Jump to content

Kad 42 utan/med kompressor varvtal

Maufen

Recommended Posts

Hej, 

Jag har monterat 2 knappar där jag kan koppla in och ur kompressorn på mina två motorer, KAD 42 P-A (en knapp till resp. motor). Skall åka i mycket kompressor hastighet i sommar, runt 10 knop och vill slippa ljudet. Var ute och provkörde idag och upptäckte följande då kompressorna är inkopplade drar båten I väg som vanligt upp till marschhastighet 23 knop och runt 3000 varv. Varvar ut som den skall max varv runt 3800-3900. 

Går sedan ner i tomgång kopplar bort kompresserna och ökar varvtalet, ingen kompressor kopplar in vid 1700 så det funkar, dock så kommer jag bara upp i 2200 varv även om jag ger fullgas ???. Ligger säkert i 5 min på fullgas tänker tar någon en stund innan turbon kickar in men inget händer.... 2200varv och 11 knop?? 

Vad kan detta beror på? Dålig turbo? 

Går sedan ner i tomgång igen kopplar på kompressorna och hon bara flyger iväg igen. 

Tacksam för input och tänkar. 

Kompressorane er tiltenkt som ein hjelpefunksjon i det turtallsområdet som turbo ikkje har effekt. Turbotrykket gjev effekt frå 2500 rpm og oppover. Det du beskriv er ein heilt normalt når båten er så tungdriven at motorane er avhengig av kompressor / turbo for å dra båten opp på plan.

- inget fel med andra ord.. ?

Redigert av Havlengt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...