Sinvano Startet 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2019 Fått gamle båten til far hjem. Har mange gode minner fra turer i denne når jeg var mindre. Har litt planer om å lappe litt, og få malt den opp litt både innvendig og utvendig, alltid gøy med en prosjekttråd da. Foreløpig fått den hjem, spylt litt kjapt. Så blir det å se over litt utstyr som trengs. Ønsker ikke legge for mye penger i den så blir vel mye biltema. Et hull under som må lappes. Eller noen småskader. Før vask Etter vask ( Kun vann ) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Dette blir bra! Planlegger du motor eller muskelkraft som fremdrift? Båten ser solid og trygg ut, hvilken produsent er det? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Sinvano Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Har en Yamaha 9.9 som skal på hekken. Tenker å pusse ned og skape heft. Har kjøpt noe epoxisparkel for å reparere et hål. Mulig jeg må gå over noe gammel glassfiber reprasjon. Fikk kjøpt inn epoxi primer, er dette ok å bruke som grunning før bunnstoff og alkydmaling? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 S/Y Vega skrev for 2 timer siden: hvilken produsent er det? Prosjekt: Silver Viking stelles opp http://www.silverplast.no Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Sinvano Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Værmeldingen fremover så noe utrygg ut så valgte å ta inn båten Her er det ene hullet som jeg må utbedre. Kan jeg bare pusse med sandpapir og gjøre ordentlig rent før jeg bruker epoxisparkel? Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Tja, er det en sprekk som går over i skroget der, eller er det kun kjølen som er skadet? Om det er sprekk så må skadet glassfiber slipes bort med gradering, og så fylles opp med ny polyester og duk/matte. Vask godt med aceton uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Det er nok litt sprekker ut her, men ser ikke ut til at det går noe dypt. Hvor godt må jeg pusse dette ned? Jeg har kun pusset for hånd med 120 korning nå. Bør jeg slipe med vinkelkutter til jeg er nede på glassfiber? Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Det skal pusses til all skadet glassfiber er borte, i hvert fall der det er styrke med i bildet. Kjølen har en funksjon utover i gi retningsstabilitet, den styrker også skroget i lengderetning. Derfor ville jeg har gjort dette etter boken. Det vil si å slipe ned til du ser ren glassfiber, og så lage støpekant på 1:12 1 cm tykk glassfiber skal ha en gradering på 12 cm Så legges det på duk til hele området er dekket opp med samme tykkelse. Bruk ikke for mye polyester, det er duken som er styrken her så den skal ikke svømme i polyester. Den skal likevel være mettet. Press ut luft med rulle egnet til dette. (finner du på BT blant annet) Om du går gjennom skroget så må du ha noe å støpe mot på baksiden også, så tenk på det om det blir aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Ok, jeg får pusse mer rundt hålet. Ser vel skaden litt mer også da. Jeg begynte litt smått med malingsskrape på det gamle bunnstoffet. Går over mer med den og så tenker jeg å bare pusse ned med eksentersliper for å få heft for epoxyprimer. Er 120 korning ok, eller bør jeg ha noe finere? Etter et par strøk på primer blir det vel bunnstoff. Er det en god plan? Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 22.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 (redigert) Vel, da fikk jeg slipt mer. Tok litt i med vinkelkutteren og hålet ble en del større. Da får jeg forsøke meg med glassfiber. Har lest litt, og kikke litt på andre poster her ang glsssfiberreperasjoner men må gjerne komme med innspill. Redigert 22.Juli.2019 av Sinvano (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 22.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Ang "forskaling på bakside. Jeg kommer ikke til fra bakside men må prøve å lage noe jeg kan putte i hullet som forskaling. Kan jeg f.eks bare bruke gaffateip? Det er ikke så enkelt å få plass til noe og i tillegg få feite fingre for å feste noe bak her. Dersom jeg kan dekke det meste av hullet med gaffateip for så å bruke epoxysparkel eller glassfiber å la dette herde og så legge lag for lag? Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Først, så flott at du tar vare på båten. Litt rubbing og stell på denne så blir den så god som ny. Det er dessverre alt for mange som er bitt av "må kjøpe nytt" bakterien, og det ligger ganske mange tilsvarende båter rundt om kring som bare ligger å blir ødelagt. Grunnen til at du må ha en forskaling på innsiden er for å få rullet ut luften når du støper. Gaffateip klarer nok ikke å holde igjen når du ruller. For du tredd en trekloss eller lignende ned, som du kan ha en hempe i for å holde igjen? Biten støper du inn, og hempa kutter du vekk etterpå. Sprekken har kommet akkurat der forsterkningen i kjølen har sluttet, så dette er nok et område av båten som får litt juling - så jeg hadde gjort litt jobb for å få det sterkt her. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 On 7/23/2019 at 9:53 AM, EiSvIn said: Foreløpig ikke fått gjort noe mer da det har vært mye jobb de siste dagene. Jeg skal prøve å få ned en trekloss som kan være mothold men vet ikke om jeg får festet den men den vil kanskje bli støpt fast når jeg smører på med polyester og glassfiber..? Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Da kuttet jeg hålet firkantet, satt ned en 2"4 og så skrudde jeg fast en trekloss på denne. Kan også lage noe å holde igjen med når jeg starter med glassfiberduk. Ser dette ok ut? Det neste blir å bruke polyester og glassfiber mot klossen? La dette herde og så starte med å legge lag for lag? Bygge opp med epoxysparkel slik at opphevningen jeg har kuttet vekk blir jevn igjen. Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Ikke noe problem at treklossen blir med deg for evig tid. Jeg ville nok spikket til en plugg som passer til kjølformen også, men 5-6 mm lavere for å få plass til ny fiber. Forøvrig anbefales å ta en runde på youtube, mye som er lettere å skjønne når man ser det enn når man skal forstå ut av en tekst. Anbefaler denne karen her: Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Du kan også forsøke å finne et plastrør som har samme radius som innersiden av kjølen og støpe dette inn. Husk at det er glassfiberduken som gir styrken her. Luft og overskytende polyester må presses ut. Klossen kan bli værende, den blir forseglet. Kan trekke noe fuktighet over tid, men holder i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Ok, takker for svar. Jeg lar treklossen stå og bruker denne. Da må jeg gjøre ordentlig rent og matte klossen og så begynner jeg med duk som akkurat dekker klossen i første omgang? Og lar dette herde før jeg legger nye lag som overlapper og dekker over hele hullet. Er det riktig fremgangsmåte? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Du må først og fremst slipe bort mer gelcoat. Så du får skikkelig feste for polyesteren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sinvano Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Vel, slipte bort noe mer og mattet litt med sandpapir. Aceton ble dratt over å vasket med. Det gikk litt fort i svingene og jeg forsøkte meg litt Jeg må vel legge på mer her men har forstått det slik at jeg ikke kan legge for mange lag om gangen. Jeg får bygge opp mer her når dette har herdet. Hvordan det blir seende ut har ikke så mye å bety så lenge jeg får det tett. Nå sitter jeg her med polyesterlim på fingrene. Får vel bruke hansker neste gang.. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Da tok jeg meg en tur ut i garasjen igjen. Mattet ned, og vasket med aceton. Begynte å legge lag vått i vått Kan jeg bruke denne bolten som forsterkning? Vil glassfiber hefte mot den? Det er jo ikke selve midtgående kjølen det er hål i. Kan kanskje virke slik på mine tidligere bilder, men er i ene siden av båten. Kan jeg bruke epoxysparkel over glassfiberen? For å lage det jevnt igjen. Ellers tenkte jeg evt å bruke glassfibervev til slutt. Innspill mottas med takk ? Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Bolten kan sikkert benyttes, skjær av hodet i så fall og forsøk å få den inn under kjølen på begge sider. Ville likevel kanskje valgt noe annet. Til og med en dorull kan benyttes, den skal bare lage profilen og være anlegg for matta og polyesteren. Mulig dorull er i svakeste laget, det var mer ment som et eksempel. Finn noe som er egnet og stivt nok til å brukes som mothold. Vær nøye med å presse ut overskytende polyester, det er matta som gir styrken her. Rull den ut og klem godt sammen med egnet stålrulle. Epoxysparkel kan nok benyttes, men polyester er generelt billigere. Lag en god hulkil ved å bruke polyester iblandet mikroballonger så du får en rund profil ned mot skroget. Så blir nok dette bra skal du se. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Ser om jeg får tak i noe annet hvis ikke får jeg bruke bolten. Jeg har epoxysparkel for hånden og tenkte kanskje dette var sterkest og kanskje kunne formes til uten å bruke noe anlegg i mellom utkappet. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Blir sikkert korrigert her, men mener at epoxy fester godt på polyester, men polyester fester ikke godt på epoxy. Så om du bruker epoxy, så bør du bruke det hele veien etterpå, ikke legge på polyester utenpå epoxyen. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 5.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Har også lest det samme :) Jeg fortsatte litt med bunnstoffjerning. Vinkelsliperen blir godt brukt. Mye gammelt her som ikke har blitt fjernet tidligere. Spørsmålet er om jeg orker å slipe ned alt på hele båten eller om det blir litt juksing her. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 5.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 (redigert) Fikk tatt en god del iløpet av et par tre timer nå på formiddagen. Fælt å tenke på at det er en side igjen. Når jeg blir ferdig med å fjerne bunnstoff blir det å få pusset over med sandpapir og så få gjort ferdig den lille skaden for så å stryke over noen strøk med epoxyprimer og nytt bunnstoff. Redigert 5.August.2019 av Sinvano (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.