Jump to content

Åpne dieselpåfylling som sitter fast

Grand Banks jr

Recommended Posts

Det ene påfyllingslokket mitt til diesel sitter fast. Noen tips til å få det opp? 

Standard påfyllingslokk med langt spor på tvers for flat skrutrekker/ "tanknøkkel". Tror det er i aluminium.

Bare for å få det bekreftet: Det er vanlige gjenger og ikke links, ikke sant?

Stor skrutrekker er nyttesløs. Har prøvd med fastnøkkel på tvers (øverst på skrutrekker).

Med manuell slagtrekker med hammer så får jeg såvidt beveget lokket. Men det sitter innmari. 

Virker som aluminium. Har disse begrenset levetid pga feks oksydering/ tæring?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Kan aldri tenke meg at den skulle være links.

Hmm. Hva har du tilgjengelig i båten?

Skrutrekker gir lite annleggsflate vil jeg tro.

Kan en 20kr mynt og en vannpumpetang gjøre nytten? Eller er en mynt for myk?

Kanskje kappe en 20kr mynt i to, hvis du har vinkelkutter på batteri? Og så en stor tang i denne?

(Tror det er straffbart å ødelegge mynter)

Dersom du har en klubbe eller hammer i båten burde en stang plassert med enden mot ene siden av skruflaten kunne brukes. Noen rapp med hammeren så tipper jeg den kommer. Legg en pakning eller noe i mellom om du er redd for kosmetisk skade. 

For eksempel en 1/2" forlenger fra pipesett kan være en smart stang å bruke.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Alu og sjøvann kan gjøre underverker når det gjelder å sette sammen metaller, akkurat som du opplever der og når det passer som dårligst. Spørs om du ikke bør bytte til en gjennomføring av plast (rimelig), eller i høyere stålkvalitet (dyrere).

Forsøk å ha wd 40 eller tilsvarende i gjengene og la stå litt, da kan du med flaks få det til å slippe uten å bruke for mye makt.

Helle kokende vann, langsomt, så det blir varmer opp, kan jo være en mulighet til å få komponentene til å utvide seg, ulikt, så de løsner fra hverandre. ? Oljespray av en eller annen sort, er god hjelp. 

De gamle 5- kronerne var jo fint til slikt. Du må bare finne noe som fyller sporet godt. 

Blir nok bytte ja. Prøvde med hammer og stor skrutrekker i går. Fikk beveget den, men bare 1/4 omdreining. Satt så dønn fast. Rørtang har jeg ikke ombord. 

Hadde ikke WD40 her, kun X4 fra Biltema. 

Men fikk ordnet det slik at styrbord tank nå siger over i babord. Av en eller annen grunn var dette tett i går. Men skrudde igjen kranene i går og så opp igjen. I løpet av natten hadde diesel gått over i hovedtanken, så da kan turen gå videre. ?

Får dunke videre i dag når vi ligger i havn. Se om jeg får den opp og rengjort. 

Takk for tips!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Hvis du har leet den 1/4 omdreining har O-ringen ikke lenger kontakt. Da kan det renne inn vann! 

Forslaget til sjøbliss er bra, det pleier å fungere. Bruk en stor skrutrekkere og hammeren til bergkilene. Vi kaller det for å dore løs. Sett skrutrekkeren mot sporet i lokket, og rett den tangentielt på lokket.

Jeg har et par slike som jeg bruker til det formålet.

20190713_120002.jpg.71b9847dbbe5261b72e767dafb97d711.jpg

Hvis du har tilgang til vinkelsliper kan du slipe en bergkile slik at den passer i sporet. I verste fall kan du bruke hammeren og smi tuppen til den blir tynn nok til å gå ned i sporet. Problemet er at den vil bli litt rund i kanten og kan glippe. En fil kan løse det problemet. 

Alternativt, - et spøkefullt forslag:

Kontakt en løsningsorientert kar som denne, men da kan sesongen brått bli kortere:

https://www.dagsavisen.no/innenriks/navn-i-nyhetene/sprengstoff-roar-1.907477

Har du forøvrig vurdert å ta løs stussen fra slangen under dekket og ta den løs fra skroget? Kan vær meget enklere å håndtere da, eller da benytte anledningen til å bytte den ut. Hvis du er på sjøen kan du vurdere å ta den løs og la den ligge i en skvett diesel ei stund, dieselen «kryper» og da kan det hende du får løs lokket, slik at gjennomføringen er midlertidig brukbar igjen.

Lykke til uansett?

Den kan sitte på o-ringen meir en 1/4 tørn.  Eg har meir tru på det en tæring.  Biltema x4 er bedre en ingenting.  La det virke og prøv med større verktøy neste gang. Kanskje du treffer nokon som har lagd seg passande verktøy for slik lokk.  Eg smører godt med vaselin kvart år på gjenger og o-ring. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Takk til alle. Var opptatt med å nyte været her i sør.

Har et slikt verktøy, og det griper godt, men får ikke nok kraft til å tørne. 

20190713_150140.jpg.6fbb8fac4415ffdab94c3b2c752647a4.jpg

Jeg skal prøve senere å få det opp. Med litt mer makt. Hvis jeg får det opp skal det smøres i alle fall. Så blir det nok byttet til rustfritt eller kompositt i løpet av året. 

Ulempen er at jeg ikke kommer til på innsiden uten å demontere pentry. Ikke populært i ferien... 

Så lenge jeg får diesel fra styrbord til babord tank så klarer jeg meg med ett lokk som åpnes. 

Jeg får sett innfestningen fra innsiden, har bare ikke lange nok armer til å røre den. Ser ut til at slangen er for tykk til å dra ut gjennom hullet. Men lurer også på om jeg kan få tilgang ved å dra ut kjøleskapet.

Hvordan er et slikt kjøleskap fastskrudd/ festet? 

20190713_173059.jpg.b1ed4b16918249d2713865645cdfeca4.jpg

Det er det som er rart. Ingen skruer eller skruedeksler som jeg ser noe sted. Men når jeg trekker hardt i kjøleskapet så rikker det seg. Kanskje det ikke er skrudd fast?

Vanligvis festes vel kjøleskapene med monteringsflens i front av skapet? Kan ikke se at du har det hos deg. Så mulig kjøleskapet bare står kilt fast. Ville ha tatt ut et par av skuffene til høyre for kjøleskapet og prøvd å se om du kan se kjøleskapet derfra. Da ser du gjerne om det er festet på noe vis. Forhåpentligvis ser du også om det er mulig å trekke kjøleskapet helt ut med tanke på lengden på ledningene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...