Jump to content

S/Y Karma seiler Skottland rundt


lasmarquezas

Recommended Posts

Om bord i S/Y Karma har vi nå seilt hjemmefra og over Nordsjøen, gjennom Caledonia-kanalen og oppover den skotske vestkysten til Stornoway på Hebridene, der vi nå befinner oss. Planen videre er å runde Cape Wrath og gå til Orknøyene, deretter Fair Isle og Lerwick på Shetland, før vi igjen seiler over Nordsjøen og hjem igjen.

 

Om noen timer (etter en spasertur i solskinnet her på Hebridene) skal jeg legge inn litt om de erfaringene vi gjorde oss da vi gikk gjennom Caledonia-kanalen. Selv måtte jeg lete litt rundt omkring, bl.a. etter et så banalt spørsmål som hvor lang tid det tar å gå kanalen, så jeg håper dette vil kunne være av interesse for flere.

 

Vi hadde egentlig ikke planlagt å lage noen video, derfor lite bilder fra Nordsjøkulingen, men da min sønn Thomas fikk dronen i lufta i Caledonia-kanalen, slo det oss at det kunne være hyggelig for flere å se. Derfor, nedenfor er lenke til del 1 av sommerens seiltur fra oss om bord i S/Y Karma. Håper det vil glede.

 

S/Y Karma på seiltur Skottland rundt del 1

 

 

Link to post

Tusen takk for fine og støttende tilbakemeldinger! Thomas brukte mange timer på redigeringsjobben. Artig å kunne legge ut.

 

Ellers ble  vi i kveld sittende å prate med hyggelige briter i en annen båt, og tida fløy helt fra oss. 

 

Skal sjekke med min sønn dette med kamerautstyr. Vet han bruker et Canon D70 kamera med en mic det står RØDE på, men har ikke alle detaljene. 

 

Forsøker å poste i morgen formiddag før vi tar et strekk på 20-24 timer ca 135nm) til Kirkwall. 

 

 

Link to post

 

Ved soloppgang i dag passerte vi fyret på Brough Head og gikk inn Eynhallow Sound mellom Mainland og Rousay på Orknøyene. Dette er trange farvann med mye rusk under vann, så det er viktig å følge godt med på både plotteren og utkikk. Her la jeg særlig merke til fiskebruk i vannet som kunne ha vært meget trasig. To blåser festet sammen i overflaten med et oransje nylontau på 5 til 10 meter. Kom du mellom her ville det ha krevd litt innsats – og resultert i en grinete fisker, vil jeg tro.

 

Klokka 07 britisk tid fortøyde vi til flytebrygga i Kirkwall Marina, innerst i havna. Da hadde vi vært underveis fra Stornoway på Hebridene siden kl 10 i går og seilt ca 136 nm. Denne overfarten på 21 timer, hvor vi bl.a. rundet det beryktede Cape Wrath var første halvdel preget glimrende seillingsvind på 10-11 ms fra sørvest. Vi gjorde god fart og hadde små innlagte fartsetapper i konkurranse med en flokk delfiner. Utrolig morsomt!

 

For å få nok høyde over Cape Wrath, måtte vi jibbe å ta et legg på halvannen time nord-nordøstover, før vi igjen kom oss på riktig kurs. Utpå kvelden avtok vinden og dreide etter hvert mer sørøstlig. Nærmere Orknøyene gikk vi resten av turen for motor.

 

På denne turen har vi gått Caledonia-kanalen, en opplevelse som vi virkelig anbefaler. Her kan det være greit å vite at prisen du betaler (per meter, så for oss ble dette i overkant av 3000 kroner) inkluderer havneleie i Seaport Marina, et par sluser opp fra Clachnaharry Sea Locks, inngangen til kanalen. Det betyr at både Inverness Marina (nærmere sentrum) og Caley Marina litt oppe i kanalen koster ekstra. Seaport Marina var et veldig greit sted første natta, og vi fikk oss en fin spasertur til sentrum. Ved innsjekk (og betaling) når du går inn i kanalen, får også båten en nøkkel som passer til alle toaletter, dusjer og vaskeri gjennom hele kanalen. Veldig praktisk.

 

Vær oppmerksom på at man ved kjøp av rød diesel, dvs. marindiesel, må angi hvor stor andel som skal gå til henholdsvis båtens fremdrift og andre ting, som f eks oppvarming. Skriver du 100% blir det vesentlig dyrere enn f eks 60/40.

 

Apropos diesel, vi har ennå ikke truffet på en selvbetjeningspumpe slik vi er vant med hjemmefra. Her er det stort sett folk som betjener pumpene, og alltid manuell betaling. Tidvis må man også angi hvor mye diesel du antar du vil behøve (f eks i Stornoway).

 

I kanalen kan du stort sett legge til hvor du vil, såfremt det ikke er markert med privat. Dersom du vil legge til ved en restaurant, bl.a. i innsjøene, ringer du på forhånd.

 

Et viktig poeng i kanalen er VHF-radio. Du er 100% avhengig av å ha en fungerende VHF. Dersom det bare er du som skipper som bruker denne, må den være bærbar og tilgjengelig i cockpit. Vi har en fastmontert ved kartbordet, en bærbar med fast ladestasjon i cockpit, samt en ekstra liten en jeg tar med meg. Du kaller alltid opp alle sluser og svingbroer på kanal 74 og ber dem om instruksjoner. Dette fungerer helt utmerket.

 

Vær oppmerksom på at slusemannskapet (lock keepers) tar seg lunsj midt på dagen, og da går det gjerne en time halvannen. Vi møtte kun positive folk i slusene, og fikk gode råd. Etter kort tid fungerte mannskapet helt suverent, så det var uproblematisk.

 

Til slusene hadde jeg med meg fire passe grove tau på ca 20 meter hver. Jeg hadde seks pølsefendere pluss en diger blåsefender. I tillegg hadde jeg på forhånd snekret meg to fenderbord i 48x198 K-virke som jeg beiset etter å ha laget litt sveitserost av dem. Disse fikk vi god bruk for.

 

Hvis noen vil jeg skal utdype eller forklare nærmere særlige forhold ved slusene, kanalen eller båtlivet generelt i Skottland slik vi opplevde det, gjør jeg det med største glede. Nå må vi imidlertid rusle oss en tur i Kirkwall, få oss litt mat og etter hvert kanskje også noe godt i glasset.

 

 

 

 

Link to post

Ta en tur til Scapa wiskeydestilleri, ikke lang fra Kirkwall, og få en rundvisning. De store kobberkjele, det rustikke bygg, de rå eikegulv og utsikten over Scapa bay inne fra destilasjonsbygget er vert turen.

 

NB fortsett med din glimrende beskrivelse av turen, spesielt de praktiske opplysninger er meget bra.

 

mvh Bjorkski 

Link to post
  • 3 uker senere...

Tusen takk for veldig hyggelige og positive tilbakemeldinger alle sammen! Det ligger noen timer bak disse filmene, så det er fint å se at det gleder.

 

Ja, @Bitteliten, jeg er helt enig med deg i at vi nok opplever langturseilingen på samme måten. Ragnar Kvam kalte en av bøkene sine "Havet har meg nå", og selv om våre langturer ikke kan måle seg med hans, kjenner vi likevel litt på den samme følelsen. Uansett, det er ikke siste gang vi kaster loss.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...