Jump to content

Dro ankeret opp i hekkagregatet istedetfor ankerfestet. Nå er propellen knust..

arosnes

Recommended Posts

Dette er ikke egentlig et spørsmål. Trenger bare trøst...

Vi lå utenfor Kråkerøy (Fredrikstad) og så på Tall-Ships race båtene gå ut. 

Men det var mye båter så vi fant det for godt å dra ankeret og flytte oss 50 meter unna en båt som vi kom for nær.

Jeg plagdes med å få løs ankeret, og det gikk tregt, og jeg stressa litt fordi når det slapp så begynte vi å drive

mot båten som vi ønsket å unngå.

Så når ankeret sa klang mot festet sitt, så kobla jeg til motoren uten å sjekke noe mer. 

Da kom det noen mindre pene lyder, og jeg skjønte at jeg måtte ha fått ankeret i propellen.

Det viste seg at pga kombinasjon av strøm og vind så hadde ankertauet lagt seg over propellakslinen, foran duopropen, og når jeg dro opp så kom

til slutt stangen på ankeret over propellakslingen og selve stekepanna dratt mot propell/undervannshus. Lyden dette laget var eksakt som vanlig når ankreret kommer opp i stativet sitt.

Et propellblad var kappet i tuppen, et var bøyd og det siste hadde et lite hakk. Den lille bakre propellen var hel.

Først limpa vi bort til Kjøkøysund marina og inspiserte, og brakk av litt propellblad for å få litt bedre balanse, og så gikk vi 3,5 timer tilbake til Moss i 6 knop og 1500 omdreininger.

Føkk...

Redigert av arosnes
Typo (see edit history)

Det var leit å høre! Er det andre skader enn på den ene propellen? Jeg rotet litt nedi noe gruss en gang med duoproppen min, og fikk kjøpt en brukt en til 10k. Fikk den skadede reparert for 4k og solgte den for 10k.

Jeg vet hvordan det føles når utstyret svikter. Sommerferien for to år siden hadde jeg toppfart på 6,7 knop. I 3 uker. Føler med deg.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Kanskje det beste du hadde gjort hadde vært å reise inn til Ragnar RIngstad i Fredrikstad. De var meget gode på responsen og service innstillingen da jeg fikk et motorhavari. Om ikke annet, så kan du jo ta en telefon til de imorgen.

Jeg nevner dette da jeg ikke vet om det finnes gode VP verksteder i Moss

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Eureka skrev On 14.7.2019 at 23.11:

Winrace i Arendal kan kanskje fikse? 

Hvis man har tid til og vente i 2mnd. Winrace er snart dødt, mister masse kunder etter at olle pensjonerte seg. Elendig kundeservice fra ungene hans og de vet vist bedre enn kundene, for de har gitt meg feil propellboss flere ganger selv om jeg har spesifisert at det er feil, sier at det ikke vil fungere med de propellene jeg vil kjøpe(lå meg kjøpe den propellen jeg vil, så la  jeg finne ut om det fungerer eller ikke), kan ikke kjøpe propeller uten å fylle ut propellberegningsskjema som de i tillegg skal ha kroner for å lese imellom 

Skal man ha god kundeservice, rask levering og ca halve prisen av winrace, så tar man kontakt med Andvik propellers

arosnes skrev On 14.7.2019 at 20.13:

Dette er ikke egentlig et spørsmål. Trenger bare trøst...

Føkk...

Trøst har du fortjent ☀️

Det har også blitt en nyttig og lærerik deling ?

(husk å bruke mannskapet og fordel arbeidsoppgaver, husk reserve propell og verktøy) 

Du har også gitt meg og andre en leksjon i riktig fokus... Et lite "Føkk" så rulla du opp ermene, samla litt info, og fiksa det sjæl ? ? ?

Dyktig og modig. Takk !!! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...