Roger jo Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Det er det jeg kaller dobbelt pålestikk på bukta. Og så har du dobbelt pålestikk med et øye som over. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lurvetass Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Lars H. skrev for 2 timer siden: Dette var det jeg i sin tid lærte som dobbelt pålestikk i speideren. Den lærte jeg også i speideren. Ble kalt dobbelt pålestikk akkurat som du sier Lars. Vi brukte den på samme måte ?? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Hakkannen Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 (redigert) Til trådstarter; har 18mm flettet tau av samme typen som du har som fastfortøyning (de skal som nye ha en bruddstyrke på 5,1 tonn i følge Biltema). Båten min veier nærmere 11 tonn med alt ombord og ligger delvis værutsatt til med tanke på bølger, bedre nå etter det kom molo. Hos meg varer tauene flere år, i alle fall fem, pleier å skifte dem når de blir oppflisede i forbindelse med rykkdemperne (Forsheda). Selv oppflisede tau har jeg ikke opplevd at har røket enda, men jeg skifter dem likevel når de virker modne, for sikkerhets skyld. Opplever at disse tauene har grei kvalitet. Hadde noen svartspettede hvite tau fra Robline tidligere, disse varer nok 3-4 år lengre hos meg, men til en helt annen pris. Hiver meg med dem over, ting kan tyde på at noe har gnisset på tauet ditt, for det der er ikke normalt. Redigert 15.Juli.2019 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Når jeg ser på bildene til trådstarter, begynner jeg å lure litt. Jeg har kun "vanlig" 3-slått tauverk i båten. Alt mitt tauverk er over 20 år gammelt, bortsett fra tampene med Forsheda gummipikker i hjemmehavnen som jeg byttet (for sikkerhets skyld) da de passerte 20 år. Men disse tauene med en ytre flettet del, hvor mye av styrken ligger i denne delen? Hva er på innsiden, "vanlig" 3-slått tauverk eller hva? Er det noe styrke igjen når ytterdelen er gnagd istykker? Når det gjelder bildet av "mitt" doble pålestikk, er det å bemerke at dersom en skal heise en person opp i masten med det som "båtmannstol", må en bruke den lengste tampen på bildet mitt. Bruker en den korte, snurpes den ene løkken sammen. Men det kjenner en enkelt ved å trekke i tampene før bruk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
janet Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Lars H. skrev 48 minutter siden: Når jeg ser på bildene til trådstarter, begynner jeg å lure litt. Jeg har kun "vanlig" 3-slått tauverk i båten. Alt mitt tauverk er over 20 år gammelt, bortsett fra tampene med Forsheda gummipikker i hjemmehavnen som jeg byttet (for sikkerhets skyld) da de passerte 20 år. Men disse tauene med en ytre flettet del, hvor mye av styrken ligger i denne delen? Hva er på innsiden, "vanlig" 3-slått tauverk eller hva? Er det noe styrke igjen når ytterdelen er gnagd istykker? Når det gjelder bildet av "mitt" doble pålestikk, er det å bemerke at dersom en skal heise en person opp i masten med det som "båtmannstol", må en bruke den lengste tampen på bildet mitt. Bruker en den korte, snurpes den ene løkken sammen. Men det kjenner en enkelt ved å trekke i tampene før bruk. hva som er inne i strømpen vil variere fra merke til merke men visst er det styrke i det, stor styrke, men det er strømpen som beskytter mot filing slag sollys vann og sand/møkk selv har jeg brukt klatretau svært mye (tau for div utendørs sportsklatring), lav vekt høy bruddstyrke normalt meget lette å arbeide med det aller meste av klatretau er dynamiske tau - strekker seg godt (fint til fortøyning og sleping) vanlig pris - ikke billig i Norge, heller dyrt men av og til har klatrebutikkene salg og da kan man gjøre en del kupp på f eks utstillingsvare etc demo vare og sånn Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
nordan family 27 Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Har ikke hatt problemer med verken flettet eller 3 slått fra Biltema. Synes kanskje 3 slått er vridd litt svakt, men brukt Biltema og annet om hverandre i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 23 hours ago, enslagsgjest said: Hvorfor er den bannlyst fra klatremiljøet da? Vet ikke sikkert, men bruddstyrke reduseres en del med pålestikk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.