Jump to content

Har aldri seilt, kjøpe liten seilbåt eller gå all in?

MD2030

Recommended Posts

Mouche skrev 1 minutt siden:

For egen del ville jeg vel nesten ha sagt at hvis man ønsker å bli god til å seile så start med en seiljolle. Og for båter opptil drøye 30 fot så ville jeg ha valgt en båt med rorkult, ikke ratt. Gir en helt annen følelse.

Er heilt enig. Hadde mykje erfaring frå seilbrett før eg starta med seiling. Sjølv om dette er ganske annleis enn seilbåt, gir det mykje kunnskap om vind, og om bruk av seil i forhold til vinden. Deretter seila eg mykje med ein 30 fots båt, med rorkult. Trur eg hadde tent mykje på å starte med ein enno mindre båt. Har også seila ein god del regatta, noko som raskt gjer deg til ein betre seilar. Snart 25 år sidan eg kjøpte min første seilbåt sjølv, og nesten 40 år sidan eg debuterte på seilbrett. Tida går.

Mouche skrev 1 time siden:

For egen del ville jeg vel nesten ha sagt at hvis man ønsker å bli god til å seile så start med en seiljolle. Og for båter opptil drøye 30 fot så ville jeg ha valgt en båt med rorkult, ikke ratt. Gir en helt annen følelse.

sunnmøre skrev 54 minutter siden:

Er heilt enig. Hadde mykje erfaring frå seilbrett før eg starta med seiling. Sjølv om dette er ganske annleis enn seilbåt, gir det mykje kunnskap om vind, og om bruk av seil i forhold til vinden. Deretter seila eg mykje med ein 30 fots båt, med rorkult. Trur eg hadde tent mykje på å starte med ein enno mindre båt. Har også seila ein god del regatta, noko som raskt gjer deg til ein betre seilar. Snart 25 år sidan eg kjøpte min første seilbåt sjølv, og nesten 40 år sidan eg debuterte på seilbrett. Tida går.

Må nesten si meg enig i dette. 

Kanskje kan man generalisere grovt å si: 

-Hvis du primært betrakter seilbåten som «transportmiddel», og som noe å bo og leve i, så kjøp stor båt. 

-Hvis du er interessert i seiling i seg selv, med det utgangspunkt at du ønsker å bli en god seiler når selv de små marginene teller, så kan det være en fordel å lære i liten båt. 

Dette er som sagt et grovt oppriss, og jeg mener ikke at det ene utelukker det andre osv..  er mere ment som en refleksjon over hva det er man faktisk ønsker å oppnå med båten sin. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Mengden av arbeid med en båt stiger med kvadratet av antall fot. Har du aldri hatt båt før, så begynn forsiktig. 

I tillegg krever båter kompetanse, større båter har mer utstyr, større krefter: Mere kompetanse å mestre og å vedlikeholde. 

Et tredje argument er tilbakemedling: Skal du lære, så vil enkle sammenhenger gi raskere læring enn kompliserte sammenhenger - jfr Mouche`s påpeking av rorkult fremfor ratt. 

Å kjøpe første båt utenlands kompliserer  all til og fra masing med utstyr mange ganger. 

Ellers må jeg jo si at en 30Fots havseiler som du linker til, i mine øyne ikke er noen liten båt. For 30 år siden ville det vært en midt i laget størrelse på en havseiler. 

Ordtaket pm å krype før en går kan være relevant her?

12 hours ago, ADNOH said:

Det lønner seg å montere logg, hvis den ikke har det. På loggen ser du lett effekten av trimming av seil.

Til det vil jeg nesten si både ja og nei. Har gått gradene fra A-jolle (Optimistens forgjenger) via Kragerøterne, Trapezjolle, BB11 osv og med slik erfaring så merker man slikt uten å måtte stirre på en digital skjerm for en bekreftelse. Generelt synes jeg erfaring med seiljoller/små seilbåter er sterkt undervurdert både her på forumet og generelt. Og hva størrelse angår; guttetur til Smøgen/Marstrand med en Vega på 27 fot på midten av 70-tallet så hadde man en stor båt, fire køyeplasser og eget toallett!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mange som anbefaler å starte med jolle for å bli en god seiler. Og skal du bli en god regatta seiler så er det fint med jolleerfaring, da en jolle gir deg umiddelbar tilbakemelding. Men er du +\- 40-år med familie og drømmer om seilbåt så har vel de færreste tid eller tålmodighet til å legge inn noen år med jolle først..? Boat handling er vel det viktigste, så om du ikke har som mål å vinne regattaer så kan du trygt hoppe over liten båt... Beste argumente jeg ser for å legge inn et «mellomsteg» er at du etterhvert vil finne ut hvilke preferanser du har... Et tips kan jo være å leie en båt, da finner du fort ut hva du liker og ikke liker...

Mouche skrev for 5 timer siden:

Generelt synes jeg erfaring med seiljoller/små seilbåter er sterkt undervurdert både her på forumet og generelt. 

Veldig enig:yesnod: Mindre seilbåter er undervurdert. Vanligvis langt kjekkere å seile enn de store drågene på 40+. Nå er min egen båt over 40’, men på tross av gode (og nye) seil er den langt fra like kjekk å seile som f.eks. en BB11 på 20 fot der man sitter nesten nede i vannet, har rorkult med god tilbakemelding, merker justeringer av seilene godt og kjenner på følelsen når vannet kryper oppover mot cockpit. Ikke minst kommer den til nesten over alt, enten det skulle være under bruer eller gjennom grunne sund. Jeg smiler stort sett alltid når jeg seiler, men i de mindre så gliser jeg. Har flere ganger vurdert en mindre seiler i tillegg til moderskipet, den hadde fort blitt hyppigere seilt med?

Til trådstarter; som flere skriver, lurt å leie en båt i aktuell størrelse først. Eller bedre; hive deg med med noen som har seilbåt et par turer. Gjerne både av den mindre og den største størrelsen du vurderer, så får du erfare forskjellene, både mulighetene og begrensningene. 

Jeg har en vond smak i munnen av fornuft og heller nok mot en litt mindre båt i første omgang., det er gode argumenter for og imot dette.

Fordelen er at når jeg skulle føle meg sprek nok til å dra på lengre turer så vil de større båtene ha gått ned i pris, og jeg vil ha en litt bedre feeling på hva som er viktig og ikke viktig.

Vi er i hovedsak to voksne som skal bruke båten, vi har to ungdommer i huset også men disse vil nok toppen bruke båten som badeplattform og blir nok ikke med på tur. Primært vil det være meg og noen som kan seiling og turer nedover oslofjorden/sørlandet/skagen tipper jeg.

Med unntak av webasto så er det vel ikke noe spesielt utstyr som trengs på disse for å holde på utover høsten?

Og hvor lang er baugplassen på en 30/31foter? jeg er 1,88..

Har aldri seilt jeg heller, men om jeg skulle konvertert ser jeg nok for meg en båt på 30-32 fot. Har vært ombord I noen seilbåter, og er imponert over boarealet selv I 30 fotere. Lett å håndtere, begrensede kostnader og fortsatt stor nok for fire personer å bo og sove godt I på tur. Etter hva jeg har sett så vil det nok koste deg minimum det doble å drifte en 40 foter kontra en på 32, så du sitter igjen med mer plass enn du trenger og doble kostnader samt en båt som ikke er like lett å håndtere alene under litt varierende forhold. I stille vær går alt greit, men under ugunstige forhold er det greit å være flere I stor båt. To voksne har overflod av plass I en 32 foter, ikke noe å bekymre seg for der.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...