Nilsharald Startet 14.Juli.2019 Del på Facebook Startet 14.Juli.2019 (redigert) Hei Jeg har en Suzuki 140 hk. 2003 modell. i går begynte oljelampa på båten å varsle. Etter kort tid kom det ulyder fra motoren. Jeg slo av alt... i dag fylte vi på olje og motoren hørtes ok ut. Men olja sto ut av eksosen(?). Noen sier det bare er å kaste motoren... men er det håp? Med det mener jeg å fikse problemet uten å koste på enorme summer. Redigert 14.Juli.2019 av Nilsharald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mortenliereng Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Mulig varmskjering med stempelringer brent fast mot stempel slik at olje blåser forbi og ikke tettes av ringa, Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 (redigert) Mulig å få en mekaniker til å ta en liten titt på problemet? Så får du en diagnose, trenger ikke koste all verdens. Gjerne verdt det i tilfelle det ikke er så galt? Kan virke som litt mer enn vanlig hjemmemekk. Et lite tips; hvis du forandrer tittelen på tråden til litt mer informativt får du nok svar fra noen med peiling på hva som kan være galt og hvor å begynne feilsøkingen, hvis du tenker gjøre det selv. For eksempel noe slikt som «Olje blåser ut eksosen på Suzuki 140hk 2003-mod». Slik tittelen på tråden er nå risikerer du å få den stengt i følge reglene på forumet. Redigert 14.Juli.2019 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Enkle tester man gjør selv: 1. Kompresjonstest. Utstyr lånes eller kjøpes 2. Fylle sylinder med et godt gnet løsemiddel (må googles) og la stå å trekke. Sitér dette innlegget Link to post
Nilsharald Svart 14.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Men kan dette være en liten ting? Eller er det bare å utelukke småkostnader og innse at dette blir for kostbart. Jeg kan ingenting selv. Og er avhengig av mekaniker... Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 oljelampe og forsvunnet olje er aldri en liten ting. Beklager. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
dieselfan Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Kan vel teoretisk være en utblåst pakning men det betyr fortsatt maaaange timer med skruing Tviler på om noe autorisert verksted vil gi deg tilstandsrapport for noe særlig mindre en 5000kr i juli... Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Det er vel lite sannsynlig at toppakning ryker nær en oljekanal. Større sannsynlighet for en stempelring som har satt seg fast eller har røket. Man kan finne riktig sylinder med en kompresjonstester, og så inspisere som best man kan etter det. Eller bare å skru ut pluggene å se hvilken som er full av olje. Jeg skrudde ut pluggene på en påhenger en gang, og der var gnistgapet null pga flygende biter av stempelringer Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 og selv om du er uerfaren så er kompresjonstest nesten like lett som å bytte en plugg. kompresjonstester får du nesten gratis på biltema, og den vil gi deg verdifull informasjon. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Mortenliereng Svart 15.Juli.2019 Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 Neppe billig,skrur du selv sparer du mye siden det meste av jobben er skruing,tror som nevnt tidligere I tråden et stempel med fast brenoe ringer, Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 15.Juli.2019 Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 (redigert) Kan være tre ting tenker eg.... kaputt stempelring. Dyrt og bare å glemme om du ikke er kapabel mekaniker. Tært hull i bunnpanne/mellomstykke/eksos under blokken. Også veldig dyrt om du ikke skrur sjøl....(dyre deler uansett). Blåst toppakning. Billigste variant.... og fullt mulig å ta sjøl om du er litt fingerferdig. Kompresjonstest gir deg svar på om det er toppakning/stempelring eller om det er tæring i bunn. Overhalte en Yamaha F50 med tæringsskader grunnet aldri skiftet sinkanoder i blokk. Ny bunnpanne, mellomstykke og eksosrør kom på 8K fra USA. 18K i Norge. Så tipper bare deler er rundt 20-25K på din om det er tæring..... Redigert 15.Juli.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Juli.2019 Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 Ville gått for kompresjonstest, slik som arosnes og vega anbefaler, da trenger du en slik: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/kompresjonstester/kompresjonstester-2000016979 Den er meget enkel i bruk. Den gir deg mye informasjon for 250kr Sitér dette innlegget Link to post
Nilsharald Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Det viste seg at oljekjøleren lakk. Den ble koblet ut og Alt virker som det skal... nå vil jeg gjerne bestille en ny. hvor finner jeg enkelt riktig del på nettet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.