thomasd Startet 13.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2019 Jommen sa jeg sommerferie... Da båten var oppe på land for et par uker siden oppdaget jeg en liten skjevhet i propellen. Video under. Siden jeg hadde et fåtall dager tilgjengelig på land og mye annet som måtte gjøres, det ikke var noe godt borte (= ingen vektubalanse) og skaden ikke synes særlig stor tenkte jeg som så at å få fikset denne nå har jeg ikke tid til - det får vente til vinteren. Da båten var oppe fikk jeg derimot fikset eksosen; den føres ned under vann, og det er et "lokk" utenpå konstruksjonen som var løst, med den konsekvens at eksosen hadde delvis fri adgang til luft i stedet for å bli presset ned i vannet. Etter at båten ble sjøsatt synes jeg å merke en viss vibrasjon i båten som jeg ikke kjenner igjen. Den føles litt uregelmessig, og den er der - i noe mindre grad - også når båten ligger stille. Drar jeg båten opp mot marsjfart merker jeg lite til det. Jeg er ganske så sikker på at det ikke kom noen skade på propellen i forbindelse med opptaket. Jeg har heller ikke vært nedpå, men må ha truffet noe som har ligget i vannet. Jeg tviler sterkt på at det skjedde umiddelbart før jeg ble trukket opp, så eneste som er forskjellig på båten (foruten at den er rengjort...) rett før og etter er eksosen. Så da blir spørsmålet: Er det denne propellskaden jeg trolig føler, eller er det eksosen som skaper litt vibrasjoner som ikke var der før? Og om det er det, hvor mye skade gjør jeg på båten om jeg kjører med dette gjennom sommeren - ryker cutlass eller noe verre? For de som kjenner meg igjen - jeg sliter også med at motoren tidvis er litt tungstartet fordi det kommer luft inn i dieselsystemet av en eller annen grunn. Det startet før båten kom opp, men jeg har jo tenkt tanken nå i det siste om det er noe med disse vibrasjonene som gjør at lufteskruen løsner. Jeg har glemt å sjekke om den står godt tilskrudd før jeg må lufte, noe jeg måtte i dag igjen (en dag hvor motoren startet helt fint da jeg kom til den, men var mindre medgjørlig etter å ha ligget et par timer). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.