålet om kranene. Har du sjekket at de faktisk står helt åpne? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gullfisk Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Marius! skrev for 9 timer siden: Jeg har byttet anoden på oljekjøleren, rant ut litt kjølevæske da så jeg har etterfylt. Ellers har jeg ikke stengt noe ventiler, og vannet blir jo varmt etter lang tids kjøring ? Om du har byttet anode på oljekjøler, er det saltvann som har rent ut. Det kan kanskje være at du har luft i ferskvannsdelen, altså frostveske delen som går gjennom varmtvannstanken. Da kan du få dårlig flow i gjennom, og lite varme. Sjekk nivå på ferskvannssiden, og se om du kan lufte på høyeste punkt i kretsen til varmtvannstank. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Kan være luftlomme i berederen, alt etter hvilken bereder og korleis den står montert. Sjå om du har luftenippel på berederen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
seilfred Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Hvis ikke det er luftlomme, så kan det jo være gamle slanger..?? Når er båten fra, og er det originale slanger? Hos meg var hvertfall slangene helt fulle av avleiringer selv om de så helt greie ut på utsiden. Et under at det var gjennomstrømming i det hele tatt Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
wpk Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Hos meg var uttaket til varmtvannsbereder satt på dreneringshullet helt nede på blokka (VP V8). Hadde samme problem som deg og årsaken var at det dette uttaket hadde tettet seg med rustflak og skitt som havner i bunnen på blokka. Tok av slangen, staket opp og renset så godt som mulig og da kom sirkulasjonen tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Marius! Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Gullfisk skrev for 10 timer siden: Om du har byttet anode på oljekjøler, er det saltvann som har rent ut. Det kan kanskje være at du har luft i ferskvannsdelen, altså frostveske delen som går gjennom varmtvannstanken. Da kan du få dårlig flow i gjennom, og lite varme. Sjekk nivå på ferskvannssiden, og se om du kan lufte på høyeste punkt i kretsen til varmtvannstank. Ja såklart, er jo saltvann der ? Men var frostvæske siden jeg kjørte det imellom motoren før vinteren bare ?? Skal sjekke opp lufting, takk for tips:) Sitér dette innlegget Link to post
Marius! Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Brigg skrev for 10 timer siden: Hvilken motor har du? Når det tar lang tid før vannet blir varmt tenker jeg at det kan være dårlig gjennomstrømming av kjøleveske til berederen. Derfor spørsmålet om kranene. Har du sjekket at de faktisk står helt åpne? Jeg skal dobbeltsjekke det ?? Motoren er en VP TMD31a Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.