scardeep Svart 10.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2022 (redigert) 9. juli var dagen for å få siste prikkene på "iene" før vi kunne starte turen ut fra Sandnessjøen. Dagen begynte med å finne plass til all lass vi har med oss samt fjerne det som er ikke absolutt nødvendig å ta med oss. Jeg hadde par tekniske punkter å krysse av: bytte olje samt og sette inn nye bruksbatterier. Ved sjøsetting i år bytta vi en god del kabler. Hadde mye feil med el anlegg og alle dårlige kabler med alt for mange koblinger måtte gjennomgåes. De fleste ble bytta. KOSTBART! Nå er også bruksbatteriene nye. Håper om mindre trøbel nå. Og så, endelig, når båten var klar, var også manskap veldig ivrige til å løsne tauene og forlate Sandnessjøen gjestehavn. Først svingte vi innom småbptforening og for å levere inn spillolje og tanke båt full. Være ble bare bedre og bedre. Vinden blåste nordvest fra, dvs akter styrbord. Desverre fikk vi ikke planlagt tur opp 7 søstrene. Men som de sier - man rekker ikke alt på en tur :) DEt var ikke tidsmangel, men skyene ville ikke frigi toppene for utsikt, så fant ingen behov å ta en tur mellom tåkete toppene. Vi satt kurs mot Vega. Igerøy. Planen var å nå Brønnøysund før vi tar kvelden. Svingte innom/gjennom mindre øyer/skjærer. Navigering i disse områder kan være meget artig! Zoomer man nok inn så ser man gode veier gjennom, og det oppleves mye mer trangere på kart enn det er i virkeligheten. Man må nok kjenne båten sin, og ha god tid til å kose seg med opplevelsen. Vi skulle fange matfisk rett før vi svingte innom kai til Igerøy men det ble ingen napp og vi måtte kose oss med vegetarmiddag... Igerøy ankom vi 21:30. Spiste middag og tok oss en ben strek en liten rundtur langs veien. På den korte turen kunne vi telle 6 rådyr - tyder på god faunaliv på øya! Kaianlegg er god. Flere store seilbåter hadde parkert for kvelden. På land var det meget hyggelige fasiliteter. Kjøkken/stue, dusj, WC. Rakk ikke å sjekke om det var vaskemaskin og tørketrummel men regner med det. Siden vi var bestemt å nå Brønnøysund samme dag så valgte vi å gjennomføre, selv om klokka nærma seg 23:30. Turen fra Igerøy til Brønnøysund tok oss 1 time. Meget artig å kjøre båt midt på natta når solen er så vidt under horisonten. 7søsterne kunne vi også endelig se i skyfrihimmel! Magisk. Ved innseiling måtte vi vike til en større skip :) DEt gjør ekstra hyggelig når gutta fra storskip kapteinsbrygge hilsen ved forbiseiling. Kai i Brønnøysund var er romselig. Vi starta med ankre på utsiden, men etter at vi har lagt oss tok det ikke lang tid til vi hoppa opp igjen av sengen og flytta båten på innsiden. Var alt for mye "klakk, klakk klakk, klakk..." bølgelyden mot skråg :) Neste gang skal vi huske på å ta vurdering på det også før vi velger kaiplass. Man plukker mye erfaring om forskjellige praktiske ting underveis. Til slutt, la vi oss kl nærmere 02:00 :) Nå er vi i Brønnøysund. Skal på en liten tur i byen og legger plan til videre stopp etterhvert. Fortsatt god vær! Redigert 10.Juli.2022 av scardeep (see edit history) Link to post
Brigg Svart 10.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2022 Om dere ønsker å gå gjennom Torghatthullet er det en flytebrygge ved Torghatten feriesenter som ligger ved foten av fjellet. Denne brygga ligger litt utsatt til så den er mest egnet for korte opphold. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
scardeep Svart 11.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 10. juli. God morgen Brønnøysund! Turen bare begynner for i år og rutiner må etableres. Stå opp, rydde, tørke støv i båt, morgen kaffe, forkost, dagbokskriving så tur på land.... All bestening skriver hver sin "bok", så leses en og en. Utrolig gøy å høre beskrivelse av samme dag samme opplevelser men fra forskjellige observatører. Til sammen blir det en veldig fin oppsummering av opplevelser. Morgen kaffe kunne tas på akterdekk - sol! Mye ledig plass på kai. Anlegg virker veldig nytt og tipp topp. Første skilt på land gir en positiv overaskelse - vi er halvveis mellom Nordkapp og Lindesnes! Om jeg ikke tar feil vi må nok seile noen nautiske forbi Rørvik til vi er halveis mellom Kirkenes og Oslo... Først ble det litt stress med å komme inn i servicehuset. Døra åpnes med pinnkode og jeg måtte ringe havnavakt for å finne hva den var... Skulle jeg vært mer oppmerksom så ville jeg sett at koden får man ved betaling. F.eks. jeg betalte med GoMArina app og koden står på kvittering... Servicehuset inneholder hyggelig opplegg med kjøkken, dusj, WC, vaskerom. Alt er omtrent nytt! anlegg får terningkast 6! Vi ruslet gjennom byen uten å ha noe plan. Svingte innom kirkegår, siden kirke virka litt gammmel. Og det var den! Etter par branner ble den reist i stein. Slik har den stått no i noen hundre år. Og skal nok tåle noen hundre till.... Det va søndag så byen var prega mer av måkebrok enn folkeliv. 13. juni starter en festival midt i sentrum med flere kjente band, ellers var det lite liv å se. Titta litt på Brønnøysundregister bygget - hmm... fikk følelsen at den "puster burukrati":) påvei tilbake til båten titta vi på 3 litt annerledes arbeidesbåter. Virker om de er ment til å samle tara..? Barna prøvde å spørre en kaptein som satt i stolen sin, men har gadd ikke å komunisere så vi måtte bare gå videre uten å finne svar på hva gjør de med tara etter at den er plukka opp. Er det ren rensing av bunn eller er det høsting av tara til noe forbruk. Noen som hvet? Være ble dårligere, småregn kom inn og vi forta oss for å kjøre videre. Måtte selvfølgelig innom Torghatten og kursen ble satt. Patrikas (10 åring) fikk seile ut av havn. kursen var stødig og tempo var tilpasset omgivelser (selv om ivrighet om "å gi gass" var stor :)). 40min senere ankom vi Torget gjestehavn. Rolig og fin plass. ingen servicehus med fasiliteter men strøm og vann fins det på kai. Vi skulle bare en tur til fots for å besøke Torghatten før vi skulle seile videre. Veldig fin ca 3km tur til Torghatten. Barna var kanskje litt mer opptatt av flykrasj historien enn selve geologiske aspekte av hullet, men fin tur ble det! På vei kunne vi svinge innom gårdsbutikk og kjøpe forepølser til middag samt snackpølser som ble god matbitt på kai senere på dagen. Langs veien speida vi ett felt med kantareller! Ble en full hatt av kantareller ved Torghatten. Disse ble renset og stekt mens vi seilte videre mot Leka. Etter kort fiksestopp underveis ankom vi Skei småbåthavn i 22:30 tiden. Denne gangen hadde vi med oss par småsei og thaisuppe med fisk ble en kjempe middag! Forepølser fra Torget kan vente til neste dag. Hele veien fra Torget til Leka styrbord var overtatt av minste mann Matiejus på 7 år. Pappa var imponert over tolmodighet og seriositet hos minste mann i bestning! Kurs var stødig og vi ankom Skei uten piruetter! Kaia i Skei hadde nok av ledig plass. Strøm og vann på brygga. Servicehus står åpen for WC, dusj og vaskefasiliteter. Her er det 10kr mynt man må ha for å betale for varmtvann. Begynner å lære at 10 kroninger er viktig å ha :) Link to post
Gudrun Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Flott tråd!!! Seilte opp og ned langs kysten noen år for mange år siden. Må innrømme den flotte naturen og folkene nordpå er noe helt spesielt. Link to post
Brigg Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Dere får med dere mye på turen. Om dere har interesse for geologi så er Leka spesiell. Øya er vel utpekt til nasjonalt geologisted eller noe sånt. scardeep skrev 51 minutter siden: påvei tilbake til båten titta vi på 3 litt annerledes arbeidesbåter. Virker om de er ment til å samle tara..? Barna prøvde å spørre en kaptein som satt i stolen sin, men har gadd ikke å komunisere så vi måtte bare gå videre uten å finne svar på hva gjør de med tara etter at den er plukka opp. Er det ren rensing av bunn eller er det høsting av tara til noe forbruk. Noen som hvet? Tang, som de kanskje høster mest av, og tare foredles til tang/taremel. Svært proteinrikt og brukes som tilsetning i matvarer og dyrefor. Dere passerte tangmelfabrikken som produserer tangmel på tur ut fra Brønnøysund. Ligger på Biskopholmen, ved foten av brua på babord side. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
scardeep Svart 12.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 11. juli Vi vokna i Skei med solvær! Kaffe og forkost om bird før vi begynte å legge en plan for dagen. Vi hadde en ide fra før av - sykle Leka rundt med leide sykler. Denne tanken hadde vi helt fra starten i Sandnessjøen. Leste om mulighet å leie sykler på kaia i Havneguiden boka. Dermed ble det en stor skuffelse å få høre at vedkommende som leier sykler er bortreist og vi får ikke leie sykler ved SKei kaia.... Men vi skulle ikke gi opp ønsker så lett og begynte å leite videre. Til slutt fant vi ut at Leka Brygge er åpen og de har både ok flytebrygge for oss og kan leie både trå sykler og el sykler. Vi kasta tauene og seilte en liten tur sørover til Leka Brygge. Der ble det kaffe, kake, vafler i kafeen før vi plukka hver sin sykkel og begynte øya rundt turen på sykler. Kan merkes at tråsykkel (ikke el) parken var nok så sliten, virker at folk er mer glad i å bruke elsykler og dermed blir disse manuelle stående uten å bli brukt og vedlikehold ligger der etter... Men men, vi klarte å finne 4 brukbare som var greie nok. Turen rundt selve øya er en koselig morsom sykkel tur. De spektakulære fjellene finner man på måtsat side, så halveis i syklingen. Virkelig imponerende om man liker geologien! Slike steinformasjoner/typer finner man kun i andre kontinenter, så gøy å oppleve. Barna bestemte fort at fjellene minner veldig om de man har sett i vestern filmer fra USA... Ellers var en god del av sykkelturen preget av storfe og melk produksjon på øya - virker om vi traff dagen da all møkk skulle sjøres ut på jordene! selv om med god vindtrekk fra havet måtte vi knipe i nese...:) Bebyggelse fra gammalt er preget av små hus. Koselig å se på. Kaffe stopp i en koselig butikk/kafee langs veien. Der fikk vi høre at vi har egentlig kommet i land i Trøndelag! Tenkte ikke på det. Nordland er over! Vi er virkelig halveis i Norge:) Hele sykkeltur var på ca 30km. Veldig god trening til besetning! Og en god avbrekk fra båt. Det var enorm glede å komme endelig til matvarebutikk etter 25 km - da ble det fritt valg av god bit. Måtte ha kaloripåfyll... I og med vi var ferdig med sykkeltur passe tidlig, kunne vi ta en kort etappe til Rørvik for avslutte dagen. På Leka handla vi alt som vi trengte til middag. Mat ble det med en gang vi ankom kai i Rørvik. Gjestekaia var full men vi klarte å snikke inn innerst. På vei til til Rørvik, seilte vi forbi en av de fine seilbåtene som vi traff ved kai i Vega (Iagerøy). Dem sleit å finne "parkerin" i havna og måtta legge til en eldre restaurerings "objekt" (treskøyte) som var fortøyd ved nabokai. Til middag på kai kunne vi nyte makrell sushi som forrett og kantarell med forepølse til hovedrett. Alt av meget lokale varer! Link to post
Gabi Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Skikkelig morsomt å følge med dere! Og kjempegøy lesing! Om en uke elns er vi på vei nedover til samme område dere er på nå, og vi har også lyst til å se Vega, Torghatten og flere. Veldig fin inspirasjon dere gir oss!? Link to post
Faxen Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Du verden for en reisereportasje. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
scardeep Svart 13.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 12. juli God morgen Rørvik. For vår overraskelse våkna vi ved en nesten tom kai. De fleste gjestene kvelden før var seilbåt og alle dro før vi sto opp. Vinden skifta retning og de som skulle krysse Folda fikk da medvind. Vi kjører motor så vindretning er ikke sååå viktig, så lenge styrken er overkommelig. Rørvik skulle være en dag å slappe av. Kjenne litt på byliv, fikse par ting om bord og rett og slett nyte ferien… Og slik ble starten av dagen. Laaang kaffe på brygga. Vi var alene så her kunne vi nyte hele bredden, barna lagde akvaria park med taskekrabber, sjøstjerner og småfisk. Var imponert over taskekrabbene – god størrelse på de! 24 grader og skyklarhimmel ga virkelig sommerstemning! Nesten Vindstille i sentrum. Etter frokost skulle vi på en vandretur gjennom byen… Men men, fort ble det en tur på en lokal topp – Falkehetta. Og der ble en rolig dag i Rørvik omprogrammert til et aktivt og opplevelsesfullt opphold i Rørvik. På toppen kunne vi observere Folda…. Kapteinen må innrømme - en liten klump i halsen satt helt siden start av sommers reisestart. Folda er en av de tøffeste strekninger vi har foran oss og her måtte vi ha litt flaks med god vær for å ha en hyggelig ferd over. Vel, så lenge var det knall sol og liten bris. Så kanskje vi har flaks! Nedover fra toppen skulle gutta selvfølgelig finne en «off road» vei hjem. Ble en bratt nedstigning og litt myrevandring men ned kom vi. I byen stakk vi innom Norveg museum. Litt «flat» opplevelse av den…. Det mest spennende var faktisk i nabobygg (gammelt fiskelager) der nordlandsbåtene var utstilt. Ellers kunne utstilling i museum fått seg en frist oppdatering. Fra museum til båt. Nå begynte flere dukke opp ved gjestehavn. Den største opplevelsen kom da minstemann ropte etter pappa for å vise noe kult. Og kult var det – en hummer på hele 45cm! Vi målte også at den største kloa var på 25cm! Den ble pent løftet opp og lagt i Gilde kasse med sjøvann for å observere. Etter noen bilder ble den satt ut igjen akkurat på samme sted den ble funnet. På den lille turen fra båt til fjæra fikk vi flere forslag og «tjene noen kroner» eller «koke den selv»… Det var ingen diskusjon – hummer skulle tilbake i vann for å leve videre. For en opplevelse! Etter middag brukte jeg litt tid til å kryssjekke alle kilder for værmelding/vind og bølgevarsel. Konklusjon var brott, men nødvendig – vi pakker og krysser Folda nå! Vind og bølger stiger kraftig i morgen. Skal vi ikke sitte værfast på nordside av Folda så må vi krysse i kveld. Ble litt brott, siden vi så for oss å ta en overnatting i Rørvik til, for så ta rolig ferden videre. Noen ganger må vi tilpasse ferden og vi har erfaring hvordan det kan være dersom man ikke gjør det. Så når kaptein ga kommando for å rydde og gjøre seg klar for kryssing – ble det lite diskusjon. Meget imponert over mannskap! Ila 30 min var vi på vei ut av Rørvik mot Folda. Kan nevne at servicefasiliteter i Rørvik var tipp topp! Meget hyggelig havn, dusj, WC, vaskerom åpne fra 07:00 til 24:00. Før vi forlot havn – tanking. Fra Sandnessjøen til Rørvik brukte jeg 144 liter drivstoff. Literpris i Rørvik 22,3kr. Det er 100% dyrere enn det det kosta i 2019 da vi begynte i Kirkenes ? Par nautiske senere seilte vi inn i Folda. Havet var stille. Mye regnvær rundt oss, men ingen bølger å begynne med. Vi valgte å krysse innerst i Folda for å nå andre side ASAP. Vi kryssa mot Aglen og så retta kurs mot Utvorda for å komme oss innenskjærs. I og med havet var så rolig som den var så koste vi oss faktisk! Ved innseiling Utvorda kunne vi kjenne på at vinden bygde seg på og dønninger rulla inn. Men vi avslutta kryssing av Folda kontrollert og uten dramatikk. Kvelden telte kl 22:00 og vi var klare for å parkere for i dag. Vi leste oss om noen krigsminner på Utvorda og de skulle vi besøke så vi valgte å legge til kai her. Først en kort sving innom Utvorda camping. Kai anlegg var veldig utsatt for vindretning. Kai hadde ingen strøm og generelt var det en veldig slitt følelse… Så vi valgte faktisk til å ligge ved kai Hamnavika. Lang kai. Uten strøm, men vi kunne parkere på lesiden. Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Fantastisk reiseskildring! Virkelig moro å følge dere! En episk reise!?? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
los083 Svart 14.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 Flotte bilder, skildringer og opplevelser. Utrolig med den hummeren som hadde forvillet seg inn på grunna. Er vel greit å holde seg innaskjærs de neste dagene i Trøndelag sommervær. Link to post
Chiefengineer Svart 14.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 Flotte bilder og fine skildringer. Ser at du aktivt gir kidsa oppgaver ombord som styrevakter etc. sånn at de holdes engasjerte og føler de gir et viktig bidrag til seilasen. Sånn sparer du mye underhold på og de lærer en hel masse nyttig. Link to post
scardeep Svart 14.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 12. juli Vi våkner i Hamnavika etter en rolig natt. Bare oss og en seilbåt ved kai. Være var grått men merkbart varmt. Morgen kaffe om bord for voksne mens barna løp ut på land for å undersøke. Tok ikke lang tid til vi skjønte at gutta var allerede ved krigsminner. Første kanonstilling ligger bare noen hundre meter unna kai anlegg. Vi bestemte oss å ta turen til festning før frokost. Utvorda festning er et veldig spennende punkt å besøke! Viktig å huske – ta med hodelykt! Vi gikk gjennom flere kanonstillinger, kommandobunker og flere andre rom inne i fjellet. Vekker noen tanker mens man vandrer gjennom … Vi fikk gå gjennom de anleggene som var åpne. Mørkt, kjølig og meget fuktig. Rester av vedovner indikerer at de hadde noe varme inne. Fra kommandobunker var det god utsikt over hele indre Folda. Festningen var bygd i regi av tyskerne men av norske og russiske krigsfanger. Stillingen skulle forsvare innseiling i fjorder som ble brukt av allierte. Det sies at festning er en av de best bevarte. Generelt, ser man at festningsområde har vært en gang stelt til omvisninger men nå henger det bare gamle ledninger, rustne lamper igjen og plassen virker litt sånn «glemt av vaktmesteren»…. Jeg synes det ligger mye potensiale i slike plasser, bare man legger litt tid i vedlikehold og stell. Etter turen til festning ble det frokost/lunsj om bord. Så plukke vi blåskjell til middagen før vi kasta tauene og fortsatt langs Flatangerleie. Være var overskyet med noen glimt av sol. Blåste litt, men man kunne nyte båttur ved å stå/sitte ute. Vi prøvde å fiske. Dårlig med fisk. Fikk ingen napp … Leia er koselig ferden mellom øyene. Underveis stoppa vi ved Lauvsnes for litt mathandel. På Spar kunne vi kjøpe nystekte fiskekaker – ble en god matbit på kaia før vi reiste videre. Vi hadde tanker å overnatte på Kvaløyseter. Men dårlig kai og værmeldingen gjorde at stopp på Kvaløyseter ble brukt kun for å spise middag før vi kasta tauene og valgte å runde Buholmråsa og bli ferdig med Folda etappen. Værmelding varsla 10-14m/s dagen etter og vi ville mest sannsynlig ligget værfast da på Kvaløyseter. Turen fra Kvaløyseter rundt Buholmråsa inn til Seter var først en teknisk god øvelse av navigering. Så kom en frisk opplevelse av både dønninger, vind, bølger som slår rundt i nærliggende skjær samt litt klyp i magen da man ruller store bølger og kan observere seilbåt som gikk foran oss men plutselig var den borte ut av sikte da vi dundra ned i dalen mellom par dønninger. En hel seilbåt var borte vekk og vi kunne bare se en stor «vannvegg» nærme oss. Vi gikk i 7-8 knop uten å slå i bølgene – en kontrollert ferden ville jeg sagt. Selv om psyken var ganske anspent og vi måtte holde oss litt fast. Gutta syntes det var litt kvalmt. Men vi holdte stemningen rolig ved å prate oss gjennom hva vi ser og hvordan havet fungerer. Det var viktig å holde blikk oppe. Se hvor man seiler mot, kjenne på bølgen som kommer og være forberedt i hvordan båten kommer til å respondere. Dønninger rulla inn mot oss. Senere måtte vi runde og dermed få dønninger akter fra. Ble et perfekt praktisk eksempel på hva er forskjell av å gå mot eller med dønninger. Kort men anspent etappe var over da vi seilte inn til Seter Brygge. Første tanken var – her kan vi gjerne ligge værfast i flere dager. Var rikelig med kaiplass. Strøm og vann på kai. Selve kaianlegg er gammelt og forfallende. Men rorbuer virker nyrenoverte eller nybygd. Mye sjøfisketurisme bra brygga. Var imponert over disse ivrige hobbyfiskere som drar ut og inn med aluminiums båter og skal på dødt og liv ut å fiske… Vi var fornøyd å fortøye, finne trygg havn og kjenne på at Folda er bak oss. Kaiavgift 160kr inkl strøm. Nytt servicehus er under oppføring, men man får låne dusj og WC i en gammel Moelv brakke på hjul (den var nokså forfallende…). Ingen vask muligheter i utgangspunkt. Vi senker skuldre og siger oss ned i lugaren. En fin dag med litt for lite fisk men nok av sjølivsopplevelser. Link to post
Chilli Solbris Svart 14.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 De ungene deres kommer til å minnes denne reisen bare mer og mer som årene går! Jeg er sikker å at dette preger dem positivt når det gjelder miljø og engasjement for natur og sjøliv. Dere gir dem en opplevelse for livet! Virkelig imponert! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sap_2000 Svart 14.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 Ikke bare ungene, men en reise som dette blir et minne for alle som varer livet ut ? Fantastisk reiseskildring. Har fulgt med dere siden starten. Skjønner godt dere grep sjansen og kom dere over Folda på rolig føre. Jeg planlegger å dra fra Rørvik i morgen (fredag) ettermiddag. Håper på å komme meg ned mot Hitra evt til Kr Sund. Ser ikke ut som det blir like flatt nedover. får studere prognoser i kveld og velge hvilken rute det blir nedover. kanskje vi sees på veien ? Mvh. SAP Link to post
los083 Svart 15.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2022 Apropos blåskjell. Se varsel fra forrige uke for regionen fra en lokalavis. Link to post
scardeep Svart 15.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2022 14. juli Vi våkner i Sætervika. Være er grått, mye vind og regnbyger kommer inn fra havet. Ble en veeeldig lang morgenkaffe, frokost, dagbokskriving og så måtte vi strekke bein. Ut på tur aldri sur – så var vi igjen på vei til en lokal topp som het Mariatoppen. Kom mer regn, men vi skulle opp for å se mot havet. Blåste sterk vind. På toppen kunne man lene mot vinden. Turen var ikke lang og toppen var ikke så veldig høy, men utsikt ble fin. Kunne observere Buholmråsa fyr. Dønninger som slår ut i skjær og enda flere regnbyger som kom inn mot land. For vår overraskelse var det flere hobbyfiskere som kjørte aluminiums båter ut for å prøve lykken. Selve havnaport er noe utsatt for dårlig vær fra hav, og man kan kjenne på restene av dønninger og bølger som ruller inn, men disse små båtene gikk ut, runda og kjørte videre inn i fjorden. Kan tenke meg at har man betalt flere tusen for leie av rorbu og båt så skal man ut å fiske… På vei ned fra Mariatoppen ble det en stopp i lokalt handleri for en kopp kaffe og ferskstekt vaffel. Vi rakk også å ta ett bordspill. Det var deilig å hente igjen varmen på kroppen etter luftig og våt tur. Før vi gikk på turen traff vi en eldre kar på kaia, han reklamerte fiskefestival på Bessaker. Etter gårsdagens etappe kjente vi at nå er vi innenskjærs, bak noen større øyer og kunne tåle å seile videre med litt røff sjø gjennom fjordene. Så vi valgte å dra til festivalen… Først måte vi ut av Seter Brygge, som nevnt - her kjenner man godt storhav-«rester» som ruller inn i fjorden. Men det var tatt med smil og god stemning om bord. Vi kunne konkludere at dette var ingenting i forhold gårsdagen … Videre sø-over måtte vi krysse par åpninger mellom større øy som ga vinden og hav mulighet å lage ganske mye kaos innenskjærs. Først åpning mellom Hepsøya og Skjervøyene (ytre og indre). Vinden kom inn fra vestfra. Mye bølger! Her var bølgene noe mer strukturerte – rulla inn fra vest, var størst midt imellom øyene og man fikk bølgene rett på styrbord. Jeg var imponert over hvor stabil båten var i sidesjø. Forventa mye mer vrenging/rulling sideveis. Ved å justere kursen par grader mot bølger, kunne vi rusle videre. Gikk fortsatt i farten mellom 9-12 knop – noe vi også ofte gjør selv om det er stille. Men vindusviskere måtte jobbe hardt. De knapt rakk å dra av vann fra rutene før ny sprut kom inn og vi var «under vann» igjen… Etter en røff kryssing kunne vi se innseiling til Bessaker. Vi kjørte inn, tok ett fort blikkast av område og ble fort enige om at vi dropper tanken om Bessaker fiskefestival. Være var dårlig, fiske kan vi når som helst og hvor som helst. Og til slutt hadde vi lite behov for noe konsert eller øl drikking i telt… Så vi snudde og tok beslutning å satse på Hongsand. Nå har vi krysset fjord i tøff sjø og verre kunne det ikke bli. Tenkte vi og tok litt feil. Fra Bessaker gikk vi sørvest. Først da vi begynte å krysse Brandsfjorden begynte vi kjenne sjøen igjen. Vi sikta mot Terningen fyr, men samtidig måtte passe på å ikke havne for nært land. Sjøen og vind dro kraftig østover. Jo nærmere fyre vi kom jo mer kaos ble det. Følelsen var at vi var mer «under» vann enn over… uansett fart ble det mye sprut. Vi måtte velge en gunstig løsning der vi har ikke for mye sprut og slåing og samtidig ville vi bli ferdig med etappen så fort så mulig. Et rent bølgekaos! Bølgene kom inn stort sett fra vest, men uten noe forutsigbarhet. Her var det bare holde seg fast og jobbe seg videre… Ingen vei tilbake, nå må vi fullføre. Bau gikk opp og ned, noen bølger tok oss høyt opp, mens andre slo inn i styrbord og vi var igjen i en «ubåt. Det var som å kjøre i skogen mellom trærne. Autopilot måtte jeg glemme og farten ble juster for nærmeste bølgen som kom inn. Jeg rakk å tenke at i en slik situasjon må det være en ren katastrofe å miste ror eller motor. Ble en veldig aktiv «ratting» ved rors. Øvelsen «pust med magen» hjalp mannskapet å holde ut. De yngste måtte finne seg plastposer i tilfelle kvalme tar over. Men så tøffe som de er klarte de å holde ut. Selv om kvalmen kjentes dagen ut. Vi hadde håp om at forbi Terningen skal vi ha litt mildere sjø. Det kunne vi glemme. Kurs måtte justeres noe sørover. Og sjøen kom nå akter styrbor. Ble litt mindre sprut. Det hjalp mye. Men bølgekaos ble verre. Ingen system, virka at havet kokte opp. Men nå var vi snart innenfor Kjeøya og all logikken sa at det straks må bli bedre. Og noe bedre ble det. Sjøen kom enda mer akter fra og selv med mye bølger kunne vi puste ut lettere. Etter at kurs var satt mot innseiling Hongsand tok faktisk Patrikas (10 åring) over roret. Mens yngste mann blant besetning tok observasjonspost ved styrbord og venta på store bølger kommer inn. Det var på tide å prøve seg litt i røffere sjø for gutta. Med bølger akter fra ble det litt jobb med både ratt og fartstyring. Oppgaven ble løst uten problem, vi seilte trygt inn til Hongsand – endelig! Vi valgte å ligge ved Roan Sjøcamping gjeste kai (senere viser det seg at Hongsand gjestehavn er egentlig neste kaianlegg…) Vind kommer inn i havn rett vestfra og gjestebrygge er lang men fortøyning longsaid var veldig utsatt for vind som blåste inn mot kai. Etter en kort samtale med kaivert fikk jeg parkere inn i en av båsene på leside. Vi hadde den tøffeste dagen av alle fra årets seilas. Og vi håper det var den verste. Her blir vi. Vind blåser 10m/s og vindkast opp i 15m/s ift Windy.com. Alle er slitne etter etappen. Selv om den var kort men tok mye energi. Nå skal vi hvile godt og planlegger ingen seilas i morgen. Værmelding er ikke noe bedre før om par dager… Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn