Jump to content

Suzuki 140hk.2003mod. Olje blåser ut av eksosen.

Nilsharald

Recommended Posts

Hei

Jeg har  en Suzuki 140 hk. 2003 modell.

i går begynte oljelampa på båten å varsle. Etter kort tid kom det ulyder fra motoren. Jeg slo av alt... i dag fylte vi på olje og motoren hørtes ok ut. Men olja sto ut av eksosen(?). Noen sier det bare er å kaste motoren... men er det håp? Med det mener jeg å fikse problemet uten å koste på enorme summer. 

Redigert av Nilsharald (see edit history)

Mulig å få en mekaniker til å ta en liten titt på problemet? Så får du en diagnose, trenger ikke koste all verdens. Gjerne verdt det i tilfelle det ikke er så galt? Kan virke som litt mer enn vanlig hjemmemekk.

Et lite tips; hvis du forandrer tittelen på tråden til litt mer informativt får du nok svar fra noen med peiling på hva som kan være galt og hvor å begynne feilsøkingen, hvis du tenker gjøre det selv. For eksempel noe slikt som «Olje blåser ut eksosen på Suzuki 140hk 2003-mod». Slik tittelen på tråden er nå risikerer du å få den stengt i følge reglene på forumet.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Det er vel lite sannsynlig at toppakning ryker nær en oljekanal. Større sannsynlighet for en stempelring som har satt seg fast eller har røket. Man kan finne riktig sylinder med en kompresjonstester, og så inspisere som best man kan etter det. Eller bare å skru ut pluggene å se hvilken som er full av olje. 

Jeg skrudde ut pluggene på en påhenger en gang, og der var gnistgapet null pga flygende biter av stempelringer

Kan være tre ting tenker eg.... kaputt stempelring. Dyrt og bare å glemme om du ikke er kapabel mekaniker.

Tært hull i bunnpanne/mellomstykke/eksos under blokken. Også veldig dyrt om du ikke skrur sjøl....(dyre deler uansett).

Blåst toppakning. Billigste variant.... og fullt mulig å ta sjøl om du er litt fingerferdig.

Kompresjonstest gir deg svar på om det er toppakning/stempelring eller om det er tæring i bunn. Overhalte en Yamaha F50 med tæringsskader grunnet aldri skiftet sinkanoder i blokk. Ny bunnpanne, mellomstykke og eksosrør kom på 8K fra USA. 18K i Norge. Så tipper bare deler er rundt 20-25K på din om det er tæring.....

Redigert av jerognal (see edit history)
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...