arosnes Startet 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2019 (redigert) Dette er ikke egentlig et spørsmål. Trenger bare trøst... Vi lå utenfor Kråkerøy (Fredrikstad) og så på Tall-Ships race båtene gå ut. Men det var mye båter så vi fant det for godt å dra ankeret og flytte oss 50 meter unna en båt som vi kom for nær. Jeg plagdes med å få løs ankeret, og det gikk tregt, og jeg stressa litt fordi når det slapp så begynte vi å drive mot båten som vi ønsket å unngå. Så når ankeret sa klang mot festet sitt, så kobla jeg til motoren uten å sjekke noe mer. Da kom det noen mindre pene lyder, og jeg skjønte at jeg måtte ha fått ankeret i propellen. Det viste seg at pga kombinasjon av strøm og vind så hadde ankertauet lagt seg over propellakslinen, foran duopropen, og når jeg dro opp så kom til slutt stangen på ankeret over propellakslingen og selve stekepanna dratt mot propell/undervannshus. Lyden dette laget var eksakt som vanlig når ankreret kommer opp i stativet sitt. Et propellblad var kappet i tuppen, et var bøyd og det siste hadde et lite hakk. Den lille bakre propellen var hel. Først limpa vi bort til Kjøkøysund marina og inspiserte, og brakk av litt propellblad for å få litt bedre balanse, og så gikk vi 3,5 timer tilbake til Moss i 6 knop og 1500 omdreininger. Føkk... Redigert 14.Juli.2019 av arosnes Typo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Aj. Akkurat der føltes det bedre å sitte i hagen i familieselskap, i stedet for å være på sjøen. Tynn trøst, men takk for at du deler. Ser at en overvåkningsmekanisme bør vurderes. Dypeste medfølelse. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Det var leit å høre! Er det andre skader enn på den ene propellen? Jeg rotet litt nedi noe gruss en gang med duoproppen min, og fikk kjøpt en brukt en til 10k. Fikk den skadede reparert for 4k og solgte den for 10k. Jeg vet hvordan det føles når utstyret svikter. Sommerferien for to år siden hadde jeg toppfart på 6,7 knop. I 3 uker. Føler med deg. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
arosnes Svart 14.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Takk begge to. I morra skal jeg finne ut hva det koster. Nettpris på en forre duoprop er 350 dollar. Mulig forsikringen kan hjelpe til. Makan til uhell... Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 14.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Drevet er et DPS-A 1.95 Motoren er D3 190 Noen som har tilgang til delepriser? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Uffda. Dette var triste greier. Marinepartseurope.com har deler med priser Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Hadde kontaktet forsikringen, akselen til ytterste propell tåler ikke allverdens, så lurt å sjekke Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 14.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Håper akslingen er OK. Det er innerste propell, og det var ikke veldig voldsom lyd når jeg kobla til. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Winrace i Arendal kan kanskje fikse? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Kanskje det beste du hadde gjort hadde vært å reise inn til Ragnar RIngstad i Fredrikstad. De var meget gode på responsen og service innstillingen da jeg fikk et motorhavari. Om ikke annet, så kan du jo ta en telefon til de imorgen. Jeg nevner dette da jeg ikke vet om det finnes gode VP verksteder i Moss Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
arosnes Svart 14.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Hvordan finner man riktig propell annet enn å demontere den gamle? Finner riktig drev på marinepartseurope, men et er uten prop. Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 14.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Skal sjekke med Ringstad. Ellers så kan både Fuglevik og Son hjelpe, men jeg kan muligen skifte den i havna selv med riktige deler om jeg tilter den opp og jobber fra brygga. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 dennrick skrev 8 minutter siden: Kanskje det beste du hadde gjort hadde vært å reise inn til Ragnar RIngstad i Fredrikstad. Støtter forslaget om å kontakte Ragnar Ringstad. Det har et godt renommé. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 arosnes skrev 5 minutter siden: Hvordan finner man riktig propell annet enn å demontere den gamle? Skal du bytte fremre propell så må den være i samme serie som den bakre. Det står stemplet mellom propellbladene og kan vanligvis avleses med dykkermaske... Har du husket å pakke reservepropeller og propellverktøy? Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Har skaffet spesialnøkkel for fremre propell. Neste trinn er å ta den av så de kan finne riktig serie og størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 pero skrev for 20 timer siden: Ser at en overvåkningsmekanisme bør vurderes. Dypeste medfølelse. Trist sak ja. Overvåkningsmekanismen, er vel å se på at ankret kommer på plass. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
arosnes Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Forsikringen ville ha en skisse. Sjekk denne: Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 ? Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 (redigert) Dagens fangst, to propeller og to muttre. Utstyret var en 1/2 toms kraftarm, en 30mm kopp og et spesialverktøy som jeg fikk hos Ragnar Ringstad til 125kr. Note to self: Ingen av muttrene hadde links-gjenger! Redigert 16.Juli.2019 av arosnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Ingen grunn til å ta opp båten. (Jeg dro den nærmere brygga enn dette, her er den forlatt for kvelden) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Trist sak. Håper du ikke har fått noen følgeskader. Men nå har du lært på den harde måten hvor viktig det er å stå bak å ha kontroll når ankeret skal opp. Har du fjernkontroll ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Eureka skrev On 14.7.2019 at 23.11: Winrace i Arendal kan kanskje fikse? Hvis man har tid til og vente i 2mnd. Winrace er snart dødt, mister masse kunder etter at olle pensjonerte seg. Elendig kundeservice fra ungene hans og de vet vist bedre enn kundene, for de har gitt meg feil propellboss flere ganger selv om jeg har spesifisert at det er feil, sier at det ikke vil fungere med de propellene jeg vil kjøpe(lå meg kjøpe den propellen jeg vil, så la jeg finne ut om det fungerer eller ikke), kan ikke kjøpe propeller uten å fylle ut propellberegningsskjema som de i tillegg skal ha kroner for å lese imellom Skal man ha god kundeservice, rask levering og ca halve prisen av winrace, så tar man kontakt med Andvik propellers Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 arosnes skrev On 14.7.2019 at 20.13: Dette er ikke egentlig et spørsmål. Trenger bare trøst... Føkk... Trøst har du fortjent ☀️ Det har også blitt en nyttig og lærerik deling ? (husk å bruke mannskapet og fordel arbeidsoppgaver, husk reserve propell og verktøy) Du har også gitt meg og andre en leksjon i riktig fokus... Et lite "Føkk" så rulla du opp ermene, samla litt info, og fiksa det sjæl ? ? ? Dyktig og modig. Takk !!! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Eika, situasjon for Winrace pr i dag kjenner jeg ikke. Brukte de for 3 år siden og propellene til DPHdrevet var tilbake på båten etter en uke, inklusiv postgang. Leit om de ikke kan opprettholde omdømme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.