lasmarquezas Startet 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2019 Om bord i S/Y Karma har vi nå seilt hjemmefra og over Nordsjøen, gjennom Caledonia-kanalen og oppover den skotske vestkysten til Stornoway på Hebridene, der vi nå befinner oss. Planen videre er å runde Cape Wrath og gå til Orknøyene, deretter Fair Isle og Lerwick på Shetland, før vi igjen seiler over Nordsjøen og hjem igjen. Om noen timer (etter en spasertur i solskinnet her på Hebridene) skal jeg legge inn litt om de erfaringene vi gjorde oss da vi gikk gjennom Caledonia-kanalen. Selv måtte jeg lete litt rundt omkring, bl.a. etter et så banalt spørsmål som hvor lang tid det tar å gå kanalen, så jeg håper dette vil kunne være av interesse for flere. Vi hadde egentlig ikke planlagt å lage noen video, derfor lite bilder fra Nordsjøkulingen, men da min sønn Thomas fikk dronen i lufta i Caledonia-kanalen, slo det oss at det kunne være hyggelig for flere å se. Derfor, nedenfor er lenke til del 1 av sommerens seiltur fra oss om bord i S/Y Karma. Håper det vil glede. S/Y Karma på seiltur Skottland rundt del 1 Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Super video lasmarquezas Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Mummipappa Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Du verden. Det reneste TV-team på tur, jo. Enten så var dere heldige med været gjennom kanalen, eller så går dronen bare opp i finvær. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Ein fin film du har laga :) Takk for at du deler den med oss. Gleder meg til neste del. God tur vidare Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
arkmarin Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Flott video! Vi var 6 båter fra Levanger som seilte samme tur i 1991. En uforglemmelig opplevelse. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Ingar Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Kunne vært vist uredigert på NRK. Mange takk! Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Er det lov å spørre om hvilket kamerautstyr som er brukt? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
lasmarquezas Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Tusen takk for fine og støttende tilbakemeldinger! Thomas brukte mange timer på redigeringsjobben. Artig å kunne legge ut. Ellers ble vi i kveld sittende å prate med hyggelige briter i en annen båt, og tida fløy helt fra oss. Skal sjekke med min sønn dette med kamerautstyr. Vet han bruker et Canon D70 kamera med en mic det står RØDE på, men har ikke alle detaljene. Forsøker å poste i morgen formiddag før vi tar et strekk på 20-24 timer ca 135nm) til Kirkwall. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Flott film ...flott redigert Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
lasmarquezas Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Ved soloppgang i dag passerte vi fyret på Brough Head og gikk inn Eynhallow Sound mellom Mainland og Rousay på Orknøyene. Dette er trange farvann med mye rusk under vann, så det er viktig å følge godt med på både plotteren og utkikk. Her la jeg særlig merke til fiskebruk i vannet som kunne ha vært meget trasig. To blåser festet sammen i overflaten med et oransje nylontau på 5 til 10 meter. Kom du mellom her ville det ha krevd litt innsats – og resultert i en grinete fisker, vil jeg tro. Klokka 07 britisk tid fortøyde vi til flytebrygga i Kirkwall Marina, innerst i havna. Da hadde vi vært underveis fra Stornoway på Hebridene siden kl 10 i går og seilt ca 136 nm. Denne overfarten på 21 timer, hvor vi bl.a. rundet det beryktede Cape Wrath var første halvdel preget glimrende seillingsvind på 10-11 ms fra sørvest. Vi gjorde god fart og hadde små innlagte fartsetapper i konkurranse med en flokk delfiner. Utrolig morsomt! For å få nok høyde over Cape Wrath, måtte vi jibbe å ta et legg på halvannen time nord-nordøstover, før vi igjen kom oss på riktig kurs. Utpå kvelden avtok vinden og dreide etter hvert mer sørøstlig. Nærmere Orknøyene gikk vi resten av turen for motor. På denne turen har vi gått Caledonia-kanalen, en opplevelse som vi virkelig anbefaler. Her kan det være greit å vite at prisen du betaler (per meter, så for oss ble dette i overkant av 3000 kroner) inkluderer havneleie i Seaport Marina, et par sluser opp fra Clachnaharry Sea Locks, inngangen til kanalen. Det betyr at både Inverness Marina (nærmere sentrum) og Caley Marina litt oppe i kanalen koster ekstra. Seaport Marina var et veldig greit sted første natta, og vi fikk oss en fin spasertur til sentrum. Ved innsjekk (og betaling) når du går inn i kanalen, får også båten en nøkkel som passer til alle toaletter, dusjer og vaskeri gjennom hele kanalen. Veldig praktisk. Vær oppmerksom på at man ved kjøp av rød diesel, dvs. marindiesel, må angi hvor stor andel som skal gå til henholdsvis båtens fremdrift og andre ting, som f eks oppvarming. Skriver du 100% blir det vesentlig dyrere enn f eks 60/40. Apropos diesel, vi har ennå ikke truffet på en selvbetjeningspumpe slik vi er vant med hjemmefra. Her er det stort sett folk som betjener pumpene, og alltid manuell betaling. Tidvis må man også angi hvor mye diesel du antar du vil behøve (f eks i Stornoway). I kanalen kan du stort sett legge til hvor du vil, såfremt det ikke er markert med privat. Dersom du vil legge til ved en restaurant, bl.a. i innsjøene, ringer du på forhånd. Et viktig poeng i kanalen er VHF-radio. Du er 100% avhengig av å ha en fungerende VHF. Dersom det bare er du som skipper som bruker denne, må den være bærbar og tilgjengelig i cockpit. Vi har en fastmontert ved kartbordet, en bærbar med fast ladestasjon i cockpit, samt en ekstra liten en jeg tar med meg. Du kaller alltid opp alle sluser og svingbroer på kanal 74 og ber dem om instruksjoner. Dette fungerer helt utmerket. Vær oppmerksom på at slusemannskapet (lock keepers) tar seg lunsj midt på dagen, og da går det gjerne en time halvannen. Vi møtte kun positive folk i slusene, og fikk gode råd. Etter kort tid fungerte mannskapet helt suverent, så det var uproblematisk. Til slusene hadde jeg med meg fire passe grove tau på ca 20 meter hver. Jeg hadde seks pølsefendere pluss en diger blåsefender. I tillegg hadde jeg på forhånd snekret meg to fenderbord i 48x198 K-virke som jeg beiset etter å ha laget litt sveitserost av dem. Disse fikk vi god bruk for. Hvis noen vil jeg skal utdype eller forklare nærmere særlige forhold ved slusene, kanalen eller båtlivet generelt i Skottland slik vi opplevde det, gjør jeg det med største glede. Nå må vi imidlertid rusle oss en tur i Kirkwall, få oss litt mat og etter hvert kanskje også noe godt i glasset. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Ta en tur til Scapa wiskeydestilleri, ikke lang fra Kirkwall, og få en rundvisning. De store kobberkjele, det rustikke bygg, de rå eikegulv og utsikten over Scapa bay inne fra destilasjonsbygget er vert turen. NB fortsett med din glimrende beskrivelse av turen, spesielt de praktiske opplysninger er meget bra. mvh Bjorkski Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Tusen takk for godt tips, @Bjørkski. Hadde passet godt nå! :-) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 veldig mye godt å få i glassene i Kirkwall og Stromness, veldig mye Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Bitteliten Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Herlig. Takk for at dere deler ? god tur videre! Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 I like måde, @Bitteliten! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Bitteliten skrev for 21 timer siden: Herlig. Takk for at dere deler ? god tur videre! Helt enig med, Bitteliten. Både informativt og gøy å se videoene. Høy kvalitet, spør du meg. Bitteliten har også lagt ut veldig bra videoer på sine ekspedisjonssider. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
lasmarquezas Svart 5.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Sommeren er vel snart på hell (første dag på jobb i dag), men her er del 2 av sommerens seiltur til Skottland. Litt feelgood. Del 1 ligger på Youtube-kanalen og med link i første post i denne tråden. Håper stemningen vil kunne glede noen. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Utrolig flott skildret og filmet. Tusen takk for at dere deler med oss ?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Herlig ??. Takk for at dere deler ! Tror vi opplever langturene på samme måte. Det er et fantastisk liv, og med mestringen av turene tenker vi ikke lenger begrensende på hvor vi kan dra. Langturene våre har gitt seilerlivet en helt annen dimensjon der eneste begrensningen for nå er feriens varighet ? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Super video Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Framtia Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 flott film, skulle gjerne hatt mer sommerferie kjenner jeg (første dag på jobb i dag...) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
junior 1 Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Herlig ?. Takk for at du deler Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Virkelig flotte filmer. Takk for deling, og jeg er helt enig med Ingar, disse filmene hadde virkelig egnet seg på Nrk. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Taskeladden Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 kvalitetsvideo, abonerer her og på youtube! kjenner det klør i reisefoten av filmene deres. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
lasmarquezas Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Tusen takk for veldig hyggelige og positive tilbakemeldinger alle sammen! Det ligger noen timer bak disse filmene, så det er fint å se at det gleder. Ja, @Bitteliten, jeg er helt enig med deg i at vi nok opplever langturseilingen på samme måten. Ragnar Kvam kalte en av bøkene sine "Havet har meg nå", og selv om våre langturer ikke kan måle seg med hans, kjenner vi likevel litt på den samme følelsen. Uansett, det er ikke siste gang vi kaster loss. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.