Jump to content

Batteriisolater gåen - Hvilken erstatter skal jeg kjøpe?


BingoBonzo

Recommended Posts

Isolatoren på bildet er gåen, trenger litt tips til hvilken erstatter jeg skal handle.

 

Har søkt litt rundt og lurer på om noen av disse kan gjøre susen?

 

http://www.herholdt.no/index.php?route=product/product&path=109_110_733&product_id=4970

eller

https://seatronic.no/strom/batteri-isolatorer/quick-ladeseparator-160a

eller

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=132786068

 

Tror du de vil fungere? Andre kandidater?

 

 

69F3F599-5A85-444B-A83C-8724A5315025.jpeg.d41290b50ab05854a3f09e9df9133de0.jpeg

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Defa har etter oppkjøpet av Mascot begynt å produsere skilledioder.
Det betyr at du får kjøpt disse i bildelebutikker.
Antagelig billigere
Mekonomen Tønsberg har ett bra rykte på seg når det gjelder å skaffe frem slike ting.
DHS Elektro har blitt til Mekonomen Tønsberg og det var nettopp slike ting de drev med før i tiden.
De har flere ansatte som har vært med siden DHS Elektro tiden så ta kontakt med de.
Siden det sto at du holdt til i Tønsberg. 

Link til en tidligere tråd om surepower skillerelle
https://baatplassen.no/i/topic/132131-d4-260-dynamo-gir-154v-etter-vannsøl-hva-er-galt/#comments

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
VirtualMe skrev 6 minutter siden:

Den fra Herholdt  er helt super. i motsetning til den du har som har et spenningstap på ca 0,7V, vil den du linker til ligge på kanskje 0,1. Har slik, super fornøyd.

 

Samme her. Kjøpte fra Sparelys: https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1767&category_id=246&gclid=Cj0KCQjwyLDpBRCxARIsAEENsrIR0bxK7fXmETWpATqAZzgJbYGQALN6HT07VKUjW-5r8HAIM-drDt4aAk0cEALw_wcB&vmcchk=1&Itemid=39

 

Link to post
diaX skrev 1 time siden:

Om det holder med to kanaler har Biltema en som jeg kun har positiv erfaring med. Prisen er hyggelig også.

 

https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/installasjonsmaterial/skillerele-2000024038

 

Det er ikke skilledioder, men skillerele.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Den der så kjent ut, gitt.

 

Vi har en med to uttak i Bavariaen som er røket, vurderer å erstatte dette med DVSR eller Victron Argo FET. Litt usikker på om DVSR er veien å gå, da vi har to landstrømsladere som helst ikke bør kobles sammen, selv om det ville løst lading av begge batteribankene (230Ah forbruk, 170Ah start/reserve) fra solcelle.

 

HeW2uN7.png

(Terminalene ser mindre bra ut, som mye annet teknisk i denne båten... blir sikkert flott båt når vi er ferdige med å fikse alt som er bob-bob fra tidligere eier).

Link to post
BingoBonzo skrev for 10 timer siden:

Skal svinge innom Mekonomen.

 

i tilfelle de ikke har noe inne, tror du den jeg linket til over hos Herholdt kan være et et alternativ?

Ja, så absolut.
Jeg luftet det med en kollega i dag og han sier det ligger Surepower reler i Defa esken så da beklager jeg at jeg dro inn Mascot.

Link to post
VirtualMe skrev for 7 timer siden:

Den fra Herholdt  er helt super. i motsetning til den du har som har et spenningstap på ca 0,7V, vil den du linker til ligge på kanskje 0,1. Har slik, super fornøyd.

Du har helt rett i at Spenningstapet ligger i den størrelse ordnen men de fleste som bruker en slik løsning har en sense ledning i fra dynamo  til batteri.
Kanskje best kjent som den gule ledningen som går originalt inn på dynamo på en mengde VP motorer. 
Da spiller jo ikke spenningstapet noe særlig rolle.

Link to post
Seilerslask skrev 56 minutter siden:

Selv om det ikke har noen praktisk betydning for batteriladingen i seg selv så er det greit å ikke sløse med strømmen. Om dynamoen lader med 70A så forsvinner det nesten 50W i varme gjennom et vanlig diodeskille. (70A*0,7V=49W)

Jeg ser absolutt poenget ditt når den gamle har gått i stykker og man må bruke penger på en ny.
Regnestykket er teoretisk riktig bortsett i fra at TS sin 70A dynamo lader normalt langt unna 70A så "strømsløsingen" er vesentlig mindre.  

Jeg har nå lest meg litt opp på SurePower reler som ligger i Defa Eske.
Den eldre 7XX serien med spenningsfall er ikke tilgjengelig.
Kan fortsatt kjøpes på nett i fra utlandet i original Surepower eske.
Det er surePower sin 1315 serie som Defa selger i Norge.
Den har ikke det tradisjonelle spenningsfallet.
Leveres kun i 2 kanalers utførelse med 100 og 200A som maks.
Ser TS har en 3 kanalers så da faller nok poenget med å dra til bildelesjapper bort.
 

Produktlink Defa/Surepower
 

DEFA-700595-1000x1000.jpg

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Selv har jeg gode gammeldagse skilledioder med tap (og senseledning til forbruksbanken). Men dette har fungert i 25 år, minst.

 

Jeg er nok litt duppedittfreak, men jeg har også innsett at dess enklere et system er, dett mindre sjanse er det at noe kan feile.

 

I en slik "gammeldags" skillediodeblokk er det kun 2 saftige dioder som kan feile. I en "moderne" skillediodeblokk er det FET-transistorer og noen få motstander og muligens litt mer elektronikk, altså mer som kan feile.

 

I et skillerelé er det mer elektronikk og dermed mer som kan feile. Dette bare mine enkle tanker etter å ha jobbet med elektronikk i en mannsalder. Jeg jobbet blant annet 17 år i NRK TV og reparerte lydutstyr som feilet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Da tror jeg ting har løst seg?

 

Kjøpte ny batteriisolator, den fra Victron, og fikk montert den. Realiserte da at Ladix lader hadde tatt kvelden og fikk snudd meg rundt og fikk tak i en Quick som lå på Finn noen km unna.

 

Nye laderen har tre utganger, så nå har jeg også lagt opp slik at hver utgang har hhv startbatt SB og BB + en utgang for servicebatt. Tror at dette vil være en mye bedre løsning enn den gamle hvor Ladix forsynte alle batteriene via en utgang og den gamle isolatoren.

 

Har også montert strømmåler på servicebatt slik at jeg har oversikt.

 

Da er båten klar for salg, du finner den på Finn.no ?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Mulig dette ikke har noe med saken og gjøre, men: Vær obs på at batteriladere som regel må kobles til batteripoler for og registrere spenning. Dette er en sikkerhetsordning slik at ikke brann kan oppstå om laderens kabler kortsluttes. Derfor starter ikke batteriladere om de kobles via skilledioder for der er det ikke batterispenning. Så ikke la ladere eller skilledioder gå i bosset før man er sikker på at de er defekt.

Link to post
16 hours ago, Lars H. said:

Selv har jeg gode gammeldagse skilledioder med tap (og senseledning til forbruksbanken). Men dette har fungert i 25 år, minst.

 

Jeg er nok litt duppedittfreak, men jeg har også innsett at dess enklere et system er, dett mindre sjanse er det at noe kan feile.

 

Helt enig, og et design med færrest mulig feilkilder, det er jo egentlig noe av det viktigste i mange sammenhenger. 

 

Jeg tror heller ikke at det er riktig at effekt-tapet er så stort i en "gammeldags løsning" som man kanskje skulle tro. (Man kan ikke bare gange spenning og strøm) Mener at det i en diode oppstår oppstår to komponenter av et spenningsfall der det kun er den reisistive komponenten som egentlig medfører et egentlig tap av effekt. Denne karen på denne videoen fører kanskje et litt "snodig" språk, men jeg tror framstillingen er riktig:

 

 

Man kan jo ellers kjenne på varmgangen i en diode, og kjenne etter om man virkelig har en varmgang som tilsvarer spenning x strøm. Sannsynligvis så ligger effekttapet i form av varme på et mye lavere nivå enn spenning x strøm.

 

Eksempel: En diode har et spenningsfall på 0.7 V. Det går 10 A i kretsen. Effekttapet blir ikke 0.7 x 10 = 7W, men der i mot for eksempel (0.7-0.6) x 10 = 0.7 W.

  

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...