Jump to content

mariner 40hk 1998, koble startmotor


Hellduck92

Recommended Posts

Hei! 

Jeg har en mariner 40hk 1998 modell med snorstart som eg ønsker å gjøre om til el start. 

Men jeg klarer ikke koble dette??

 

det er laget til i motoren så det går an å ha starter i den men uansett har eg tydeligvis ikke konlingsevne?

 

slik starteren er har den bare ett tilkoblingspunkt?

det er en arco starter

 

Noen som har en enkel forklaring på hvordan dette skal kobles? 

 

Batteri til solenoid og så til Svitsj og starter eller er eg helt på bærtur?

 

Link to post
Share on other sites

Starteren har 1 tilkoblingspunkt, det er Positivt (+) fra innslagsrele. Innslagsreleet har 2 store( m6/m8) tilkobligs punkter. På den som ikke går til starter, kobles batteriet sin positive + kabel til.

 

Minus kabel fra batteriet jordes rett i blokka, som oftest på en av boltene som fester starteren til motoren.

på innslagsreleet er den en tynn gul eller rød ledning i tillegg til de 2 store tilkoblingspunktene nevnt over, og den ledningen aktiverer innslagsrele og starter når du tilkobler + på denne, som oftest gjennom en trykkbryter nå en ettermoterer slik du gjør nå. Håper dette var til hjelp, mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...