MD2030 Startet 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2019 Jeg har i det siste fått sansen for seiling og tenker å bytte ut motorbåten med en seilbåt og lære meg dette. Så er jeg veldig frem og tilbake på hva jeg skal gjøre, det ultimate målet med dette er å bo i båten over lengre tid da helst lengre havpasseringer. Mens det nærliggende målet er å ha en båt jeg kan oppholde meg i ukedagene da jeg har kort vei fra jobb og til brygga. Er det da best å starte med en litt mindre seilbåt, opparbeide seg kompetanse og lære hva man bør se etter, typ denne her: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=151341578 eller gå rett på ei skute som jeg kan ha i mange år fremover? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=150550820 Spørsmålet er vel egentlig, er det vanskeligere med en stor båt kontra en liten for å lære seg å seile? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Nei seilbåter er veldig enkle å håndtere om du bruker motoren. Så kan en jo ta tiden til hjelp for å bli en mesterseiler. Jeg hadde aldri seil da jeg kjøpte Bavaria 40AC men det var ikke noe problem i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Det er større krefter i store seil, men det er ingenting i veien for å ikke heise full duk på første øvelses turen. Hvis du er båtvandt nok til å håndtere en båt på 44 fot, så tror jeg ikke det er noe i veien for å starte med den seilbåten du vil ha direkte. Selv gikk jeg for 31 fot seilbåt fra 24 fot snekke. Han som skulle lære meg å seile hadde aldri tid å være med, så jeg tok ut alene, heiv opp seilet, og siden har jeg kunnet seile . Dog var det rorkult og selvslående fokke på min seilbåt da, så det forenklet det litt, og ikke undervurder dette på første turen heller. Å seile er egentlig veldig enkelt, det er å seile fortere enn andre, samt kontrollere mye vind som er utfordrende. Men kjøp den båten du vil ha, og lær deg å bruke den, gradvis, i stadig økende utfordringsnivå, bruk litt vett, så går det bra Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Too Much Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Jeg gikk rett på 41 fot seiler, forrige var 17fot hardtop. Eneste jeg bekymret meg for var havnemanøvre, men bortsett fra et par skrammer i gelcoat har det gått utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Ser den Bavariaen du linker til har rulleseil. Det ville nå jeg ha styrt unna men ellers er det nokk en grei båt. Sitér dette innlegget Link to post
wpk Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Som ihuga motorbåtmann og lite peiling på seiling så må jeg bare synse om bokvalitet og det som kommer frem i annonsene. Ut fra det du beskriver som ønsket bruk og hvis budsjettet strekker til så hadde jeg ikke vært i tvil om å velge Bavariaen. Fikk faktisk et blaff om å gå over til seil selv. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Det er mye mer "styr" med en stor båt enn en liten. Når ting går i stykker på en stor båt, har jeg inntrykk at det gjerne går mer spektakulært i stykker. På en liten båt, kan du gjerne surre ting sammen midlertidig med litt "flaggline og gaffatape" til du kommer deg i havn, og så blir det heller ikke så dyrt og komplisert å fikse ting på en ordentlig måte senere. På en stor båt må ting gjøres mer profesjonellt med en gang, og det er ikke sikkert at det hjelper å være "handy", du må gjerne ha proff hjelp uansett. Den første båten du linker til er da heller så liten. Jeg tror også den er mer velseilende. Jeg tror du får seilt mye mer med en mindre båt, hvor problemer gjerne kan fikses raskt slik at du kommer igang igjen. Ting er gjerne ikke så stort og farlig, kreftene er mindre og du vil antaglig tørre å prøve mer. På den annen side vil en større båt gjerne føles stødigere og tryggere ute på det store havet, men det er kanskje ikke storhavet du har tenkt å gi deg i kast med sånn helt i begynnelsen? Du vil kanskje også utvikle andre preferanser enn du har nå etterhvert som du lærer å seile, så det er en viss sannsynlighet for at den båten som er drømmebåten akkurat nå ikke er drømmebåten om noen år, når du vet mer om seiling og hva slags type seiling du vil bruke båten til. Derfor mener jeg det beste valget vil være en mest mulig konvensjonell seilbåt, med brøkdelsrigg og rorkult, som er omtrent så liten som du slipper unna med (dvs. at du fortsatt får med kone, unger eller hvem du nå hadde tenkt som medseilere), og som er såpass kurrant at det går greit å selge den igjen når du er klar til å kjøpe deg den båten du egentlig ville ha. Christian Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
PiperBill Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Nevøen min kjøpte seg en liten seilbåt fra en seilerklubb. En som brukes til opplæring. Tror den er ca. 12 fot eller noe. Åpen båt med en hvit kule på mastetoppen. Han hadde aldri vært borti seil og hadde minimalt erfaring med båt i det heletatt. Nå etter noen måneder så farten han rundt i Singlefjord som bare det. Lærte seg selv ved å prøve og feiler pluss masse Youtube. Han har med seg sovepose, hengekøy og litt mat og drikke. Overnatter ofte på Singløya eller Gåsa. Men han har planer om en større ordentlig seilbåt etter hvert. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Indy Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Dersom ikke familiestørrelsen tilsier stor båt, hvorfor ikke starte med en rimelig båt i 30-fotsklassen? Mye enklere å bruke og vedlikeholde, og ikke minst billigere på alle måter. Og sjansen er stor for at du etter 2-3 år har funnet ut hvilken type seilbåt akkurat du ønsker å ha, og da er det mye bedre å tape lite på å selge en liten båt. Det er stor forskjell på ulike seilbåter og hva de egner seg til. Som alle andre båter er de kompromisser der ulike egenskaper er vektlagt. Du trenger litt erfaring som seiler for å vite hva som er riktig for DEG og DIN bruk. Når det gjelder å lære å seile, anbefaler jeg først et seilkurs for å lære basics , og så bli med som crew på klubbregatta i den lokale seilklubben. Stort sett alle seilklubber er svært imøtekommende for å ta med nye mannskaper, bare å møte på brygga på tirsdag/onsdagskvelder. Ikke bare lærer du å seile ordentlig, men du kommer også inn i et miljø som kan mye om seiling og seilbåter. Og så er det sosialt, trivelig og gøy. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Jeg synes nå ikke den «lille» seilbåten du linket til er så liten jeg da... men jeg lærte jo i optimistjolle, og har økt litt etter litt i størrelse derfra. Man kan sikkert lære seg i alle størrelser, men jeg synes småbåtenes kjappe respons og enkle rigger kan være fint å øve seg med. Nesten som å øve inn noen ryggmargsreflekser. Jeg har f.eks. fortsatt en like aktiv hånd på roret samt våkent blikk på storseilet når jeg seiler plattlens idag, som når jeg seilte jolle. For har man først fått den ufrivillige jibben med bommen i hodet som følge én gang, så husker man det resten av livet. Og i jolle er ikke konsekvensen like stor..? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
vindmann Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Gå all in med en gang, vil nå jeg si. Jeg var via mindre båter og en eldre Dufour først. Aldri angret på kjøpet av en B 42 Cruiser og i ettertid kunne jeg gjerne gått rett på den. Uansett båtstørrelse og alder så er det viktig at man koser seg med å lære litt om alt. Rigg, motor, elektrisk, vann, septik, navigasjon, seiling, vær/vind...etc. Båt gir den som er interessert mye nyttig kunnskap og erfaring. Noen tabber blir det uansett - da lærer man enda mer. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Jeg er litt allergisk mot mye vedlikehold og store kostnader til dette, så jeg ville nok valgt en nyere litt mindre båt. Vi er fem stykker i familien og skulle jeg valgt båt så ville jeg trolig landet på rundt 37-38 fot. Hadde vi ikke hatt barn så hadde det holdt i massevis med et sted mellom 30-32 fot. Jeg ville da kjøpt så nytt som overhodet mulig. Sitér dette innlegget Link to post
MD2030 Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Takk for mye bra tilbakemeldinger. Et element oppi dette er muligheten for å kjøpe båt i middlehavet. Altså om jeg går for å kjøpe en mindre/eldre båt nå og får litt teft for havseiling så er det ikke noe i veien med å etterhvert hente "all-in" båten i Hellas f.eks. all-in i min verden er en båt til 800-1300'kr Spørsmålet er om det er noe å spare på dette? Eller er alle chartret i hjel der nede? Og om jeg skulle ta turen rett fra middelhavet og til caribien osv, er det da noe behov for norsk registrering +moms? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Skal du kjøpe charter må du gå over alt på båten før du signerer kontrakt. En i havna vår som har kjøpt charter hadde et utsagn - de vet ikke hva forebyggende vedlikehold er. Det er hele forretningsmodellen - holde i drift så billige båter som mulig og selge etterpå. Men det er jo viktig for dem at båtene fungerer de årene de er i charter, ellers møter kunder opp til en båt som ikke virker - det liker ikke kunder. Jeg har sett litt tyskercharter. De er typisk veldig sparsomt utrustet med minste plotter, minste motor, ikke ekstra kryssholdt, ikke rekkeåpning, ikke thruster, ikke foldepropell osv. Du kan få mye båt her hjemme for 800-1300k. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Nei disse charter båtene er ikke noe jeg ville kjøpt. Kjipeste versjon av alt, en haug med dårlige køyer for å få plass til flest mulig elendige rulleseil og skrøpelig motor. Har leid slik båt en del ganger og de er ok for å være på ferie i en uke eller to i varmen. Men ikke noe jeg ville kjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Noen å tredve, eller 45+ fot. Det er da en liten og en stor båt i dag. 42 er ingen av delene, sånn ca ;-). Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Som de foregående sier, styr unna charterbåter. Her kan det nok oftere enn ellers ligge store kostnadsbomber. Til ditt opprinnelige spørsmål mener jeg du må tenke på hva du egentlig vil. Er du båtvant takler du utvilsomt Bav’en. Den du linker til er en knallbåt som har seilt jorda rundt. Selvsagt blir alt dyrere, kreftene svært mye større og konsekvensene ved feil gjerne mer alvorlige, men det er en del av dealen. Hva vil det si å lære å seile? Hva må du kunne? Jeg har på 23 seiler seilt Atlanteren og flere Nordsjøkryss, vår egen kyst opp og ned, Skagerrak m.m., men er teknisk sett en lite god seiler. Jeg er overbevist om at det er mange som aldri ferdes utenfor Færder som er veldig mye dyktigere med seiltrim osv. Men hva er ambisjonene? Som det så talende ble sagt ovenfor, da selger ikke ble med heiste kjøperen seilet - og slik lærte å seile. Enig. Kjøp deg en hendig bok om seiltrim for turseilere og kjør på. Start med revede seil for å bli kjent med kreftene. Og forresten, rullemast er helt topp! Gå all inn og gled deg over det eventyrlig fine seilerlivet! Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Risikoen med å gå all-in med en gang er at du binder mye penger, og også legger mye penger (som du i liten grad får igjen ved salg) og arbeid i å oppgradere en båt som kanskje viser seg å ikke være den riktige båten på lengre sikt. Både i forhold til tenkt bruk og hva som viser seg å være dine preferanser. Bare en ting som rullestorseil: fungerer helt topp for noen, mens for andre er det helt uakseptabelt. Dette vet man ikke før man har seilt en del og vet hva som er viktig for nettopp deg. Fra egen erfaring: storseilskjøte på hyttetak var helt OK da vi kjøpte båten - vår første seilbåt - mens nå når vi har seilt en del så viser det seg å være en vesentlig ulempe for VÅR bruk. Derfor anbefaler jeg å ta denne læreperioden på en mindre og billigere båt. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Er enig med @Indy i at preferansene våre er individuelle og tilpasset den enkeltes bruk av egen båt. Penger ligger i bunn av det meste, og er man i tvil kan det absolutt ha noe for seg å prøve ting ut uten å legge alt i potten. Når det er sagt, Bavaria 44 AC er en flott båt som jeg vil tro du både vil kunne bo i og ha herlige seilopplevelser med. Uansett, det viktigste er å komme seg på sjøen, uavhengig av farkost. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Jeg synes TS seriøst skal vurdere en båt som han selv viser til i sitt åpningsinnlegg nemlig en Hanse301 til 250.000. Den vil gi alle muligheter til å prøve ut livet som seiler og burde være nokså grei å omsette igjen uten det helt store tapet om man/han ønsker å oppgradere til noe større/mere permanent eller finner ut at dette ble feil. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bjorngb Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 (redigert) Mouche skrev 11 minutter siden: Jeg synes TS seriøst skal vurdere en båt som han selv viser til i sitt åpningsinnlegg nemlig en Hanse301 til 250.000. Den vil gi alle muligheter til å prøve ut livet som seiler og burde være nokså grei å omsette igjen uten det helt store tapet om man/han ønsker å oppgradere til noe større/mere permanent eller finner ut at dette ble feil. +1 Mye heller dette en en charter. Men TS sier ikke noe om mannskap/familiesituasjon. Vi gikk nettopp opp 9 fot for å kunne ha mer plass til oss og 2 gutter i 5 ukers ferier) + mulighet for ungene å ha med venner i helger. Redigert 22.Juli.2019 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Vi gikk fra 23 fot motorbåt til 38 for seilbåt. Stor "nok" båt og bokvalitet var avgjørende for å få med familien og ikke minst rederinnen. Go big Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 For å svare direkte på spørsmålet, om det er vanskeligere å lære å seile i en stor båt enn i en liten, så kan det være dét. Det har å gjøre med feedback på trimming av seil osv, som kan være tydeligere og raskere i en mindre båt. Dette har med båttype og rigg å gjøre også. Det vil helt sikkert gå helt fint å lære å seile i en 44 Bavaria, ingen tvil om det, så ikke la dette være det avgjørende kriteriet. Det er hevet over tvil at alt er tyngre, dyrere og mer arbeidskrevende med en større båt. Så jeg ville veid oppimot når du skal realisere langtur-planene dine, om det er om 6-7 år kan du fint ha en mindre båt først, men hvis du tenker "asap" bør du gå rett på den båten du tenker å bruke på tur. Det vil kreve tid å gå over den, finne ut av vedlikeholdsbehov, utstyre den, bli kjent med den osv. Men, så øker jo sjansen for "bomkjøp" da. Bavaria 44 blir neppe feil til det du ser for deg uansett, men ta deg litt tid i forkant om du kjøper stor skute med en gang, les tråden om den ideelle langturbåten her på forumet, snakk med andre, gå på foredrag osv. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 All in! Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
sunnmøre Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Om målet er å bli god å seile, så ville eg definitivt starta med ein mindre båt. Om målet er å vere på tur, så er ikkje storleiken så farleg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.